شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: در مقابله با کرونا فراتر از استاندارد بین‌المللی بودیم

 

حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری ایران،‌ در حالی که عملکرد حکومت ایران را در مقابله با بحران شیوع کرونا «فراتر از استاندارد بین‌المللی» توصیف کرد، گفت تحریم‌های آمریکا برنامه این کشور برای مقابله با بیماری را با چالش مواجه کرده است.

روحانی روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه در نشست مجازی با سران کشورهای عضو گروه تماس جنبش عدم تعهد با انتقاد از آمریکا گفت با اقدامات این کشور تهیه ملزومات پزشکی مورد نیاز برای ایران «معمولا طولانی‌تر و گاه ناممکن شده» و «برنامه هدفمند» این کشور برای مقابله با شیوع این ویروس با مشکل و چالش روبه‌رو شده است.

آمریکا می‌گوید صادرات اقلام بهداشتی و غذایی به ایران تحریم نیست و چندین بار اعلام کرده حاضر است به ایران در مقابله با کرونا کمک کند. مقام‌های جمهوری اسلامی این کمک‌ها را نپذیرفته‌اند.

روحانی در ادامه افزود: «ایران نیز با توجه به نیازهای پزشکی خود در پی تهیه اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی خود بوده،‌ ولی متاسفانه به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه آمریکا،‌ شرکت‌های تولیدکننده این اقلام نمی‌توانند محصولات خود را در زمان مورد نیاز به ایران ارائه کنند.»

این اظهارات در حالی است که رییس جمهوری ایران پیشتر در زمینه تجهیزات درمانی از «تامین نیاز داخلی» و «قدرت صادرات» به کشورهای دیگر سخن گفته بود.

او روزهای ۲۷ فروردین و سوم اردیبهشت‌ماه در سخنرانی‌هایی به صورت مشخص به تامین شدن نیاز داخلی در زمینه کیت‌های تشخیصی، تجهیزات پزشکان و پرستاران، ونتیلاتور،‌ تخت سی‌تی‌اسکن،‌ دستکش،‌ ماسک،‌ مواد ضدعفونی کننده،‌ و لباس کادر درمانی اشاره کرده بود. 

روحانی در ادامه سخنرانی دوشنبه برای سران کشورهای جنبش عدم تعهد عملکرد حکومت در مقابله با این بحران را «موفق» خواند و آن را در برخی موارد «فراتر از استانداردهای بین‌المللی» عنوان کرد.

او اضافه کرد ایران از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس در جهان،‌ «ضمن همکاری با سازمان جهانی بهداشت و با توجه به مقررات بین‌المللی بهداشت نسبت به تهیه برنامه راهبرد ملی هدفمند برای مبارزه با این ویروس اقدام و با دیگر کشورهای جهان همکاری کرد»

روحانی همچنین تضعیف سازمان جهانی بهداشت را مورد انتقاد قرار داد.

این اظهارات هم‌زمان با انتشار گزارشی در ایران اینترنشنال است که در آن فاش شده ویروس کرونای جدید هفته‌ها پیش از اعلام رسمی جمهوری اسلامی در ایران شیوع پیدا کرده بود. 

این گزارش که بر مبنای مدارک دولتی ایران تهیه شده از سویی با استفاده از شواهد و گزارش‌های خود سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که در بسیاری موارد پنهان‌کاری و عدم شفافیت باعث مرگ بسیاری از ایرانیان شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More