شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: زمان جنگ اقتصادی است

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران گفت که آمریکایی‌ها علیرغم اعمال تحریم‌ها برای مذاکره پیام می‌دهند.

او با اشاره به دولت دونالد ترامپ گفت: «دو هفته نمی‌گذرد که یک پیغام جدید برای ما می‌آید. اینجا یا آنجا مذاکره کنیم، ما می‌خواهیم مسائل را حل کنیم (قسم حضرت عباس یا دم خروس). پیغامتان را ببینیم، نرمش در پیام را ببینیم یا عمل ددمنشانه شما را؟ اگر شما راست می‌گویید و دوستدار ملت ایران هستید، چرا می‌خواهید در زندگی مردم ایران فشار وارد کنید؟»

روحانی که در جشنوراه «شهید رجایی» صحبت می‌کرد، تلاش‌های ایالات متحده آمریکا برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران را محکوم به شکست دانست و دولت آمریکا را متشکل از افرادی خواند که «خودشان هم نمی‌دانند چه می‌گویند و چکار می‌کنند و مردمشان هم نمی‌دانند که این حاکمان چه می‌کنند».

ایالات متحده آمریکا پس از خروج از برجام، تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را تشدید کرده و دونالد ترامپ گفته‌ است که تا ۱۳ آبان امسال قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند. اعمال تحریم‌ها و نگرانی از وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی باعث افزایش شدید قیمت دلار در بازار تهران شده است.

رئيس‌جمهوری ایران در عین حال با زیرسوال بردن نتایج تحریم‌های آمریکا خطاب به مقام‌های کاخ سفید گفت: «شما فکر کرده‌اید اگر دو ماه، سه ماه، چهارماه یا یک سال بر مردم ما فشار آوردید مردم ما می‌آیند در خیابان دست‌هایشان را بالا می‌برند و می‌گویند ما تسلیم آمریکا شدیم؟ تسلیم کاخ سفید شدیم؟ این خطای شماست. این اشتباه شماست.»

او شرایط امروز را یک «جنگ اقتصادی» نامید و گفت: «امروز جنگ، جنگ روانی است، جنگ تبلیغاتی است، دولت در صف مقدم این جنگ است.»

روحانی خواهان حمایت همه‌ گروه‌های سیاسی از دولت شد و گفت امروز «نه روز گله هست، نه روز رقابت است، نه خدای ناکرده روز انتقام است» بلکه «امروز ما در میدان مبارزه هستیم.»

او با اشاره به اینکه دولت نمی‌تواند از یک طرف با آمریکا مقابله کند و از یک طرف حواسش به راست و چپ باشد، اضافه کرد: دولت چند طرف بجنگد؟ در سه جبهه که دولت نمی‌تواند بجنگد، امروز روبه‌روی دولت، آمریکا و رژیم صهیونیستی است. راست و چپ در این میدان جنگ به عنوان دو جناح میمنه و میسره دولت حامی باشند والا اگر من بخواهم به راست جواب دهم و به چپ جواب دهم در آن طرف، ما به جایی نمی‌رسیم. »

روحانی روز ششم شهریور برای پاسخ به سوال‌های نمایندگان به مجلس رفته بود اما در نهایت ۵ پاسخ از ۶ پاسخ او برای نمایندگان قانع‌کننده نبود.

او امروز به صورت تلویحی انتقادها از دولت را ناشی از رقابت‌های برای انتخابات سال آینده مجلس دانست و خطاب به رقبای سیاسی خود گفت  «من می‌فهمم سال دیگر انتخابات است و به قول معروف ما این کاره‌ایم، ما سال‌ها در انتخابات بودیم. حداقل ۵ دوره در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کردم و چند دوره در انتخابات خبرگان شرکت کردم. می‌دانم شرایط انتخاب یعنی چه، اما الان همه چیز را باید کنار بگذاریم.»

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More