شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: در هیچ فسادی نامی از فرماندهان ارتش نیست

 

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به این‌که در حال حاضر، در هیچ فسادی در جامعه نامی از بزرگان ارتش نمی‌شنویم، این را به‌معنای دست‌پاکی و اخلاص ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست.

روحانی، روز چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه، در مراسم گرامی‌داشت «روز ارتش»، با اشاره به نیاز ایران به «ارتش و سپاه قوی و بسیج آماده»، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران، درمورد قدرت دفاعی خود، توجهی به «نظر دیگران» ندارد.  

او در این مراسم که در جوار آرامگاه آیت‌الله خمینی برگزار شد، گفت که «ارتش و سپاه همواره در میدان جنگ، «دوشادوش» یکدیگر و برای خدمت به مردم در راه صلح، «در کنار هم» بوده‌اند.

رییس جمهوری در سخنان خود، وظیفه ارتش را برطبق قانون اساسی، «حراست از تمامیت ارضی کشور»، «حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران» و «استقلال کشور» عنوان کرد

روحانی ارتش را «بازوی توانمند کشور دربرابر توطئه‌های بیگانگان» دانست و افزود که این نهاد همواره وظیفه خود را «بی‌کم‌وکاست و بدون منت و ادعا» انجام داده و «هیچ‌گاه دربرابر انجام وظایف خود، از دولت و ملت جایگاهی نخواسته است».

رییس جمهوری افزود: «ارتش با این‌که سیاست را خوب می‌فهمد، اما هرگز در بازی‌های سیاسی وارد نشده». او این وارد نشدن به سیاست را عمل‌کردن به وصیت و دستور آیت‌الله خمینی، مبنی‌بر دخالت نکردن نظامیان در سیاست دانست.

روحانی در ادامه، با اشاره به این‌ نکته که در رژیم گذشته، گاهی نام صاحب‌منصبان ارتش در فسادهای اقتصادی آن روزگار به چشم می‌خورده است، افزود: «اما امروز در هیچ فسادی در جامعه ما نامی از امیران و بزرگان ارتش وجود ندارد و این به‌معنای دست‌پاکی و اخلاص ارتش جمهوری اسلامی ایران است».

رییس جمهوری با اشاره به قرار گرفتن ایران در «منطقه حساس غرب آسیا و خاورمیانه»، بر نیاز این کشور به «ارتش و سپاه قوی و بسیج آماده» تأکید کرد و افزود: «در طول سال گذشته، شاهد توطئه‌های مختلف بوده‌ایم و بی‌شرمانه هرگاه قدرت‌های خارجی حضور پیدا کرده‌اند، از نفت و منابع اقتصادی این سرزمین و از حساب و ذخایر کشورهای این منطقه برده‌اند».

روحانی افزود: «ما در یک منطقه ساده‌ای در جهان زیست نمی‌کنیم بلکه در منطقه حساسی هستیم و  در اطراف ما، قدرت‌های متجاوز لانه کرده‌اند و حضور غیرقانونی و نامشروع دارند و در امور منطقه، برخلاف همه قوانین بین‌المللی دخالت می‌کنند و بدون مجوز سازمان ملل و برخلاف منشور این سازمان و قواعد بین‌المللی خودسرانه به کشوری تجاوز می‌کنند». او همچنین با اشاره به این‌که در منطقه، «قدرت‌های بزرگ، گروهک‌های تروریست را به‌عنوان ابزار خود برای توسعه بی‌ثباتی به‌کار گرفته‌اند»، ایران را نیازمند به «نیروی مسلح مقتدر بازدارنده» دانست.

رییس جمهوری «ملت بزرگ ایران» را پشتوانه اصلی نیروهای مسلح کشور دانست و گفت که این نیروها، علاوه‌بر امنیت کشور، توانسته‌اند در ثبات و امنیت منطقه، نقشی بسیار اساسی ایفا کنند. او افزود: «امروز ایران و نیروهای مسلح ما، بیش از هر زمان دیگر، در مسائل منطقه و جهان تأثیرگذار هستند».

روحانی همچنین افزود: «درحالی‌که نیروهای نظامی ما همچون نیروهای سیاسی ما به‌دنبال تنش در جهان نبوده و همواره صلح و ثبات را دنبال می‌کنند، اما قرآن به ما آموخته که صلح و ثبات در کنار قدرت امکان‌پذیر است و براساس آیات قرآن، در سایه قدرت و اقتدار مشروع می‌توان به ندای صلح دیگران پاسخ مثبت داد».

رییس جمهوری اقتدار واقعی را از آن نیروهای مسلحی دانست است که در کنار مردم و با حمایت آنان، وظیفه خود را انجام می‌دهد و اضافه کرد: «دولت، فرهیختگان، ‌صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان، با همه توان و قدرت در کنار ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تولید و تهیه هر سلاحی که برای دفاع کشور نیاز دارند، هستند». او افزود: «به دنیا اعلام می‌کنیم هر سلاحی که نیاز داشته باشیم، عمدتاً تولید کرده و اگر نیاز باشد، تهیه می‌کنیم و منتظر سخن، موافقت و نظر مثبت آنها نبوده، نیستیم و نخواهیم بود».

 

 

روحانی در سخنان خود همچنین اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران، خواهان روابط صمیمانه و برادرانه با همسایگان خود است و خطاب به آنان گفت: «سلاح، تجهیزات، موشک، هواپیما و تانک‌‌های ما هرگز علیه شما نیست و برای بازدارندگی بوده و به‌دنبال تقویت نیروهای مسلح خود هستیم».

رییس جمهوری «بازدارندگی» و «دفاع مقتدرانه» را از اصول سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: «هیچ‌کس نباید از قدرت ایران نگران باشد؛ اما به قدرت‌های بزرگ می‌گوییم که منطقه را پر از باروت نکرده و برای منافع خودشان و دلارهایی که می‌خواهند از ذخایر کشورهای عربی این منطقه به تاراج ببرند، منطقه را از انواع سلاح‌های مختلف پر نکنند». او افزود سلاح‌هایی که قدرت‌های بزرگ به کشورهای منطقه فروخته‌اند، نه می‌تواند آورنده استقلال برای کشورهای منطقه باشد و نه می‌تواند ترس و رعبی را برای «ملت‌های بزرگی همچون ایران» به‌وجود آورد.

روحانی راه‌حل اساسی برای منطقه و جهان را «تنها مذاکره سیاسی برای حل مشکلات و رفتار مسالمت‌آمیز» دانست و افزود: «ما به اقتدار و قدرت نظامی خود توأم با تنش‌زدایی ادامه داده و می‌دانیم نیروهای مسلح ما در هر شرایطی آماده‌اند تا از استقلال، عزت و حیثیت کشور دفاع کنند».

 

گفتگو با مسعود سفیری در مورد سخنان روحانی
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More