شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: طبق تخمین‌ها تاکنون ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا مبتلا شدند

 

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به گزارش تازه‌ای از وزارت بهداشت درباره شیوع ویروس کرونا در ایران گفت: «تخمین زده می‌شود در ۱۵۰ روز اخیر ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا خواهند بود.»

روحانی، روز شنبه ۲۸ تیر، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، ادامه داد که بر اساس این گزارش «بیش از ۲۰۰ هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری بودند و حدود ۱۴ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا خواهند بود.»

او با تاکید بر این که «ایمنی جمعی و واکسن برای این ویروس وجود ندارد و باید زنجیره انتقال را قطع کنیم»، گفت: «اگر این گزارش را مبنا قرار دهیم تعداد بستری‌ها دو برابر عدد فعلی ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود.»

روحانی اضافه کرد: «از هر هزار نفر طبق این گزارش پانصد نفر متوجه ابتلا نمی‌شوند، حدود ۳۵۰ نفر علائم خفیف دارند و ۱۵۰ نفر ممکن است نیاز به بستری پیدا کنند.»

احتمال ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا در حالی است که یک ماه پیش، احسان مصطفوی، عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ وزارت بهداشت، گفته بود «حدود ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور» تا آن زمان آلودگی به این ویروس را تجربه کرده‌اند.

در حالی که بر اساس آمار، موج دوم شیوع ویروس کرونا لغو محدودیت‌های تردد و بازگشایی کسب‌وکارها آغاز شد، رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: «موج دوم محصول این است که ترس از کرونا ریخته شد و مردم به زندگی عادی بازگشتند، آن هم به آداب و رسومی که لااقل تا پایان سال باید ترک کنیم.»

او بار دیگر بر ادامه فعالیت‌های اقتصادی تاکید کرد و ادامه داد: « تولید برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد که هم کالاها فراهم شود و هم بیکاری رخ ندهد.»

روحانی گفت: «مردم بدانند حتی در این شرایط که به گندم هم نیازی نداریم اما برای احتیاط از کشوری خرید کرده‌ایم. از اسفندماه تاکنون می‌گویند ارسال کمی به تاخیر افتاده و این تا امروز ادامه دارد چه رسد به وسایل ضدعفونی و مقابله با این ویروس که اگر از خارج می‌خواستیم اصلا به ما نمی‌دادند.»

این اظهارات روحانی در حالی است که روز جمعه، محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و داروی ایران در نامه‌ای به حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، درباره کمبود ماسک و مواد اولیه آن دراین کشور هشدار داد و نوشت: «در هفته‌های اخیر به دلیل عدم تامین مواد اولیه ماسک‌های پزشکی، چندنرخی بودن این محصولات و عدم ساماندهی مناسب شبکه توزیع آنها برخی از مراکز درمانی و با مناطق با کمبود ماسک روبرو شده‌اند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More