شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ریاض: در صورت بازگشت آمریکا به برجام، باید با کشورهای عربی خلیج فارس مشورت شود

 

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، اعلام کرد در صورت بازگشت دولت آینده آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باید در این زمینه کاملا مورد مشورت قرار گیرند.

بن فرحان روز شنبه ۱۵ آذر در حاشیه برگزاری کنفرانس امنیتی منامه در بحرین، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «آنچه ما پیش از هر چیز انتظار داریم، این است که کاملا مورد مشورت قرار گیریم، هم ما و هم دیگر کشورهای دوست منطقه باید کاملا در زمینه آنچه درباره مذاکره با ایران روی می‌دهد، در جریان باشیم.»

توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت‌ جهانی در سال ۲۰۱۵ به امضای طرف‌ها رسید اما سه سال بعد، دونالد ترامپ برجام را «بدترین توافق تاریخ» خواند و خروج آمریکا از این توافق را اعلام کرد.

وزیر خارجه سعودی همچنین تاکید کرد: «تنها راه رسیدن به یک توافق پایدار [با ایران]، انجام چنین مشورتی است.»

او ادامه داد: «فکر می‌کنم به دلیل پیامدهای برجام دریافتیم که مشارکت ندادن کشورهای منطقه، منجر به تجمیع بی‌اعتمادی و غفلت درباره مسائلی می‌شود که واقعا نگران‌کننده هستند و تاثیر واقعی بر امنیت منطقه دارند.»

بن فرحان در پاسخ به این‌که آیا تیم جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا، تاکنون تماس‌هایی را برای شکل دادن به توافق مجدد با ایران داشته‌اند یا نه، گفت هنوز تماسی در این زمینه صورت نگرفته، اما «ما آماده‌ایم به محض آغاز فعالیت دولت بایدن در این زمینه با او همکاری کنیم».

او اضافه کرد: «ما متقاعد شده‌ایم که دولت جدید بایدن و همچنین دیگر شرکای ما از جمله اروپایی‌ها کاملا ضرورت مشارکت همه طرف‌های منطقه در یک راه‌حل را دریافته‌اند.»

پیشتر نیز، پس از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، وزیر خارجه سعودی خواستار توافقی فراگیرتر با ایران شده بود.

اظهارات جدید این مقام دولت ریاض یک روز پس از اظهارات همتای آلمانی اوست که تاکید کرد: «بازگشت به توافق هسته‌ای برجام دیگر کافی نیست.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز جمعه در گفت‌وگو با هفته‌نامه اشپیگل اعلام کرد: «باید به نوعی از توافق فراهسته‌ای دست یابیم که در راستای منافع ما نیز باشد.»

او ادامه داد: «ما از ایران انتظارات شفاف داریم: نه‌تنها هیچ سلاح هسته‌ای نداشته باشد، بلکه هیچ برنامه موشک‌های بالیستیک که سراسر منطقه را تهدید کند.»

در همین حال، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا تاکید کرده که مذاکرات احتمالی با ایران «دشوار» خواهد بود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اما گفته است که این کشور در خصوص توافقی که قبلا درباره آن مذاکره کرده، دوباره مذاکره نخواهد کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More