شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: هر لحظه اراده کنیم غنی‌سازی بیشتر از ۶۳ درصد هم می‌توانیم انجام دهیم

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، با اعلام این‌که ایران هر زمان بخواهد می‌تواند غنی‌سازی بیش از ۶۳ درصد را هم انجام بدهد، از طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران در وین برای احیای برجام خواست «این چند مورد باقی‌مانده» را هم بپذیرند.

روحانی روز دوشنبه ۲۴ خرداد، در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت دفاع، درباره «پیام صریح جمهوری اسلامی ایران به اروپا و آمریکا» گفت: «امروز در مذاکرات این نکته به‌خوبی روشن شده است که اگر آمریکایی‌ها و بقیه کشورهای پنج به‌علاوه یک به تمام تعهدات خودشان بدون استثنا عمل کنند، بلافاصله بعد از راستی‌آزمایی، جمهوری اسلامی ایران هم به تمامی تعهدات خود عمل خواهد کرد.»

روحانی در سخنانش توضیح بیشتری درباره موارد باقی‌مانده در مذاکرات وین ارائه نکرد؛ اما پیش‌تر، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی، نیز باقی ماندن برخی موارد را تایید کرده بود.

عراقچی به پرس‌تی‌وی گفت: «توافقنامه خوب زمانی به دست می‌آید که نگرانی‌های مهم ما رفع شوند و اهداف کلیدی ما به دست آیند. بدون تحقق این موارد، ما هیچ توافقی نخواهیم کرد.»

بر اساس سخنان عراقچی، به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی علاوه بر خواسته‌هایش در زمینه لغو تحریم‌ها، نگران تکرار خروج آمریکا از برجام است و برای رفع این نگرانی، خواهان تضمین آمریکاست.

 

تهدید به غنی‌سازی بیشتر از ۶۳ درصد

زمان مذاکرات وین در حال سپری شدن است و این تعلل به‌ضرر دستیابی به توافق احیای برجام است، مساله‌ای که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز به آن اشاره کرد و در بخشی از گفت‌و‌گویی طولانی با جوهان دکرسون، خبرنگار شبکه سی‌بی‌اس آمریکا، گفت هرچه زمان بگذرد، بازگرداندن ایران به توافق دشوارتر خواهد شد.

در چنین شرایطی، جمهوری اسلامی از تهدیدهای هسته‌ای خود دست نمی‌کشد. روحانی در سخنرانی روز دوشنبه گفت: «ما قادر به غنی‌سازی ۲۰ درصد هستیم و دیدید که دولت دوازدهم برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی ۶۳ درصد را انجام داد.»

او در ادامه تهدید کرد: «اگر ما روزی نیاز به غنی‌سازی بالاتر داشته باشیم، همان روز و همان ساعت غنی‌سازی بالاتر را انجام می‌دهیم.»

در حالی که کشورهای غربی اقدام جمهوری اسلامی برای تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده را گامی مهم در تولید سلاح هسته‌ای می‌دانند، روحانی تاکید کرد: «دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.»

او گفت: «قدرت و توان جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح صرفا برای بازدارندگی و دفاع پشیمان‌‌کننده است. هیچ‌گاه نیروهای مسلح ما قصد تجاوز به هیچ کشوری نداشته‌اند. به همسایگانمان با‌صراحت می‌گوییم که قدرت نیروهای مسلح ما علیه شما نیست، پشتیبان و حافظ شما هم است.»

این سخنان در حالی است که کشورهای همسایه ایران، کشورهای عربی منطقه و همچنین اسرائیل بارها از فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی به‌ویژه برنامه موشکی این کشور و نیز حمایت تهران از گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی‌اش در منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسرائیل، روز یکشنبه ۲۳ خرداد، در پارلمان این کشور هشدار داد که دولت او اجازه نخواهد داد «ایران به سلاح اتمی دست یابد».

بنت گفت: «اسرائیل یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران نیست و حق آزادی کامل اقدام در این مورد را برای خود محفوظ می‌داند.»

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More