شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رویترز به نقل از سه مقام وزارت کشور ایران: حدود ۱۵۰۰ نفر در اعتراض‌های آبان کشته‌ شده‌اند

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از سه مقام رسمی در وزارت کشور ایران نوشت در طی کمتر از دوهفته ناآرامی در ایران حدود ۱۵۰۰ نفر کشته‌ شده‌اند. به گفته این مقام‌ها، در میان قربانیان، ۱۷ نوجوان، ۴۴۰ زن و همچنین برخی نیروهای امنیتی و انتظامی بودند. این آمار بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از نیروهای امنیتی، سردخانه‌ها، بیمارستان‌ها و پزشکی قانونی بوده است.

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل تعداد کشته‌شدگان را ۳۰۴ عنوان کرده بود.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از سه مقام نزدیک به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گزارش داد که او با شروع اعتراضات آبان ماه در پی افزایش قیمت بنزین، به مقام‌های حکومتی و امنیتی دستور توقف فوری اعتراضات را به هر وسیله‌ای داده بود.

این خبرگزاری نوشت با شروع ناآرامی در شهرهای مختلف کشور، خامنه‌ای که کاسه صبرش لبریز شده بود در تاریخ ۲۶ آبان مقام‌های دولتی و امنیتی را فراخواند و به آنها دستور داد: «هر کاری می‌توانید بکنید تا جلوی آنها را بگیرید.»

دولت ایران از تاریخ ۲۶ آبان اقدام به افزایش قیمت بنزین کرد که این موضوع خشم مردم را برانگیخت.

رویترز نوشت این دستور خامنه‌ای، سرکوب خونبار معترضان را در ایران در پی داشت که از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

به نوشته رویترز، در روز ۲۶ آبان زمانی که معترضان، عکس‌های رهبر جمهوری اسلامی را آتش می‌زدند و در حمایت از شاهزاده رضا پهلوی شعار می‌دادند، جلسه خامنه‌ای با مقام‌های دولتی و امنیتی در بیت رهبری واقع در مرکز تهران برگزار شد. مقام‌های ارشد نظام از جمله حسن روحانی، رییس‌جمهور و اعضای کابینه‌اش در این جلسه حضور داشتند.

به گفته سه فرد نزدیک به رهبر ایران، خامنه‌ای در این جلسه صدای خود را بالا برد و از نحوه برخورد با ناآرامی انتقاد کرد. خامنه‌ای همچنین از به آتش کشیده شدن تصویر خود او و تخریب یکی از مجسمه‌های روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، خشمگین شده بود.

رویترز به نقل از یکی از منابع خود، از خامنه‌ای این‌گونه نقل کرد: «جمهوری اسلامی در خطر است. هر کاری می‌توانید بکنید تا جلوی آن را بگیرید. این دستور من به شماست.»

خامنه‌ای در این جلسه، مقام‌های حاضر را در صورت پایان نیافتن ناآرامی، مسئول عواقب اعتراضات دانسته بود.

به نوشته رویترز، مقام‌های حاضر در جلسه بر این نکته اتفاق نظر داشتند که معترضان به دنبال براندازی نظام بودند.

رویترز به نقل از یکی از منابع نوشت: «دشمنان در پی براندازی جمهوری اسلامی بودند و لازم بود فورا واکنش نشان داده شود.»

مقام چهارمی که در جلسه حضور داشته به رویترز گفت خامنه‌ای به صراحت اعلام کرد که باید با قدرت به اعتراضات پاسخ داده شود.

او گفت: «امام ما (خامنه‌ای) فقط در قبال خدا پاسخگوست. مردم و انقلاب برایش اهمیت دارند. او خیلی محکم بود و گفت باید این اغتشاشگران سرکوب شوند.»

رویترز همچنین به نقل از سه منبع نزدیک به خامنه‌ای نوشت او نسبت به اعتراضات در شهرهای کوچک و خصوصا در میان اقشار کارگر که از پایگاه‌های اصلی قدرت جمهوری اسلامی هستند خشمگین بوده است. آرای این اقشار کم‌درآمد همواره در بالا بردن میزان مشارکت در انتخابات سراسری در ایران تعیین‌کننده بوده است. 

رویترز به نقل از یک عضو ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان کرمانشاه نوشت استانداری با برگزاری جلسه اضطراری، دستور برخورد با معترضان را صادر کرده بود.

این مقام سپاه پاسداران صحبت‌های استاندار را در جلسه اینگونه نقل کرد: «ما از سوی مقام‌های ارشد در تهران دستور داشتیم کار اعتراضات را تمام کنیم. هیچگونه ترحمی در کار نیست. هدف آنان براندازی جمهوری اسلامی است اما ما ریشه آنها را می‌خشکانیم.» 

سه مقام نزدیک به خامنه‌ای مرتبا او را در جریان ناآرامی و برخورد با معترضان قرار داده بودند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More