شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی خطاب به عربستان سعودی: خرید تسلیحات از آمریکا امنیت شما را تضمین نمی‌کند

 

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، صبح شنبه ۳ آذر در جریان مراسم افتتاحیه سی‌و‌دومین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران، گفت ایران حاضر است مثل سوریه، افغانستان،عراق و یمن، «با تمام توان» از «منافع مردم عربستان در برابر تروریسم و ابرقدرت‌ها» دفاع کند. او همچنین گفت که خرید تسلیحات از آمریکا، امنیت عربستان سعودی را تضمین نمی‌کند.

به‌گزارش خبرگزاری ایسنا، روحانی با انتقاد از خریدهای تسلیحاتی و معامله‌های عربستان سعودی با آمریکا، گفت که از ایران و اسلام نترسید، «آنها هراسی ندارند». او در ادامه افزود ایران حاضر است همان‌طور که از منافع ملت‌های منطقه دفاع می‌کند، از منافع مردم عربستان سعودی هم درمقابل تروریسم حمایت کند و «۴۵۰ میلیارد دلار نمی‌خواهیم و اهانت هم نمی‌کنیم. شما را برادر می‌دانیم».

او با اشاره به قراردادهای خرید تسلیحات نظامی سعودی از آمریکا، از رهبران سعودی انتقاد کرد و گفت: «۴۵۰ میلیارد دلار به آمریکا هدیه دادید، آیا امنیتتان تضمین شد؟»

رییس‌ جمهوری، ضمن انتقاد از «قطعه قطعه» شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه و بمباران مردم یمن، گفت: «متاسفیم مسلمانان به دست کسانی کشته می‌شوند که ادعای دین دارند».

روحانی در بخشی دیگر از سخنرانی‌اش گفت امروز «مقابله با غرب» برای «آزادی» است و آمریکا به‌دنبال «بردگی» است، و اضافه کرد: «آن‌ها می‌گویند هر‌کس که نام برتر و ویرانگر دارد در سازمان ملل هم حق وتو دارد. سازمان ملل هم بر همین مبنای قدرت نظامی تشکیل شد. یعنی هر‌کس پول بیشتر دارد رای بالاتری هم دارد».

رییس‌جمهوری ایران در بخشی دیگر از سخنرانی خود گفت یکی از «آثار شوم» جنگ جهانی دوم تشکیل «غده سرطانی [اسرائیل]» در منطقه بود. او با اشاره به سخنان اخیر دونالد ترامپ، که از بین رفتن اتحاد آمریکا و عربستان سعودی را مساله‌ای برای اسراییل و تشدید خطر ایران برای این کشور دانسته بود، گفت: «همه چیز در منطقه بر گرد یک مساله یعنی حفظ صهیونیسم است. چون حق وتو هم دارند آزادند هر اقدامی که می‌خواهند انجام دهند».

رییس‌جمهوری ایران در بخشی از سخنرانی خود خواستار «اتحاد در عمل» کشورهای مسلمان شد و گفت: «باید همدیگر را به رسمیت بشماریم و همدیگر را برادر بدانیم. نمی‌خواهد دنبال آن برویم که همدیگر را به مذهب خود در‌آوریم».

در کنفرانس «وحدت اسلامی» در تهران، ۳۵۰ میهمان خارجی، ازجمله حامد کرزای، رییس جمهوری پیشین افغانستان حضور دارند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More