شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی دستور تشکیل ‌«كميته ملى ريشه‌يابى سيلاب‌ها» را صادر کرد

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران دستور تشکیل «كميته ملى ريشه‌يابى سيلاب‌ها» را ابلاغ کرد.

رئیس‌جمهوری ایران در این باره گفته، مانند حادثه پلاسکو دستور تشکیل کمیته‌ای ملی برای بررسی زمینه‌های بحران اخیر (سیل اخیر) را داده‌ام و به کم‌کاری‌های رسیدگی می‌شود.

به گزارش ایرنا پیشنهاد تشکیل این کمیته در حاشیه جلسه هیات دولت و از سوی وزارت نیرو به رئیس‌جمهوری طرح شده است. به گفته رضا اردکانیان، وزیر نیرو «كميته ملى ريشه‌يابى سيلاب‌ها» فعالیت خود را در کارگروه تخصصی در زمینه سیلاب اخیر و با تمرکز بر سه استان گلستان، مازندران و فارس آغاز کرده است.

چند روز پس از سیل ویرانگر در گلستان، حسن روحانی روز چهارشنبه ۷ فروردین از بخش‌هایی در شهرستان آق‌قلا بازدید کرد. یک روز پیش از آن، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران که بازدید از مناطق سیل زده داشته، در توییتی نوشت « امیدوارم رئیس‌جمهور در سفر فردا همه را از خجالت در آورد و برخی کوتاهی‌های مسئولین اجرایی را جبران کند انشاالله.»

حسن روحانی روز چهارشنبه، ۷ فروردین در نخستین جلسه هیات دولت در سال جدید همچنین گفت دولت با تمام امکانات و توان خود خسارات همه کسانی که در حوادث اخیر آسیب دیده‌اند را «در حد امکان» جبران خواهد کرد.

در همین حال، محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران از تخصیص ۷۱۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به سیل زدگان خبر داد.

به گفته محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، دولت مصوب کرد که به ازای هر دام سبک ۵۰۰ هزار تومان وام بلاعوض و ۵۰۰ هزار تومان نیز تسهیلات بدهد؛ تسهیلاتی که دولت کارمزد و سود آن را تقبل می‌کند و در واقع تسهیلات بدون بهره است. بر این اساس، برای دام‌های سنگین هم به ازای هر دام سه میلیون تومان وام بلاعوض و سه میلیون تومان تسهیلات بدون بهره در نظر گرفته شده است.

سیل در استان‌های گلستان، مازندران، فارس و خراسان شمالی از روزهای نخست سال جاری تاکنون جان دست‌کم ۳۰ تن از شهروندان را گرفته است. به گفته مهرداد علی بخشی، جانشین مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی کشور، در موج اول بارندگی‌ها در استان‌های مازندران، گلستان و خراسان شمالی ۹ تن جان خود را از دست داده‌اند. موج دوم بارندگی‌ها  نیز ۱۸ تن را در استان فارس (شیراز) و ۵ تن را نیز در دیگر استانها به کام مرگ فرستاده است.

سیل ویرانگر در استان‌های مختلف کشور خسارات‌های زیادی به زمین‌های کشاورزی وارد کرده است. گرچه به این زودی نمی‌توان رقم دقیق خسارت‌ها را برآورد کرد. اما به گزارش ایسنا و به نقل از محمد موسوی، مدیرکل مدیریت بحران و کاهش خطر وزارت جهاد کشاورزی، بیش از ۱.۷ میلیارد تومان خسارت به بخش‌ها و زیربخش‌های مختلف کشاورزی در دو استان گلستان و مازندران وارد شده است.

علاوه بر این، دست‌کم ۱۷ میلیارد تومان به شبکه برق‌رسانی کشور خسارت زده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از حمیدرضا حقی‌فام، سخنگوی توانیر، برآوردهای اولیه خسارات سیل در استان گلستان حاکی از آن است که حدود ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان به شبکه برق کشور آسیب وارد شده است. بر این اساس، خسارات سیل به شبکه برق استان مازندران هم ۲ میلیارد تومان و در استان لرستان هم دست‌کم ۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

بارش برف و باران در ۱۵ استان  از جمله  در بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، مازندران، زنجان و همدان و تهران، همدان، زنجان، مازندران، هرمزگان، فارس، گیلان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، خراسان شمالی و خراسان رضوی همچنان ادامه دارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More