شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روز چهارم اعتراضات در ایران؛ استاندار تهران از بازداشت افراد در تهران خبر داد

 

درپی انتشار فراخوان تجمع «نه به گرانی» که هفته‌ی گذشته در فضای مجازی منتشر شده بود، روز پنج‌شنبه هفتم دی‌ماه، صدها نفر از معترضان به گرانی، در شهرهای مشهد، نیشابور و کاشمر در استان خراسان رضوی و در بعضی شهرهای دیگر ایران مانند یزد، دست به تجمع زدند؛ تجمعاتی که در بعضی موارد به خشونت کشیده شد و به دستگیری ۵۲ نفر در مشهد منجر شد.

روز جمعه هشتم دی‌ماه، معترضان در شهرهایی دیگر مانند کرمانشاه، تهران و بیرجند نیز تجمعاتی تشکیل دادند.

دامنه‌ی این تجمعات در روز شنبه نهم دی‌ماه، گسترده‌تر شد و به شهرهای دیگر همچون کرج، اراک، شهرکرد، بندرعباس، ایذه، زنجان، ابهر، خرم‌آباد، دورود، اهواز، تنکابن و بهشهر هم رسید؛ تجمعاتی که اغلب به خشونت و درگیری معترضان با پلیس منتهی شده است. گزارش‌هایی از آتش‌زدن ساختمان‌های دولتی ازسوی بعضی معترضان و همچنین، کشته و زخمی‌شدن چندین‌نفر نیز منتشر شده است.  

 

  • وزیر کشور: در تجمعات غیرقانونی شرکت نکنید

با ادامه‌ی تجمع‌های اعتراضی در تعدادی از شهرهای ایران ازجمله تهران، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه نهم دی‌ماه، از مردم خواست که «در تجمعات غیرقانونی شرکت نکنند».

در همین‌حال، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده‌ی رشت در مجلس شورای اسلامی، گفت که پیام مردم از جانب مجلس و دولت دریافت شده‌است و نیازی‌به ادامه‌ی این نوع تجمعات نیست. به گزارش خبرگزاری ایلنا، او اضافه کرده است: «مردم دیگر نگران گرانی‌ها نباشند؛ چرا که مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد و قول می‌دهیم در بحث هدفمندی یارانه‌ها هیچ نیازمندی را از قلم نیاندازیم».

تعدادی از امامان جمعه نیز اعتراض‌ها به گرانی کالاها را «به حق» دانسته‌اند. به گزارش افکارنیوز، آیت‌الله نوری‌همدانی، از مراجع تقلید در قم، از اعتراضات مردم به گرانی حمایت کرده است.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در واکنش به اعتراضات گسترده‌ی مردم در توئیتر خود، ضمن جداکردن مردم با آن‌چه که معاندان نظام خوانده، نوشته است که مردم از گرانی و بیکاری گله‌مندند.

 

 

  • کشته‌شدن دست‌کم چهار نفر در روز سوم اعتراضات مردمی ایران

گزارش‌های تأییدنشده و تصاویر و ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، حاکی از آن است که شنبه نهم دی‌ماه، در روز سوم اعتراضات، چهارنفر (براساس بعضی منابع، ۵ نفر) از معترضان در شهر دورود در استان لرستان، بر اثر اصابت گلوله کشته و تعدادی دیگر از تظاهر‌کنندگان نیز زخمی شده‌اند.

 

 

به گزارش وب‌سایت «روژکورد» و تعدادی از وب‌سایت‌های محلی استان لرستان، نام چهار نفری که در اثر شلیک نیروهای امنیتی در شهر دورود کشته شده‌اند، عبارت است از: حمزه لشنی، محسن ویراییسی، محمد چوباک و حسین رشنوا.

شهرستان دورود در شرق استان لرستان، در غرب ایران واقع شده است.

 

  • هشدار روسیه به اتباعش درمورد تجمعات اعتراضی در ایران

وزارت خارجه‌ی روسیه، بامداد روز یک‌شنبه دهم دی‌ماه، به اتباعش هشدار داد از نزدیک شدن به تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران، خودداری کنند.

به گزارش وب‌سایت تلویزیون روسیا الیوم، در بیانیه‌ی وزارت خارجه‌ی روسیه آمده است: «برخی شهرهای ایران، ازجمله تهران، مشهد، اصفهان و رشت، به‌دلیل نارضایتی اجتماعی ایجادشده در جامعه، شاهد تجمعات اعتراضی و درگیری میان معترضان و پلیس است؛ از شهروندان روسی در ایران می‌خواهیم که ضمن حفظ هوشیاری، از محل تجمعات مردم دوری کنند».

تلویزیون روسیا الیوم، به نقل از منابع رسانه‌ای، گزارش داده که در جریان اعتراضات روز شنبه، پنج نفر از معترضان در دورود لرستان کشته شده‌اند.

 

  • رویترز: بخشی از اعتراضات مردم ایران در مخالفت با هزینه‌های سنگین حضور رژیم در سوریه است

خبرگزاری رویترز، در تحلیلی پیرامون حوادث و اعتراضات خیابانی سراسری مردم ایران در روزهای اخیر می‌نویسد که علاوه‌بر نارضایتی‌های عمیق مردم در مورد اوضاع اقتصادی و بی‌کاری، بخش دیگری از این اعتراضات، علیه هزینه‌های سنگینی است که حکومت جمهوری اسلامی ایران، به‌خاطر حضور نیروهای خود در سوریه و عراق، بر مردم کشور تحمیل کرده است.

رویترز می‌نویسد: «اعتراضات سیاسی علنی در ایران، باوجود سیستم‌های قوی امنیتی که در همه‌جا حاضرند، امری نادر است؛ اما بی‌کاری، گرانی، تورم و فسادهای مالی منتسب به رهبران حکومتی، زمینه‌ساز تظاهرات گسترده‌ی خیابانی در شهرهای ایران در سه روز و شب گذشته بوده است. به‌علاوه، آن جنبه‌ای از این تظاهرات که رنگ‌و‌بوی سیاسی به‌خود گرفته است، مربوط به مخالفت مردم کشور با هزینه‌های سنگین حضور ایران در مناقشات منطقه‌ای، مانند دخالت در اوضاع عراق و جنگ داخلی سوریه است».

رویترز می‌افزاید: «تظاهرات روز شنبه، به صحنه‌ی دانشگاه تهران نیز کشیده شده است و دانشجویان، با فریادهای «مرگ بر دیکتاتور»، با نیروهای پلیس و گاز اشک‌آور مقابله می‌کردند. این شعار دانشجویان خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران بوده است».

 

 

در بعضی از ویدئوهایی که از اعتراضات روزهای اخیر، روی شبکه‌های اجتماعی آمده است، معترضان پوستر و بَنِرهای رهبران مذهبی و آیت‌الله خامنه‌ای را پاره می‌کنند و به زمین می‌کوبند.

 

 

 

  • بازداشت حدود ۸۰ نفر در اراک

یک مقام مسؤول در اراک، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، درمورد حوادث شنبه‌شب، نهم دی‌ماه، از بازداشت حدود ۸۰ نفر در تجمعات اعتراضی آن شهر خبر داد و گفت که سه یا چهار نفر نیز در درگیری‌ها دچار مصدومیت شده‌اند که البته مسأله آن‌ها جدی نبوده است.

او افزود: «عده‌ای قصد ورود و تخریب برخی از اماکن دولتی اراک را داشتند که با تدابیر اندیشیده‌شده، مهاجمان به اهداف خود نرسیده و اکنون وضعیت شهر تحت کنترل است».

این مقام مسؤول، همچنین اعلام کرد که هنوز میزان خسارات واردشده به اماکن دولتی اراک، برآورد نشده است.

 

 

 

  • معاون استاندار لرستان، کشته‌شدن دونفر را در دورود تأیید کرد

حبیب‌الله خجسته‌پور، معاون استانداری لرستان، روز یک‌شنبه دهم دی‌ماه، ضمن تأیید کشته‌شدن دو نفر در اعتراضات مردمی روز شنبه در شهر دورود، اعلام کرد که در درگیری‌های روز گذشته، «هیچ تیری از ناحیه‌ی نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی، به‌سمت مردم دورود شلیک نشده است».

معاون سیاسی-امنیتی استاندار لرستان، در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که براساس بررسی‌ها، در درگیری‌های دیروز شهر دورود، «ردپای گروه‌های خارجی نمایان شده است». او افزود: «در این درگیری، هدف همه‌ی ما این بود که تجمع، به‌صورت مسالمت‌آمیز پایان پذیرد؛ اما با توجه به حضور افراد و گروه‌های تکفیری، معاند و هدایت سرویسهای اطلاعاتی بیگانگان، متأسفانه ۲ نفر حاضر در حادثه کشته شدند».

 

 

  • وزیر کشور: معترضان هزینه‌ی رفتارهای خود را خواهند پرداخت/ با محرکان پشت صحنه و سردمداران خشونت، به‌زودی برخوردهای لازم، خواهد شد

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، صبح روز یک‌شنبه دهم دی‌ماه، در واکنش به اعتراضات مردمی روزهای اخیر در شهرهای مختلف ایران، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: «کسانی که اقدام‌به تخریب اموال عمومی، بی‌نظمی و بی‌قانونی می‌کنند، باید پاسخ‌گوی رفتارهای خود بوده و هزینه‌ی آن را بپردازند».

او همچنین ضمن دعوت از مردم به آرامش، افزود که دولت و دیگر قوای نظام، مصمم به پی‌گیری مطالبات مردم برای حل مشکلات آنها هستند، چراکه به گفته‌ی او، این کار، بهترین راه برقراری امنیت عمومی و پاسخ‌گویی مناسب به مردم است.

رحمانی فضلی، روز یک‌شنبه دهم دی‌ماه، در اجلاس شورای عالی استان‌ها نیز با اشاره به اعتراضات روزهای گذشته، اعلام کرد که با محرکان پشت صحنه و سردمداران خشونت، به‌زودی برخوردهای لازم، خواهد شد.

او همچنین افزود: «کسانی که با سوءاستفاده از فضای مجازی، خشونت‌ورزی را ترویج کردند؛ آموزش ساخت مواد منفجره، تحریک مردم برای مقابله با پلیس، آتش‌زدن محل کار مردم را رواج دادند، جزء مردم نیستند».

 

  • اختلال خدمات عمومی در تهران به‌دلیل اعتراضات مردمی روز گذشته

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدعلی نجفی، شهردار تهران، صبح روز یک‌شنبه دهم دی‌ماه، در جلسه‌ی شورای شهر تهران، با اشاره به اعتراض‌های روز شنبه، گفت: «متأسفانه به‌دلیل این اتفاقات، خدمت‌رسانی در نقاطی از تهران دچار اختلال شد».

او افزود که البته میزان خسارت‌ها خیلی جدی نبوده و تنها برخی از ایستگاه‌های بی‌آرتی تخریب‌شده و تعدادی از سطل‌های زباله نیز آتش زده شده‌اند.

 

  • علی مطهری خواستار مهیاشدن شرایط لازم برای اظهارنظر مدنی و آرام مردم شد

 

علی مطهری، نایب رئیس مجلس

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن تأکید بر به‌رسمیت شناختن اعتراض مدنی مردم ازسوی وزارت کشور، خواستار برخورد با تخریب اموال عمومی و آشوبگری شد.

او ضمن انتقاد از نبودن فرهنگ اعتراض در ایران، از وزارت کشور خواست تا شرایط لازم را برای اظهارنظر مدنی و آرام مردم، مهیا کنند.

 

  • تأیید ۲ کشته و ۶ زخمی در اعتراضات لرستان ازسوی نماینده‌ی خرم‌آباد در مجلس

 

محمد بیرانوندی، نماینده‌ی خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی

 

محمد بیرانوندی، نماینده‌ی خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، کشته‌شدن ۲ نفر و زخمی‌شدن ۶ نفر دیگر را در اعتراض‌های روز شنبه در استان لرستان، تأیید کرد.

این نماینده‌ی اصلاح‌طلب مجلس، ضمن حمایت از حق مردم برای مطالبه، از معترضان، به‌عنوان کسانی که از سَرِ درد به خیابان آمده‌اند، یاد کرد. او همچنین افزود که لازم است حکومت و دولت، به حرف تجمع‌کنندگان توجه کرده و حرفشان را بشنوند.

 

  • محسن هاشمی: باید وجود فشارهای اقتصادی و تبعیض طبقاتی را قبول کنیم

 

محسن هاشمی

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، روز یکشنبه در جلسه‌ی شورای شهر، با اشاره به اتفاقات روز شنبه، گفت: «اعتراضات کف خیابانی هیجانی و غیرقانونی، راه درست نیست؛ چرا که این انتقادات، در اندک فریادهای تندروها محو می‌شود».

هاشمی ضمن تأکید بر پی‌گیری مطالبات به‌صورت مدنی و خارج از خشونت، افزود: «باید قبول کرد که فشارهای اقتصادی و تبعیض طبقاتی وجود دارد که باید به آنها سر و سامان داد».

 

  • سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس : فریاد به حق مردم مورد بهره برداری دشمن قرار گرفته است

 

حسین نقوی حسینی

 

حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برخی تجمعات اخیر در برخی شهرها و حواشی پیش آمده برای آنها اظهار داشت: واقعیت این است که فریادها و مطالبات به حق مردم مورد بهره برداری ناحق دشمن قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر وی در توضیح این نکته گفت: اینکه مردم با مشکلات اقتصادی مثل رکود روبرو هستند و دولت نتوانسته در ۵ سال اخیر بحران رکود را حل کند و امروز بحران اشتغال و گرانی های لجام گسیخته نیز گریبان گیر مردم شده و بخش عمده مردم از عهده هزینه های زندگی بر نمی آیند، یک واقعیت است اما نباید فضا به سمتی برود که این اعتراضات به حق از طرف برخی کشورهای معاند که ۴۰ سال است با روش های مختلف به دنبال فتنه انگیزی علیه انقلاب اسلامی هستند، به حاشیه کشیده شده و آنها از این نمد کلاهی برای خودشان ببافند.

 

  • استاندار تهران : با تجمعات بدون مجوز برخورد می کنیم  
     

محمدحسین مقیمی

 

محمدحسیمن مقیمی استاندار تهران گفت: هیچ مجوزی برای برگزاری تجمع در تهران صادر نشده است، بنابراین هرگونه تجمع غیرقانونی است.

به گزرش ایسنا مقیمی گفت: هیچ درخواست مجوزی برای برگزاری  تجمع به استانداری تهران نرسیده است و استانداری هم هیچ مجوزی صادر نکرده است.

او ادامه داد: بنابراین چون مجوزی صادر نشده است، برگزاری هرگونه تجمع در تهران غیرقانونی است.

 

  • نماینده پلدختر : پلیس راهی جز شلیک به هنجارشکنان ندارد

حمیدرضا کاظمی عضو مجمع نمایندگان استان لرستان و نماینده پلدختر در گفت و گو با اعتمادآنلاین گفت: یک زمانی اعتراض در چارچوب قانون است. در این زمان مردم می توانند اعتراض کنند و شعار دهند و خواسته هایشان را مطرح کنند و نیروی انتظامی خویشتنداری می‌کند و سعی می ‌کند که آنها را هدایت کند اما زمانی که هنجار شکنی می کنند و به حریم عمومی جامعه تعرض می کنند طبیعی است که باید برخورد کند در این جور مواقع پلیس چاره‌ای جز شلیک ندارد.

 

  • معاون سیاسی وزیر کشور : دولت مقابل متعرضان به اموال عمومی ایستادگی می‌کند

معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر اینکه دولت با تمام اقتدار مقابل متعرضان به مال و اموال عمومی مردم ایستادگی می‌کند، درباره اختلال در اینستاگرام و تلگرام، گفت که در زمان بروز اختلالی، استفاده از ابزارهایی برای کنترل تجمعات غیرقانونی وجود دارد که این تصمیمات مقطعی است.

اسماعیل جبارزاده در پاسخ به پرسش دیگری در مورد تعداد دستگیرشدگان در تجمعات اخیر و نقش برخی از فعالان سیاسی در برگزاری چنین تجمعاتی، گفت: این یک جعبه سیاه است که باید باز شود و دلایل این اتفاقات را بررسی کرد. ما در حال بررسی این اتفاقات هستیم. البته اگر اموال عمومی و مال مردم مورد تعرض قرار گیرد طبیعی است که بازداشت صورت گیرد، ما از ستاد بازداشتی‌ها آمار قطعی نداریم که استان‌ها به ما آمار را می‌دهند و در حال بررسی هستند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد تناقض در تعداد آمار کشته شده‌های تجمعات لرستان بین معاون استاندار و نماینده این استان در مجلس، گفت: لازم است از این فرصت استفاده کنم و به کسانی که تریبون در اختیار دارند و مصاحبه می‌کنند یکسری مسائل را یادآور شوم. مهم‌ترین موضوع آن است که باید انصاف رعایت شود و حرف‌ها بر اساس اطلاعات و واقعیات باشد.

معاون سیاسی وزیر کشور تاکید کرد: افراد اگر اطلاعات موثر و درستی دارند باید به جای مصاحبه به مسئولان مربوطه داده تا آنها کارشان را انجام دهند. ما در مورد لرستان در حال بررسی هستیم و وقتی بررسی‌ها به اتمام برسد مسئولان مربوطه در لرستان اعم از استانداری و یا ... نتیجه را خدمت مردم اعلام می‌کند.

 

  • آماده باش نیروهای امنیتی در همدان

کاربران شبکه اجتماعی تصاویری را که گفته می‌شود مربوط به  روز یک‌شنبه در همدان است منتشر کرده‌اند. در این تصاویر ماشین‌های نیروهای امنیتی دیده می‌شوند که آژیرکشان و به سرعت در خیابان حرکت می کنند.

 

 

  •  معترضان در تویسرکان هم به خیابان آمدند

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، حاکی از آن است که روز یک‌شنبه ۱۰ دی‌ماه، مردم در خیایان‌های شهر تویسرکان در استان همدان تجمع کرده‌اند. تظاهرکنندگان در این تجمع شعار می‌دهند: «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم».

 

 

 

  • گزارش‌ها از تجمعات شبانه در خرم‌آباد

کاربران شبکه‌های اجتماعی ویدئویی را منتشر کرده‌اند که گفته می‌شود مربوط به تجمعات اعتراضی مردم خرم‌آباد در روز یک‌شنبه است. مردم در این تجمعات شعار‌هایی را به لهجه لری می‌دهند و در آن به گسترش بیکاری اعتراض می‌کنند.

 

 

  • تجمع دانشجویان بسیجی مقابل دانشگاه تهران

خبرگزاری ایسنا از تجمع جمعی از دانشجویان بسیجی مقابل دانشگاه تهران خبر داده است.

جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران با ایجاد تجمعی جلوی در اصلی  این دانشگاه  در خیابان انقلاب اسلامی شعارهایی علیه وضعیت اقتصادی سر داده و حمایت خود را از نظام اعلام کردند.

آنها پلاکاردهایی شعارهایی از جمله «ننگ ما ننگ ما مسئول بی‌درد ما»، «لبیک یا خامنه‌ای»، «مرفهین بی‌درد مایه ننگ ملت» سر دادند.

بر روی سر در اصلی دانشگاه تهران شعارهایی همچون «لبیک یا خامنه‌ای»، «دانشگاه جای فتنه‌گر نیست» دیوارنویسی شده است.

بنا به گزارش در دسته‌های 50 تا 100 نفره چندین حلقه تجمع را تشکیل داده و دو به دو یا چند نفره به گفت‌وگو و مباحثه می‌پردازند. مباحثی همچون حقوق شهروندی، حقوق کارگری و مطالبات مردم در این میان مطرح می‌شود.

دانشجویان به دو گروه اصلی تقسیم شده‌اند، گروهی شامل تشکل‌های بسیجی و اصولگرا درست پشت درب اصلی دانشگاه تهران رو به خیابان تجمع کردند و همچنان با دست زدن شعارهایی را فریاد می زنند.

«اختلاس‌ها کم بشه، وضعیت بهتر میشه»، «الله اکبر، خامنه‌ای رهبر»، «ماشاالله حزب الله»، « استقلال آزادی جمهوری اسلامی » و « ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند» از جمله از شعارهای این دسته از دانشجویان بود.

به موازات مکانی که بسیجیان تجمع کردند؛ عده‌ای دیگر از دانشجویان مقابل خیابان انقلاب اسلامی پشت میله‌های دانشگاه جمع شده‌اند و آنها نیز شعارهایی از جمله «دانشجو آگاه است با کارگر همراه است»، « دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد»، « نان ،کار ،آزادی»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «آزادی، آزادی ْآزادی»،«کارگر دانشجو اتحاد اتحاد»، «لرستان، خوزستان تسلیت تسلیت نیروی انتظامی حمایت حمایت» و .... را سر دادند.

همچنان دانشجویانی از میان این دو گروه اصلی روبروی هم جمع می شوند و با تاکید بر این نکته که با هم دعوا ندارند و می خواهند صدای مردم باشند، با یکدیگر گفت‌وگو می کنند.

ذکر این نکته لازم است که عده‌ای از بسیجیان مانند یک گارد جلوی تجمع خود ایستاده‌اند و اجازه ورود دانشجویان به اصطلاح غیر خودی را به نزدیکی تجمعشان نمی دهند.

 

  • شلوغی معابر در کرمانشاه

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از تجمع مردم در خیابان‌های کرمانشاه است. معابر در این شهر شلوغ شده و ماشین‌ها به نشانه اعتراض بوق می‌زنند.

 

 

  • رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: مردم مطالبات به حقی دارند

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مردم مطالبات به حقی دارند که مسئولان باید صدای آنها را بشنوند و در راستای حل مشکلات آنها گام بردارند.

به گزارش تسنیم عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجمعات چند روز اخیر مردم در برخی از شهرهای کشور گفت: مردم مطالبات به حقی دارند که مسئولان باید صدای آنها را بشنوند و در راستای حل مشکلات آنها گام بردارند.

اوی با تاکید بر اینکه باید مسئولان در راستای خواسته‌های مردم به ویژه در بحث معیشت و اقتصاد گام بردارند، ادامه داد: مردم امروز از قصور مسئولان در انجام وظایف خود ناراحت هستند و اعتراضاتی دارند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه نمایندگان  به مشکلات معیشتی و اجتماعی مردم واقف هستند و نخواهند گذاشت فشار بیشتری بر آنها وارد شود، خاطرنشان کرد: به طور مثال در بودجه سال 97 دولت پیشنهاد افزایش قیمت حامل‌های انرژی را داده بود که این افزایش قیمت تاثیری زیادی در سایر هزینه‌های زندگی مردم ایجاد می‌کرد که در همین راستا و برای کاهش مشکلات اقتصادی مجلس با این موضوع مخالفت کرد.

 

 

  • گزارش‌ها از سر دادن شعار «مرگ بر روحانی» در مراغه

کاربران اجتماعی گزارش‌ها کرده‌اند که جمعیت معترض در شهر مراغه در استان آذربایجان شرقی به خیایان‌های آمده‌اند و شعار «مرگ بر روحانی» سر داده اند.

 

 

 

  • استقرار ماموران امنیتی در تهران برای جلوگیری از شکل گیری تجمع

خبرگزاری فارس گزارش داده که نیروی انتظامی و ماموران امنیتی با استقرار  در خیابان انقلاب از تشکیل تجمعات جلوگیری کرده و پلیس راهور نیز درحال تلاش برای باز کردن مسیر عبور و مرور است.

فارس گزارش داده که تجمعات پراکنده در مسیر خیابان انقلاب ازجمله چهارراه ولی‌عصر موجب به وجود آمدن ترافیک و مختل شدن عبور و مرور در ساعات شلوغی شهر در این خیابان شده است.

بنا بر این گزارش، ماموران نیروی انتظامی از قبل در مناطقی نظیر چهارراه ولی عصر، پارک دانشجو، میدان فردوسی و خیابان انقلاب مستقر شده و اجازه تشکیل این تجمعات را نمی‌دهند.

همچنین علی اصغر ناصربخت ،معاون امنیتی انتظامی فرمانداری تهران ، درباره آخرین وضعیت تجمعات امروز در خیابان‌های ولیعصر و انقلاب، ضمن تاکید بر اینکه هرگونه تجمعی بدون اخذ مجوز خلاف مقررات است و کاری که در حال انجام شدن است خلاف قانون است، اظهار داشت: بنا بر اخبار واصله، در حال حاضر در برخی از فواصل در محدوده چهارراه ولیعصر به سمت انقلاب شاهد تجمعات پراکنده هستیم و پلیس به لحاظ سهولت در عبور و مرور مردم و جلوگیری از ضرر و زیان به شهروندان، وظیفه قانونی خودش را با رعایت تمامی جوانب انجام می‌دهد.

به گزارش ایلنا، او با اشاره به اینکه نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها سعی در برقراری امنیت دارند، افزود: تا این لحظه هنوز گزارشی مبنی بر درگیری و یا دستگیری تجمع‌کنندگان نداشتیم؛ به هرحال پلیس در حال انجام وظیفه قانونی خودش است و ضابط دستگاه قضایی موظف به برخورد با جرایم مشهود است.

 

  • تظاهرات اعتراضی مردم در سنندج

در ادامه اعتراضات مردمی در شهرهای ایران، از حدود يك ساعت پيش جمعي از مردم سنندج در اعتراض به وضعيت موجود، در ميدان آزادي سنندج تجمع كردند  .
به گزارش آژانس خبرگزاري موكريان ، اين تجمع در شرايطي صورت گرفته كه  ماموران و لباس شخصی ها به صورت گسترده اي در سطح شهر حضور داشتند به صورتی که در فواصل چند متری ماموران با باتوم و شوکر حضور داشتەاندو لباس شخصی ها در داخل شهر میان مردم در حال رفت و آمد بودند . 

 

 

اين تجمع كه حدود یکساعت پیش  از میدان آزادی شروع شد تاكنون ادامه دارد . 
بر اساس همين گزارش چندین مورد در گیری بین مردم و مامورین روی دادە که منجر به ضرب و شتم  چند شهروند  گردیدە.
شعارهاي معترضان این تجمع:
 نیروی انتظامی حمایت حمایت و... بود.  
لازم به ذكر است پهباد از صبح بربالای شهر در حال فیلمبرداری  از شهر است و مامورین هم با دوربین در حال فیلمبرداری از  تجمع کنندگان می باشند.

 

  • استاندار تهران از بازداشت افراد در تهران خبر داد

محمدحسین مقیمی، استاندار تهران، با اشاره به ناآرامی‌های امروز تهران گفت: امشب همه تجمعات آرام شد و اوضاع به حالت عادی بازگشت. او در عین حال تاکید کرد که امروز افرادی در تهران بازداشت شدند.

او با بیان اینکه امروز هم برخی افراد در تهران بازداشت شدند، گفت: اشکال اولیه تجمعات اخیر این است که مجوز ندارند و تا امروز هیچ اقدامی هم برای اخذ مجوز نداشتند.

استاندار تهران با اشاره به اینکه تخریب‌کنندگان اموال عمومی قابل شناسایی هستند، گفت: برای اینکه بگوییم این افراد از سوی چه کسانی تحریک شدند، زود است و باید صبر کنیم.

مقیمی در واکنش به مساله که این افراد به بهانه گرانی و مسائل اقتصادی این اقدامات را انجام می‌دهند، گفت: مردم حق دارند تجمع با مجوز داشته باشند و حرف‌ها و انتقادات خود را مطرح کنند اما اینکه عده‌ای اموال عمومی را که خودشان از آن استفاده می‌کنند آتش بزنند و تخریب کنند به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More