شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: نمی‌توانیم حقوق‌ها را به اندازه تورم افزایش دهیم

 

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران ضمن تایید تورم بالاتر از بیست درصد، گفت که دولت توان افزایش حقوق کارمندان به این میزان را ندارد.

بر اساس آمارها، متوسط تورم در سال گذشته خورشیدی نزدیک به چهل درصد بوده است.

روحانی که به استان بوشهر در جنوب ایران سفر کرده، در یک سخنرانی در ورزشگاه شهر کنگان گفت: «در بودجه سال آینده که در مجلس به تصویب رسیده، افزایش ۲۰ درصدی حقوق برای کارمندان و بیش از ۲۰ درصدی برای کارگران، در نظر گرفته شده است.»

علی لاریجانی، رییس مجلس در نشست علنی روز یکشنبه ۱۹ اسفند گفته بود که «دولت بنا داشت برای افزایش حقوق ها ضریب ۲۰ درصد را در نظر بگیرد»، اما مجلس «افزایش ۴۰۰ هزار تومانی» را برای «تمام حقوق‌ها» در نظر گرفته است.

این در حالی است که هنوز افزایش حقوق کارگران در شورای عالی کار به تصویب نرسیده و یک نماینده مجلس در این باره گفته است که «در آخرین جلسه شورای‌عالی کار کارفرمایان افزایش حدود ۵ /۲۳ درصدی را مطرح کرده‌اند که نمایندگان کارگری به حالت اعتراض جلسه را ترک کردند.»

ایران دارای حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر حقوق‌بگیر دولت اعم از شاغل، بازنشسته و مستمری‌بگیر است. همچنین حدود ۱۴ میلیون کارگر در این کشور زندگی می‌کنند که اکثریت آنان از وضع معیشتی خود راضی نیستند و برخی از نمایندگان معترض آنان نیز در زندان هستند.

همچنین نیمی از شاغلان ایران نیز در بخش خدمات فعالند.

علیرضا محجوب عضو فراکسیون کارگری مجلس نرخ تورم براساس سبد هزینه کارگری را «حداقل ۴۶ درصد» اعلام کرده است.

رییس جمهوری اسلامی همچنین تعداد کنونی بیکاران کشور را «بیش از ۳ میلیون نفر» اعلام کرد. بر اساس آمارهای رسمی، نرخ بیکاری در ایران ۱۲ درصد است و نیمی از جمعیت بیکار ایران را جوانان زیر ۲۹ سال تشکیل می‌دهند.

روحانی همچنین درباره نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد گفت: «در۳ سال اخیر، مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که حدود ۱۱ میلیون نفر را تحت پوشش دارند، بیش از ۴ برابر افزایش یافته است که برای سال آینده هم در حد توان افزایش خواهد یافت.»

رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین در این سفر خود فازهای ۱۳و ۲۲، ۲۳ ،۲۴ پارس جنوبی در کنگان را به طور رسمی افتتاح کرد.

رسانه‌های دولتی ایران گزارش داده‌اند که با بهره‌برداری از این فازها، «روزانه ۱۱۳ میلیون متر مکعب گاز غنی، ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز متان، ۱۵۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۸۰۰ تن گوگرد گرانول به ظرفیت تولید اضافه و همچنین سالیانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن گاز مایع و ۲ میلیون تن اتان به عنوان خوراک اصلی صنایع پتروشیمی تولید می‌شود.»

همچنین ایران می‌گوید که «برای نخستین بار در برداشت گاز از این میدان مشترک از قطر پیشی می‌گیرد.»

اجرای این طرح‌ها با اعتباری بیش از ۱۱ میلیارد دلار توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء وابسته به سپاه پاسدارن صورت گرفته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More