شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: راهپیمایی روز قدس در تهران به صورت خودرویی و نماز عید فطر در کل کشور برگزار می‌شود

 

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، اعلام کرد که راهپیمایی روز قدس در تهران به صورت خودرویی انجام می‌شود و نماز عید فطر نیز در سراسر این کشور برگزار خواهد شد. او همچنین گفت که صحن اماکن زیارتی نیز بعد از ماه رمضان  به مدت سه ساعت در صبح و سه ساعت در عصر باز خواهد شد اما «رواق» آنها بسته خواهد ماند.

روحانی روز شنبه در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که راهپیمایی روز قدس در ۲۱۸ شهرستان سفید «نه به صورت راهپیمایی بلکه صورت اجتماع در نماز جمعه برگزار می‌شود».

او اضافه کرد: «تهران شرایط قرمز دارد؛ اما خیلی سخت است به عنوان پایتخت در آن خبری نباشد».

رییس‌جمهوری ایران گفت که اجرای مراسم راهپیمایی روز قدس در تهران به سپاه پاسداران واگذار شده و این نهاد در یک محدوده راهپیمایی خودرویی انجام خواهد داد. روحانی این حرکت را «تبلیغی»  و «نمادین» خواند. 

او اعلام کرد که نماز عید فطر در مصلاهای بزرگ برگزار نخواهد شد و در مساجد کوچک و به خصوص در فضای باز و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برپا خواهد شد.

پیش‌تر رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران،  گفته بود که راهپیمایی روز قدس در ایران برگزار نمی‌شود.

با این حال پس از آن شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کرد که این راهپیمایی در برخی استان‌ها « به صورت خودرویی» برگزار خواهد شد. راهپیمایی روز قدس هر ساله در جمعه آخر ماه رمضان برگزار می‌شود.

در تهران و برخی شهرهای دیگر مراسم شب قدر و مداحی با حضور افراد در خودروهای خود و پخش مداحی در فضای باز برگزار شده است.

وزارت بهداشت پس از سخنان اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اجازه بازگشایی مساجد را در بسیاری استان‌ها برای برگزاری مراسم شب‌های قدر صادر کرد. 

خامنه‌ای گفته بود که «عبادات و توسل بخصوص در ماه رمضان و شبهای قدر جزو نیازهای اساسی و حتمی مردم است».

روحانی همچنین گفت که اگر فردی به کرونا مبتلا شده باید این موضوع به محل کار و خانواده او اطلاع داده شود، اما در چند مورد مبتلا بودن فرد حتی به خود او نیز اطلاع داده نشده است.

 

درخواست برای بازگرداندن پول صادرات به کشور

رییس جمهوری ایران همچنین گفت که اگر صادرکنندگان پول صادرات ارز را به ایران باز نگردانند و تنها تکیه به فروش نفت باشد، این کشور دچار مشکل خواهد شد.

او تاکید کرد که تامین نیاز ایران به ارز کالا و خدمات امکان پذیر است اما باید «همه به میدان بیایند».

روحانی اضافه کرد: «اگر چشم ما به نفت است حتما ما مشکل خواهیم داشت اما اگر صادر‌کنندگان پول صادرات را به کشور بازگردانند دچار مشکل نخواهیم شد.»

در سال های گذشته نیز اعلام شده بود که بخش عمده ارز ناشی از صادرات به ایران بازنگشته است.

پیشتر، حسین میرشجاعیان، مشاور وزیر اقتصاد، گفته بود: «۳۰ میلیارد دلار از مجموع ۴۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات، نه به صورت کالا و نه به هیچ صورت دیگری وارد کشور نشده است».

روحانی همچنین گفت که دولت به تنهایی قادر نیست به مشاغلی که دچار زیان شده‌اند، کمک کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More