شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو با رد سخنان مقام‌های دولت: برای انتقال ارز و خرید واکسن کرونا مشکلی وجود ندارد

ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو، با رد سخنان  حسن روحانی و عبدالناصر همتی درباره «وجود مشکل در انتقال ارز برای خرید واکسن کرونا»، تاکید کرد که امکان انتقال ارز برای خرید واکسن کرونا و دارو وجود دارد و مشکلی در این مورد نیست.همزمان رییس کمیسیون بهداشت مجلس خبر داد که بانک مرکزی تاکنون «حتی یک دلار» برای خرید و واردات واکسن کرونا اختصاص نداده است.

ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو، تاکید کرد که «امروز ما نیازهای دارویی کشور را به طرق مختلف و حتی از شرکت‌های داروسازی آمریکایی، اروپایی و سازندگان مواد اولیه‌ هندی، چین و روسی وارد می‌کنیم و در همه این معاملات هم ارز منتقل می‌شود».

پیشتر عبدالناصر همتی،‌ رییس کل بانک مرکزی ایران،‌ روز دوشنبه ۱۷ آذر گفت که «از آن‌جا که خرید واکسن کرونا بایستی از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد،‌ تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز،‌ به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک،‌ با مانع مواجه شده است».

حسن روحانی نیز روز چهارشنبه ۱۹ آذر در جلسه هیات دولت با اشاره به آنچه «تلاش دولت و بانک مرکزی برای خرید واکسن کرونا از یکی از کشورهای خارجی» عنوان کرد، گفت که «در هر اقدامی در بخش دارویی، تجهیزاتی و واکسن باید  صد لعن و نفرین  به ترامپ بفرستیم چرا که با ایجاد مشکلات و آزار برای حل انتقال و جابه‌جایی ساده با تلفن و یا  سوئیفت، همه کشور باید هفته‌ها و گاهی ماه‌ها درگیر شود.»

ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو، اما در گفت‌وگو با شماره پنج‌شنبه ۲۰ آذر ماه روزنامه سپید، گفت: «شاید مسئولانی که اینگونه صحبت می‌کنند چیزهایی می‌دانند که ما از آن آگاه نیستیم، ولی از نظر من مشکلی وجود ندارد، به‌خصوص در خرید واکسن از طریق برنامه کواکس سازمان جهانی بهداشت که مشکلی از این بابت برای هیچ یک از کشورها وجود ندارد.»

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو  همچنین گفت که برخلاف سخنان مقام‌های مسئول «در حال حاضر همه واکسن‌ها ساخته شرکت‌های اروپایی و آمریکا نیستند و کشورهای چین، هند و روسیه هم در حال ساخت واکسن هستند و می‌توان با آنها وارد معامله شد».

او تاکید کرد که حتی عمده تامین کنندگان واکسن‌های کرونای برنامه کواکس سازمان بهداشت جهانی «شرکت‌های سینوواک چین و محصول مشترک تولیدشده توسط موسسه سروم هند با شرکت آسترازنکا است.»

ریاحی درباره اظهارات عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، نیز گفت که من نمی‌دانم که منبع استناد رییس کل بانک مرکزی چیست و نمی‌توانم دقیق در این خصوص اظهارنظر کنم، اما مطمئن هستم که بانک مرکزی ماهیانه ۱۰۰ میلیون یورو برای واردات دارو و مواد اولیه آن و نیز واردات تجهیزات پزشکی به شرکت‌ها می‌دهد درحالی‌که اگر این روند جاری نبود تخصیص ارز بی‌معنا می‌شد.»

رییس اتحادیه وارد کنندگان دارو تاکید کرد که «اگر نمی‌توانستیم یک ماه دارو وارد کنیم دچار کمبودهای فاجعه‌بار می‌شدیم و ازاین‌رو می‌توان نتیجه گرفت که این روند [انتقال ارز و واردات دارو] ادامه دارد.»

ریاحی اضافه کرد که «کل مبلغ مورد نیاز برای خرید واکسن شاید دو یا نهایتا سه برابر این مبلغ صد میلیون یورو باشد و این مبلغی نیست که مسئولان از بابت آن نگرانی جدی داشته باشند».

به گفته رییس اتحادیه وارد کنندگان دارو، کشورهایی که واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند به توصیه سازمان جهانی بهداشت برای توزیع عادلانه واکسن در جهان، ابتدا سه درصد از جمعیت خود شامل کادر درمان که معمولا نیم تا یک درصد از جمعیت کل کشورها هستند و افراد پرخطر و سالمند را واکسینه می‌کنند.

ریاحی گفت که بنابر این نباید نه امکان خرید یک‌جای همه واکسن‌ کرونا برای همه جمعیت کشور برای ما وجود دارد و نه چنین چیزی لازم است، پس لزومی ندارد که ما بخواهیم به شکل یک‌جا یک مبلغ کلان را منتقل کنیم.

رییس اتحادیه وارد کنندگان دارو همچنین تاکید کرد که «در حال حاضر بخشی از داروهای وارداتی به کشور ساخته کمپانی‌های آمریکایی هستند و ما این داروها را از شعب همین شرکت‌ها در اروپا خریداری می‌کنیم و مشکلی از این بابت نداریم».

پیشتر واشنگتن پست نیز از قول یک سخنگوی کواکس گزارش داده بود که ایران از دفتر ویژه نظارت وزارت دارایی آمریکا بر اموال خارجی، اوفک، مجوز لازم  را برای پرداخت هزینه‌های خرید واکسن را دریافت کرده است و به همین علت هیچ منع قانونی بر سر خرید واکسن از سوی ایران به واسطه کواکس وجود ندارد.

همزمان حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، در یک برنامه تلویزیونی گفت که «بانک مرکزی تاکنون یک دلار هم به خرید واکسن کرونا اختصاص نداده و سرنوشت واردات واکسن کرونا نیز احتمالا به همان سرنوشت واکسن آنفلوانزا گرفتار می‌شود.»

شهریاری افزود که ایران قرار بود با پرداخت ۵۲ میلیون دلار در چند قسط عضو برنامه کواکس سازمان بهداشت جهانی شود اما حتی برای پرداخت قسط اول آن که ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بود، هیچ ارزی تخصیص نیافت.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی دو روز قبل نیز با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال آینده در ردیف دارو و شیرخشک، «هزار میلیارد تومان به واکسن کرونا» اختصاص پیدا کرده است، گفت: «اگر ما تصور می‌کنیم که با هزار میلیارد تومان می‌توانیم حتی در داخل هم واکسن تولید کنیم، چنین چیزی شدنی نیست.»

او گفت: «حقیقت این است که تا این لحظه که هیچ پولی بابت خرید و واردات واکسن کرونا پرداخت نشده است.»

شهریاری افزود که «در جلساتی که با مسئولان سازمان برنامه و بانک مرکزی داشتیم، هیچ جوابی داده نشد. بنابراین منتظر مانده‌ایم تا ببینیم دولت می‌خواهد چه کند. هم برای تولید داخل و هم اینکه اگر قرار باشد از خارج واکسن بخریم، چه اقداماتی می‌خواهد انجام بدهد ولی تا این لحظه یک پاسخ شفاف و منطقی دریافت نکرده‌ایم».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More