شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ریچارد رتکلیف: تست کرونا از نازنین گرفته نشده، سخنگوی قوه قضاییه: زاغری در سلامت کامل است

در حالی که غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه ایران در واکنش به نگرانی‌ها درباره احتمال ابتلای نازنین زاغری به کرونا اعلام کرد او در سلامت کامل است. ریچارد رتکلیف،‌ همسر این زندانی دو تابعیتی به ایران اینترنشنال گفت: «مقامات قضایی مانع تماس همسرم با من شده‌اند و تاکنون هیچ تست کرونایی از او گرفته نشده است.»

در حالی که نگرانی‌هایی درباره وضعیت جسمی زندانیان به ویژه زندانیان سیاسی در ایران در مقابل خطر ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، گفت: «شرایط نگهداری زندانیان امنیتی به مراتب بهتر از سایر زندانیان است».

اسماعیلی، روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند، در نشست خبری خود، در پاسخ به سوالی درباره وضعیت زندانیان سیاسی در شرایط کنونی، به نازنین زاغری، زندانی سیاسی ایرانی-بریتانیایی، اشاره کرد و گفت که بر اساس بررسی‌های این قوه، او «در سلامت کامل» به سر می‌برد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره وضعیت جسمی زاغری ادامه داد: «ایشان دیروز با خانواده‌اش تماس داشت، و سلامتی خود را به خانواده اعلام کرد.»

او درباره دیگر زندانیان سیاسی نظیر ندا ناجی، هنگامه شهیدی و ضیا نبوی، بدون ذکر نام زندانی خاصی گفت: «برخی در بیرون از زندان هستند و یک نفر دیگر هم مقدمات اعطای مرخصی فراهم شده است.»

پیشتر نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی محبوس در زندان اوین،‌ در تماسی تلفنی با خانواده‌اش از مشاهده علائم بیماری کرونا در خود و تعدادی از زندانیان دیگر خبر داد و از دریافت نکردن رسیدگی پزشکی ابراز نگرانی کرد.

زاغری روز شنبه ۱۰ اسفندماه در تماس با خانواده‌اش گفت: «حالم خوب نیست. احساس خیلی بدی دارم. با این که معمولا پس از سه روز بهبود می‌یابم، اما هنوز بهبودی حاصل نشده است. حتی یک مقدار هم بهتر نشده‌ام.»

همچنین سازمان «حقوق بشر در ایران» در گزارشی نوشت هنگامه شهیدی،‌ روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در زندان اوین، روز یکشنبه ۱۱ اسفندماه در پی وخامت حال و با بروز سرفه‌های خشک،‌ تنگی نفس  و درد شدید عضلانی که از علائم بیماری کرونا به حساب می‌آید به صورت اورژانسی به بهداری زندان منتقل شده است.

ناهید کرمانشاهی،‌ مادر شهیدی، روز دوشنبه در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری انصاف‌نیوز ضمن ابراز نگرانی از احتمال ابتلای دخترش به کرونا، گفت که او «چند دقیقه‌ای زنگ زد، حالش خراب بود و سرفه امانش نمی‌داد.»

بر اساس گزارش‌ها، ‌روز دوشنبه نیز محمد قنبردوست،‌ زندانی سنی‌مذهب در بند جوانان زندان مرکزی ارومیه، با مشاهده علائم مشابه کرونا ابتدا به بهداری و سپس به درمانگاهی خارج از زندان منتقل شده است.

با شیوع ویروس کرونا در سراسر ایران، خانواده تعدادی از زندانیان سیاسی با نوشتن نامه‌ای به مقام‌های جمهوری اسلامی از خطر ابتلای اعضای زندانی خانواده خود به ویروس کرونا ابراز نگرانی کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More