شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس‌جمهور آلمان با ترک سنت دیپلماتیک این کشور، امسال برای سران جمهوری اسلامی پیام تبریک نمی‌فرستد

فرانک والتر اشتاین‌مایر، رییس‌جمهور آلمان روز شنبه اعلام کرد با توقف سنت دیپلماتیک این کشور، امسال به رهبران جمهوری اسلامی ایران پیام تبریک به مناسبت سالگرد انقلاب نمی‌فرستد.

تصمیم رییس جمهور آلمان پس از انتقاد شدید سفیر آمریکا و همچنین ارسال نامه‌ بیش از ۶۰ تن از چهره‌ها و فعالان فرهنگی و دانشگاهی ایرانی و آلمانی به فرانک والتر اشتاین‌مایر اعلام شد، نامه‌ای که در آن با اشاره به کشتار هزار و ۵۰۰ تن از مردم در اعتراضات آبان‌ماه، خطاب به وی تاکید شده بود که به جای ارسال به سران رژیم ایران که مردم خود را می‌کشند «در کنار مردمی بایستد که در ایران برای آزادی مبارزه می‌کنند.»

جروزلم پست می‌نویسد این تصمیم به دنبال انتقاد هفته‌ گذشته سفیر آمریکا در آلمان اتخاذ شده است. ریچارد گرنل، سفیر ایالات متحده روز پنج‌شنبه از آلمان خواست تا در جشن سالگرد انقلاب جمهوری اسلامی شرکت نکند و گفت:‌ «وظیفه اخلاقی آلمان است که قاطعانه و شفاف به ایران بگوید که نقض بنیادین حقوق بشر مردم، کشتن معترضان در خیابان‌ها و پرت کردن همجنسگرایان از بالای ساختمان‌ها غیرقابل‌قبول است. جشن گرفتن تداوم وجود این رژیم، برعکس این پیام را می‌فرستد.»

روزنامه دی‌ولت در آلمان پیشتر به نقل از یک سخنگوی دفتر رییس‌جمهور گفت: «به دلیل تحولات جاری در ایران در ماه‌های اخیر، امسال از سوی ريیس‌جمهور آلمان تلگرام تبریک ارسال نخواهد شد.» اما جروزلم از طریق منابعش در وزارت خارجه آلمان مطلع شد که وزارت خارجه این کشور قصد دارد روز ۲۲ بهمن را به جمهوری اسلامی تبریک بگوید. پس از آن بود که سفیر آمریکا در آلمان، مقاله روزنامه ولت را همراه با شناسه کاربری هایکو ماس، توییت کرد.

کمی پیشتر دولت آنگلا مرکل در هفتاد و پنجمین سالگرد آزادسازی اردوگاه کار اجباری یهودیان، آشویتس، به کشته‌شدگان ادای احترام کرد.

جامعه کردهای آلمان و جامعه یهودیان این کشور نیز نیز از وزیر خارجه این کشور خواسته‌اند تا سالگرد انقلاب ایران را جشن نگیرد. جامعه کردهای آلمان در بیانیه‌ای گفت:‌ «این اقدام بی‌احترامی به قربانیان رژیم روحانیون است.» کمیسر جامعه یهودیان آلمان نیز گفت:‌ «آلمان باید پیامی شفاف علیه نقض حقوق بشر در ایران و تهدید آنان به نابودی اسرائیل بدهد. سالگرد انقلاب ایران یک سالگرد ساده نیست بلکه یادبود خشونت انقلاب و شروع چیرگی وحشت است.»

جاناتان گرینبلات، مدیر اتحادیه دفاع از حقوق بشر «ضد ‌افترا»، در جلسه ماه گذشته کنگره آمریکا تهران را «بزرگترین حامی انکار هولوکاست و یهودستیزی» خوانده بود.

علاوه بر این بیش از ۶۰ تن از چهره‌ها و فعالان فرهنگی، هنری و دانشگاهی ایرانی و آلمانی نیز در نامه‌ای خطاب به فرانک والتر اشتاین‌مایر از رییس‌جمهور آلمان خواستند در با ترک سنت دیپلماتیک دولت این کشور، در سالگرد ۲۲ بهمن پیام تبریک به سران جمهوری اسلامی ارسال نکند و از این طریق ضمن ارسال سیگنال سیاسی به حاکمان، در کنار مردمی بایستند که در ایران برای آزادی مبارزه می‌کنند.

نویسندگان این نامه به رییس جمهور نوشتند که « ۲۲ بهمن سالگرد روزی است که اسلام‌گرایان به رهبری خمینی در ایران دیکتاتوری برپا کردند و از آن زمان تاکنون رفتاری وحشیانه با مردم ایران داشته‌اند.»

آنها در ادامه با اشاره به سرکوب اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ از سوی دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی، نوشتند که با اوج گیری اعتراضات علیه دیکتاتوری در آبان ماه ۱۳۹۸،  دنیا بی‌رحمانه‌ترین سرکوب را طی دهه‌های اخیر تجربه کرد؛ بیش از هفت هزار تن از مردم معترض در ایران بازداشت شدند و بنابر گزارش خبرگزاری رویترز بیش از هزار و  ۵۰۰ از مردم معترض با شلیک نیروهای امنیتی در حالی کشته‌شدند که گلوله به‌سر، قلب و گردن‌شان اصابت کرده بود، و حتی رهبر جمهوری اسلامی کشته‌شدن معترضان را تایید کرد  و حتی وزیر کشور گفت که این کشتار با شلیک گلوله به سر معترضان انجام شده است.

نویسندگان این نامه سپس به هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی که به کشته‌شدن همه سرنشینان آن منجر شد اشاره کردند و خطاب به رییس جمهور آلمان نوشتند که با وجود سرکوب شدید مردم معترض در آبان ماه، باردیگر مردم معترض بعد از اصابت موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی به خیابان‌های بازگشتند درحالی که هر اعتراض مسالمت‌آمیزی در ایران با خطرکشته شدن و از دست دادن جان معترضان همراه است.

آنها تاکید کردند که این اعتراضات و شعارهای معترضان نشان می‌دهد که مردم ایران دیگر خواهان ظلم، ستم و اجبار، اعدام و شکنجه و سوء‌مدیریت و فساد رژیم حاکم نیستند.

نویسندگان نامه در ادامه خطاب به فرانک والتر اشتاین‌مایر تاکید کردند که بعد از ۴۱ سال ، اکنون فرصتی تاریخی برای ایستادن در کنار مردم ایران فراهم شده است که برای آزادی و دموکراسی مبارزه می‌کنند و درحالی که «فشار بر رژیم  چه در داخل و چه در خارج  هرگز به اندازه حالا نبوده است، آلمان باید از حمایت و تثبیت یک دیکتاتوری ظالمانه که مردم خود را سرکوب می‌کشد، پرهیز کند.»

آنها خطاب به رییس جمهور آلمان نوشتند ما از شما می‌خواهیم از دادن هرگونه امتیاز به رژیم تهران خودداری کنید، دیگر مانند سال گذشته نامه تبریک به آنجا نفرستید و نمایندگان رژیم ایران را در کاخ  ریاست جمهوری به حضور نپذیرید.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More