شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس‌دفتر روحانی: برخی تحریم‌های بیت رهبری لغو می‌شود

محمود واعظی، رییس‌ دفتر حسن روحانی، اعلام کرد بر مبنای توافقات صورت‌گرفته در مذاکرات وین برخی تحریم‌های افراد و بیت علی خامنه‌ای لغو خواهد شد.

واعظی روز چهارشنبه دوم تیرماه در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به توافق در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها اعلام کرد علاوه بر موارد بیمه،‌ نفت و کشتیرانی، توافق شده که «برخی تحریم‌های مربوط به افراد و بیت رهبری» برداشته شود.

پیش از این ایران‌ اینترنشنال در گزارشی اعلام کرده بود که تحریم‌های بیت رهبر جمهوری اسلامی یکی از موارد اصلی اختلاف در مذاکرات وین است.

واعظی در ادامه سخنانش افزود تحریم‌های قبل از سال ۹۴ به این نشست مربوط نمی‌شود.

او همچنین اشاره کرد که روحانی دستور داده در ارتباط با مساله برجام «هر تصمیمی می‌گیریم و این تصمیم به دولت آینده تسری پیدا می‌کند،‌ با آن مشورت کنیم،‌ شاید دولت بعد راضی و موافق نباشد.»

به گفته رییس‌ دفتر روحانی، او به عباس عراقچی،‌ رییس هیات دیپلماتیک ایران در وین،‌ دستور داده «به محض رسیدن به تهران با وزیر امور خارجه خدمت رئیسی برسد و گزارش پیشرفت‌ها و محدودیت‌ها را اعلام کند».

پس از گزارش ایران‌اینترنشنال درباره این موضوع میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، گفت این خواست مشروع ایران است که بخواهد این تحریم‌ها لغو شود.

نماینده روسیه و همچنین سخنگوی دولت ایران اشاره کرده‌اند که ممکن است دور بعدی مذاکرات اعضای کمیسیون مشترک برجام دور پایانی باشد.

آخرین دور این مذاکرات که در وین برگزار شد دور ششم آن بود. علی خامنه‌ای با آنکه اعلام کرده نمی‌خواهد این مذاکرات «فرسایشی» شود،‌ در جریان این مذاکرات عراقچی گفت گفت‌وگوها تا زمانی که لازم باشد ادامه پیدا می‌کند.

این مذاکرات از جمله موضوعات مورد بحث نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هم بوده است. جمهوری اسلامی بر ضرورت راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها تاکید کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، اعلام کرده احتمال اتمام این مذاکرات پیش از پایان دولت فعلی وجود دارد.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More