شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس اورژانس اجتماعی ایران: چالش مومو می‌تواند زندگی کودکان را با خطر مواجه کند

 

در حالی که در روزهای اخیر مقام‌های نیروی انتظامی و قوه قضاییه ایران درباره احتمال خودکشی کودکان تحت تاثیر چالش «مومو» اظهارات متناقضی را بیان کرده‌اند، رییس اورژانس اجتماعی اعتراف کرد این چالش موجب می‌شود کودکان «دست به اقدامات تهدیدکننده برای سلامت خود یا اطرافیان‌ بزنند».

«مومو» نام حسابی در پیام‌رسان واتس‌اپ است که عده‌ای می‌گویند کودکان را به خشونت و حتی خودکشی تشویق می‌کند و در مقابل، برخی دیگر می‌گویند چالشی چندان جدی نیست؛ پیش از این نیز چالش مشابهی با نام «نهنگ آبی» فراگیر شده بود.

محمود علیگو، سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی و رییس اورژانس اجتماعی، روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به «پیامدهای اجتماعی» چالش مومو در فضای مجازی تاکید کرد: «این چالش می‌تواند سلامت روان یا حتی زندگی کودکان را با خطر مواجه کند.»

این اظهارات در حالی است که پیشتر انتشار اخبار درباره «خودکشی پسر ۱۱ساله اهوازی در چالش مومو» موجی از واکنش‌ها را در پی داشت.

علیگو از والدین خواست در صورت احساس خطر و احتمال «وقوع بحران قریب‌الوقوع» برای کودکان خود، با مشاور یا اورژانس اجتماعی تماس بگیرند.

این مقام سازمان بهزیستی از خانواده‌ها و نوجوانان خواست هنگام احساس خطر از جانب مومو با شماره تلفن  ۱۲۳ تماس بگیرند.

رییس اورژانس اجتماعی همچنین درباره چگونگی تهدید این چالش نیز گفت: «چالش مومو با دستیابی به اطلاعات گوشی فرد از این اطلاعات پنهانی به عنوان نقطه‌ضعف کودک استفاده می‌کند و با توجه به روحیه حساس کودکان، آنها از ترس آشکار شدن اطلاعات یا ترس روانی ناشی از آگاه بودن فردی به تمام اطلاعات شخصی آنها، تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند.»

این مقام بهزیستی این چالش را نوعی «کودک‌آزاری» خواند و گفت: «سوءاستفاده‌‌کنندگانی که با ساخت اکانت‌های جعلی نیز کودکان را به چالش مومو دعوت می‌کنند در حقیقت به نوعی مرتکب کودک‌آزاری می‌شوند و طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.»

عدم اطلاع‌رسانی شفاف درباره چالش مومو

ابراز نگرانی‌ها درباره چالش مومو در ایران در حالی است که اغلب مقام‌های دولتی و انتظامی تلاش می‌کنند میزان تاثیرگذاری این چالش را مورد تردید قرار دهند.

علیرضا قامتی، فرماندار نیشابور، روز چهارشنبه ۳۰ مهر  درباره خودکشی سه جوان در این شهرستان گفت: «این خودکشی‌ها هیچ ارتباطی با چالش مومو ندارد.»

قبل از این، گزارش‌ها درباره «خودکشی یک پسر ۱۱ ساله در اهواز» و «خودکشی یک کودک ۱۱ ساله در همدان» خبرساز شده و برخی اظهارات متناقض مسئولان را به دنبال داشت.

رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا، با تاکید بر این‌که چالش مومو فقط در حد «یک شوخی، سرگرمی و تشویش اذهان عمومی» است گفت خودکشی پسر اهوازی تحت تاثیر این چالش نبوده و این کودک به دلایل بیماری زمینه‌ای و بر اثر سکته قلبی فوت شده است.

اما برخی رسانه‌های محلی در استان خوزستان گزارش‌هایی درباره «خودکشی این کودک تحت تاثیر چالش مومو» مطرح کرده‌اند.

از سوی دیگر حسن خانجانی، دادستان همدان،‌ نیز درباره خودکشی یک پسر ۱۱ ساله در این شهر گفت: پدر و نامادری او «اعتقاد دارند ممکن است خودکشی  بر اثر تاثیر گرفتن از چالش مومو باشد اما این ادعا هنوز محرز نشده است».

همچنین امین یادگارنژاد، رییس پلیس فتای استان کرمان، با تایید وجود چنین چالشی، خطر آن را در حد موارد «مزاحمت» در این استان کاهش داد.

احسان بهمنی، سرپرست پلیس فتای استان هرمزگان، نیز تنها از گزارشات شهروندی و شکایت درباره چالش مومو خبر داد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More