شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی خواستار آموزش «موضوع تحریم» به دانش‌آموزان ایرانی شد

 

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از نظام آموزشی در این کشور، از مدیران و معلمان سراسر کشور خواست که «موضوع تحریم‌های خارجی» را به دانش‌آموزان ایرانی آموزش دهند.

رییس جمهوری اسلامی ایران که در مراسمی به مناسبت روز معلم در تهران سخنرانی می‌کرد، بر ضرورت آشنایی دانش‌آموزان با «تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه و جهان» تأکید کرد و گفت: «دانش‌آموزان باید با موضوع تحریم‌های خارجی به خوبی آگاه باشند و اگر دانش‌آموزان موضوعی را به خوبی بفهمند می‌توانند بر خانواده‌های خود نیز تأثیرگذار باشند.»

به گفته روحانی، تعداد معلمان و کارمندان وزارت آموزش و پرورش اکنون نهصد هزار نفر است و تعداد دانش‌آموزان نیز به ۱۴ میلیون نفر می‌رسد.

انتقاد روحانی از چگونگی آموزش زبان خارجی

روحانی درباره آموزش زبان خارجی در مدارس ایران نیز گفت: «وقتی دانش‌آموز در مدارس و دبیرستان‌ها زبان خارجی یاد می‌گیرد آیا قادر است به اندازه دو دقیقه و دو جمله به این زبان‌ها صحبت کند.»

او اضافه کرد: «این چه سبک تعلیم و تربیت است که از ابتدا با گرامر یا خواندن متون شروع می‌کنند. زبان از لسان و حرف زدن شروع می‌شود و فرد ابتدا باید خوب یاد بگیرد سخن بگوید و سپس گرامر را به سادگی یاد خواهد گرفت.»

انتقاد حسن روحانی از نحوه تدریس زبان‌های خارجی در ایران در حالی است که دو سال پیش، شورای عالی آموزش و پرورش ایران اعلام کرد که تدریس زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی دولتی و غیردولتی این کشور، در ساعات رسمی یا غیررسمی ممنوع است و در صورت مشاهده، با مدارس برخورد خواهد شد.

این تصمیم به دنبال اعتراض آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از آنچه «ترویج آموزش زبان انگلیسی در ایران» خوانده بود، اتخاذ شد.

با وجود تاکید حسن روحانی بر آموزش زبان انگلیسی (که خود نیز با آن آشناست) مقام‌های وزارت آموزش و پرورش ایران اعلام کرده بودند که قصد دارد سخنان آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر آموزش زبان‌های دیگر را اجرا کنند.

خامنه‌ای با تأکید بر این که «زبان علم فقط انگلیسی نیست» خواستار آموزش زبان‌های دیگر به ویژه زبان کشورهای شرقی شده بود.

به نظر می‌رسد که این سیاست رهبر جمهوری اسلامی در چارچوب سیاست کلی خارجی او برای دورتر شدن از غرب و نزدیکی بیشتر به قدرت‌های شرقی مثل روسیه و چین است.

تاکید روحانی بر «مهارت» دانش‌آموزان

همچنین حسن روحانی در سخنرانی خود به مناسبت روز معلم، بر افزایش «مهارت» دانش‌آموزان در کنار تحصیل تأکید کرد.

در حالی که در سال‌های اخیر آمار فارغ‌التحصیلان بیکار در ایران رو به افزایش است، روحانی گفت: «این‌گونه نیست که هرکس دوران مدرسه خود را تمام کرده و دیپلم می‌گیرد، باید کنکور داده و به دانشگاه برود؛ در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست.»

رئیس دولت ایران با بیان این که «تنها راه زندگی و اشتغال، استخدام دولتی نیست»، اضافه کرد: «در هر مقطعی به نیازمندی جامعه نگاه کنیم و براساس آن در بخش‌های مختلف مهارت‌های گوناگون را آموزش دهیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More