شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: راهی جز ایستادگی و مقاومت نداریم

 

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، بدون نام آوردن از آمریکا، گفت طرفی که میز مذاکره را برهم زده باید به شرایط عادی برگردد. «تا زمانی که بازنگشته، ما راهی جز ایستادگی و مقاومت نداریم.»  او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «اگر راه دیگری جز مقاومت وجود داشت؛ صراحتاً آن را اعلام می‌کردم. اما امروز غیر از ایستادگی راه دیگری نداریم.»

روحانی شامگاه یکشنبه ۱۲ خرداد در جمع گروهی از «استادان دانشگاه‌ها و پزشکان» گفت: « دشمنان گاهی اعلام می‌کردند که برای مذاکره با ایران شرایطی دارند و ایران ابتدا باید این شرایط را بپذیرد که آنها پای میز مذاکره حاضر شوند، البته در هفته‌های اخیر تأکید دارند که هیچ شرطی برای مذاکره ندارند. آنان زمانی ما را تهدید می‌کردند که گویی قدرت نظامی برترند و امروز اعلام می‌کنند که قصد جنگ ندارند و فقط می‌خواهند که ما بمب اتم نداشته باشیم که البته این حرف‌شان بی‌اساس است.»

به نظر می‌رسد صحبت‌های رییس جمهوری ایران در شامگاه یکشنبه، در پاسخ به آخرین موضع‌گیری مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در سوئیس باشد. پمپئو روز یکشنبه در جریان یک نشست خبری مشترک در برن، پایتخت سوئیس، گفته بود: کشورش آماده است اگر ایران مثل یک «کشور عادی» رفتار کند،‌ به «مذاکره بدون پیش‌شرط» با تهران بپردازد.

دوناد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره امکان مذاکره با ایران، روز پنجشنبه گذشته،گفت: «اگر ایران بخواهد مذاکره کند، من در دسترس هستم.»

در کنار اعلام آمادگی ایالات متحده برای مذاکره مستقیم با رهبران ایران، برخی از کشورهای دیگر از جمله عراق، ژاپن و عمان برای میانجیگری میان تهران و واشنگتن ابراز تمایل کرده‌اند. با این حال، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران تأکید کرده که این کشور برای مذاکره با آمریکا نیازی به میانجیگر ندارد.

رییس جمهوری ایران، روز شنبه در واکنش به اعلام آمادگی مقام‌های آمریکایی برای مذاکره با ایران گفته بود: «ما اهل منطق و مذاکره‌ایم. اگر با احترام کامل و در چارچوب مقررات بین‌المللی به کنار میز مذاکره بنشیند و نه این‌که فرمان مذاکره صادر کند. در آن صورت ما تابع نخواهیم بود.»

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های یکشنبه‌‌شب خود خطاب به «اساتید دانشگاه و پزشکان»، درباره لزوم «مقاومت» در برابر فشارهای خارجی، گفت «تردیدی نداشته باشند که راهی که نظام و مسئولین انتخاب کرده‌اند، راه درستی است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More