شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: همکاری نکردن کاخ سفید مانع مذاکره شد

حسن روحانی، رییس‌ جمهوری ایران، گفت همکاری نکردن کاخ سفید مانع وقوع دیدار بین او و دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا، در حاشیه اجلاس اخیر سازمان ملل شد.

او روز چهارشنبه دهم مهرماه در جلسه هیات دولت گفت آمریکا «در پیغام خصوصی» به طرف اروپایی اعلام آمادگی می‌کرده «اما بعد در مصاحبه اعلام می کرد که تحریم را تشدید می‌کنم». 

رییس جمهوری ایران با اشاره به وساطت دولت فرانسه برای زمینه‌سازی مذاکره مستقیم بین او و ترامپ، گفت: «ما همکاری و همراهی کردیم و آن کسی که مانع نتیجه شد، کاخ سفید بود و ایران، پاریس، توکیو و بقیه کشورها مقصر نبودند.»

او با این حال اضافه کرد: «من می‌گویم راه تمام نشده است، مسیر بسته نشده است، باز هم اروپایی‌ها و دیگران تلاش می‌کنند.»

روحانی با اشاره به طرح مکرون برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا، گفت: «کلیت آن طرح به یک معنا می‌توانست قابل قبول باشد، چون کلیت آن برمی‌گشت به اینکه ایران دنبال سلاح هسته‌ای نباشد که همیشه این را گفتیم، ایران به صلح منطقه و صلح آبراه‌های منطقه کمک کند که همیشه کمک کردیم. آمریکا کل تحریم را کنار بگذارد و فروش نفت بلافاصله آغاز و پول نفت در اختیار قرار بگیرد.»

در ماه‌های منتهی به اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه گذشته، تلاش‌های از سوی برخی دولت‌ها خصوصا فرانسه با هدف مذاکره مستقیم بین روسای‌جمهوری ایران و آمریکا در جریان بود. جمهوری اسلامی تنها شرط وقوع چنین گفت‌وگویی را رفع کامل تحریم‌ها عنوان کرده بود. 

در مورد وقوع این شرط، روحانی و ترامپ اظهارات متناقضی داشتند. روحانی به نقل از ترامپ گفته بود که آمریکا حاضر به رفع تحریم‌ها پس از نشست سران دو کشور بوده، اما ترامپ بلافاصله چنین موضوعی را رد کرد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه خلیج فارس در ماه‌های اخیر این دو کشور را تا مرز درگیری نظامی پیش برده است.

روحانی گفت «همه اصرارها ، صحبت‌ها و تماس‌ها» برای بازگشت آمریکا به برجام و گفت‌وگو بین هر شش کشور امضاکننده این توافق بود.

او افزود: «ما هم گفتیم که حرفی نداریم و در یک شرایط مناسب اشکالی ندارد، به شرط اینکه آنهایی که به ۱+۵ ضربه زدند به آداب و رسوم ۱+۵ برگردند.»

نرخ تورم کاهش یافته است

روحانی همچنین گفت طی دو ماه گذشته، نرخ تورم در کشور به میزان ۱۲ درصد کاهش یافته است.

او با استناد به گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار و بانک مرکزی، گفت: «شرایط تورمی ماه به ماه نسبت به ماه‌های قبل کاهش پیدا می‌کند.»

روحانی افزود: «تورم در شهریور نیم‌درصد بوده و نقطه به نقطه ما در دو ماه گذشته مجموعا برای تولیدکننده (شاخص تولیدکننده) ۱۲ درصد در دو ماه کاهش پیدا کرده است.»

او همچنین گفت ارزش پول ملی طی یک سال گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

رییس جمهوری ایران تاکید کرد: «شرایط و  ثبات اقتصادی و روحیه مردم از یک سال پیش به مراتب بهتر است و این باعث شده که دنیا به سراغ ما بیاید و برابر محل اقامت نماینده ملت ایران صف بسته شود.»

پس از خروج آمریکا از برجام در سال گذشته و بازگشت تحریم‌های نفتی و بانکی، ارزش پول ملی ایران نسبت به ارزهای خارجی حدود چهار برابر کاهش یافته است. 

روحانی با این حال گفت ثبات اقتصادی و روحیه مردم از یکسال پیش به مراتب «بهتر» است. 

این اظهارات روحانی در حالی است که از سال گذشته تاکنون قیمت‌ کالاهای اساسی افزایش شدیدی داشته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More