شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: یک رییس جمهور ساختمان‌ساز کاشف بدی‌ها شده است

 

حسن روحانی رییس جمهوری ایران خطاب به ترامپ گفت:  یک رییس جمهور «ساختمان‌ساز» در جهان کاشف بدی‌ها شده است و می‌خواهد در مورد کشورهای دیگر قضاوت کند.

حسن روحانی روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت در مراسم افتتاح رسمی رویداد بین المللی تبریز خطاب به آمریکا گفت: «چرا نگاهتان، نگاه غلط و سخنانتان ، سخنان نادرست است و امان از نگاه غلط و امان از زبانی که به درستی گردش نمی‌کند».

روحانی با بیان اینکه «برخی‌ها فکر می‌کنند کاخ سفید باید برای خاورمیانه تصمیم‌گیری کند»، اضافه کرد: «غربی‌ها به دنبال به یغما بردن منابع دنیای عرب هستند».

او اضافه کرد: «می‌گویند‌ پول دهید می‌مانیم اگر پول ندهید نمی‌مانیم یا اگر ما نباشیم در یک هفته شما نیستند، چرا نیستند؟ ما حافظ ملت عراقیم و ملت عراق حافظ عراق است، ملت سوریه حافظ سوریه است.»

 

  • حاضریم حافظ عربستان سعودی باشیم

رییس جمهوری ایران اعلام کرد که ایران آماده است که حافظ عربستان سعودی باشد.

روحانی خطاب به غربی‌ها با ذکر این پرسش مبنی بر اینکه چشم طمع شما به کجاست؟ به طلای سیاه زیر زمین منطقه؟ اضافه کرد: «به حساب‌های چندصد میلیاردی کشورهای منطقه چشم دوخته‌اند و طمع حساب‌های پرپول، عقل از آنها ربوده است».

 

  • نیروی مسلح آمریکا دنبال دزدیدن و ارتزاق است

او افزود: «می‌گویند ما می‌مانیم یا نمی‌مانیم اما با پول دیگران، پس شما جیره‌خوار دیگران هستید، پس نیروی مسلح شما دنبال منبعی است که بدزد و ارتزاق کند.

روحانی گفت: «می‌گوید با فلان رهبر کشور اروپایی می‌خواهیم برای قرارداد هفت جانبه تصمیم بگیریم به چه مناسبت و با چه حقی؟»

رییس جمهوری ایران گفت: «ما حسن نیت خود را به جهان نشان دادیم و ما خواستیم به دنیا ثابت کنیم که ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست و این کار را انجام دادیم».

روحانی با بیان اینکه «ما آماده ایم حافظ عربستان باشیم»، گفت: «اگر آمریکا برای همیشه برود منطقه امن می‌شود».

 

  • یک برج‌ساز چگونه می‌خواهد در مورد مسائل جهانی قضاوت کند؟

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: «اگر قرارداد بد بود چرا امضا کردید؟ شما کاشف بدی‌ها هستید؟ یک تاجر، یک ساختمان ساز و برج ساز چه جور می‌خواهد در مورد مسائل جهانی قضاوت کند».

او افزود: «شما دنبال چی هستید؟ شما دنبال این هستید که ملت ایران و منطقه را تهدید کنید».

روحانی با بیان اینکه «همواره گفته‌ایم راه حل منطقه برد برد است»، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان ارتباط با جهان است.

او گفت: «همیشه به چهره مردم نگاه می‌کنم اگر شاد باشد کاملا راحت می‌شم و سرکار شاد کار می‌کنم اما اگر غم‌آلود باشد می‌فهمم که یک جای کار مشکل دارد».

روحانی اضافه کرد: «دومین نگاه من به خیابان و پیاده رو است که تمیز است یا نیست که این امر نشان دهنده فرهنگ مردم است».

 

  • به گردشگر آدرس درست دهیم

او تاکید کرد: «برخی‌ها آدرس را می‌دانند اما نمی‌گویند، بابا وایسا، جواب بده، دنیا به آخر نمی‌رسد. برخی‌ها هم آدرس عوضی می‌دهند. رفتار ما، تمدن ما را به دنیا نشان می‌دهد».

رییس جمهوری ایران گفت: «فقط به فکر گردشگر خارجی نباشیم، گردشگران داخلی نیز ظرفیت بسیار خوبی است و کشورهای همسایه نیز ظرفیت خوبی است و همه ما باید تلاش کنیم در گردشگری روابط دوستانه و صمیمانه ایجاد کنیم».

 

گزارشی از علی مهتدی درباره واکنش حسن روحانی به اظهارات تهدیدآمیز ترامپ درخصوص برجام و موضع رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر ایجاد یک توافق جدید با ایران
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More