شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رویترز: طائب از شبه‌نظامیان عراقی خواسته حملات علیه اهداف آمریکایی را شدت دهند

 

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع نظامی و دو منبع امنیتی عراق اعلام کرد که حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، در جلسه‌ای در بغداد در هفته گذشته، از شبه‌نظامیان شیعه عراقی خواسته تا حملات خود علیه نیروهای آمریکایی را شدت ببخشند.

نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه پس از سفر اخیر هیاتی از ایران به سرپرستی حسین طائب چندین بار هدف حملات قرار گرفتند.

سفر رییس سازمان اطلاعات سپاه به عراق پس از دومین حملات هوایی آمریکا علیه شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در نزدیکی مرز عراق و سوریه انجام شد.

سه منبع شبه‌نظامی که در جزئیات جلسه طائب در بغداد مطلع بودند به رویترز گفتند که هیات ایرانی با وجود تحریک شبه‌نظامیان عراقی به انجام اقدام تلافی‌جویانه، به آنان توصیه کردند که در حملات خود تا آنجا پیش نروند که منجر به یک درگیری بزرگ شود.

یک فرمانده ارشد شبه‌نظامیان عراقی که از جلسه طائب مطلق است هم گفت هیات ایرانی با این حال به شبه‌نظامیان توصیه کردند با اقدام علیه نیروهای آمریکایی در سوریه، حملات خود علیه این نیروها را گسترش دهند.

افزایش تنش‌ها میان شبه‌نظامیان عراقی تحت حمایت ایران و نیروهای آمریکایی می‌تواند بر تلاش‌ها برای احیای برجام تاثیر بگذارد.

یک مقام ارشد در منطقه که از سوی مقام‌های ایرانی درباره سفر طائب به عراق مطلع شد، گفت طائب با چندین رهبر شبه‌نظامیان عراقی هنگام سفرش ملاقات کرد و «پیام رهبر جمهوری اسلامی درباره حفظ فشار بر نیروهای آمریکایی تا زمانی که آنها منطقه را ترک کنند» را به آنان منتقل کرد.

به گزارش رویترز، از زمان حملات هوایی آمریکا علیه شبه‌نظامیان عراقی، حملات علیه نیروها و کارمندان آمریکایی یا پایگاه‌هایی که آنها در آنجا واقع‌اند، افزایش یافته و به شرق سوریه کشیده شده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هنوز به پرسش‌های رویترز در این باره پاسخ نداده و دفتر روابط عمومی سپاه پاسداران توضیحی در این باره ارائه نکرده است.

پیشتر، مجید تخت‌روانچی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، حمایت مستقیم یا غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران از حملات علیه کارکنان یا تاسیسات آمریکا در عراق را رد کرد.

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در سفر اخیر خود به رم در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا ایران را مسئول این حملات شبه‌نظامیان می‌داند، گفت: «برخی از گروه‌های دخیل در حملات اخیر، شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران هستند.»

وزیر خارجه آمریکا، حملات هوایی این کشور علیه شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق و سوریه را «اقدام مشروع دفاعی» و حامل «پیامی قاطع» برای همه کسانی دانست که به نیروهای آمریکایی حمله می‌کنند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More