شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی «ویروس جهش‌یافته اروپایی» را عامل موج تازه کرونا در ایران معرفی کرد

 

آمار روزانه مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران همچنان بالای سیصد نفر است؛ هم‌زمان حسن روحانی، رییس‌ جمهوری اسلامی، علت موج کنونی شیوع کرونا در ایران را «ویروس جهش‌یافته اروپایی» اعلام کرد.

روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی کرونا که با حضور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برگزار شد از «تفاوت ماهیت ویروس کرونای فعلی با ویروس اسفندماه» سخن گفت.

او گفت: «هم وزارت بهداشت و هم متخصصان می‌گویند ویروس ماه‌های اخیر ویروس جهش‌یافته اروپایی است که سرعت و قدرت انتقال آن  ۹ برابر شده است.»

پیش از این علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، گفته بود جهش ژنتیکی کرونا تاثیری در مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به این ویروس ندارد.

در جلسه ستاد ملی کرونا که در حضور خامنه‌ای برگزار شد، سعید نمکی، وزیر بهداشت، نیز گفت: «نیمی از تخت‌های آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها را به بیماران کرونایی اختصاص دادیم، اما هیچ بیمار غیرکرونایی نیازمند تخت آی‌سی‌یو را نیز معطل نگذاشتیم.»

این در حالی است که روز شنبه احمد ترحمی، جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان یزد، نوبت‌دهی و پذیرش بیماران غیربومی در مراکز درمانی این استان را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.

 

آغاز محدودیت‌ها از روز دوشنبه

مقام‌های دولت روحانی روز شنبه نیز بار دیگر به تدابیری که قرار است از روز دوشنبه برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا اجرا شود اشاره کردند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، گفت که برای «پشتیبانی، ایجاد هماهنگی، پیگیری و اجرای دقیق» مصوبات به زودی «مسئول قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا» تعیین و اعلام می‌شود.

او همچنین گفت که از روز دوشنبه تا پایان آبان ادارات در شهرستان تهران با ظرفیت یک‌دوم (۵۰ درصد) کارمندان فعالیت می‌کنند.

ربیعی همچنین یادآور شد که از روز دوشنبه محدودیت‌ها در ۴۳ شهرستان که در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند افزایش خواهد یافت و در این شهرستان‌ها «گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ تعطیل خواهند شد» و فقط مشاغل ضروری فعالیت خواهند داشت.

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، نیز در همین زمینه گفت: «هم‌اکنون ۱۹۲ شهرستان کشور در وضعیت قرمز و ۷۲ شهر در هشدار کرونا قرار دارند و از بین شهرهای با وضعیت قرمز ۴۳ شهرستان دارای وضع بسیار حاد و خطرناک هستند.»

آذرشهر، جلفا، مراغه، مرند، پیرانشهر، ماکو، مهاباد، خوانسار، سمیرم، شاهین شهر و میمه، گلپایگان و نجف آباد، بافت، بردسیر، رفسنجان، خاتم و مهریز برخی از این شهرها هستند.

براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت ایران، شیوع کرونا در شبانه‌روز گذشته در کشور جان ۳۳۵ بیمار دیگر را گرفت و آمار جان‌باختگان کووید‌-۱۹ در ایران را به ۳۲ هزار و ۳۲۰ نفر رساند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More