شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: حل مساله ایران و آمریکا ساده است

حسن روحانی خواستار محکوم کردن سیاست‌های دولت دونالد ترامپ توسط جو بایدن شد و گفت که «اگر اراده‌ای در حاکمان آینده آمریکا وجود داشته باشد، حل مساله» دو کشور آسان خواهد بود.

رییس‌جمهوری ایران ابراز امیدواری کرد که دولت آینده آمریکا «در اولین قدم‌ها سیاست‌های ترامپ را نسبت به ایران با صراحت محکوم کند».

به گفته روحانی، در صورت وجود «چنین اراده‌ای در دولت آینده آمریکا» دو کشور می‌توانند اعلام کنند به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ یعنی پیش از خروج ایالات متحده از برجام باز می‌گردند.

رییس‌جمهوری ایران تاکید کرد که این اقدام «می‌تواند قدم بزرگی برای حل بسیاری از مشکلات باشد و مسیر را تغییر دهد و بعد از آن می‌توان موارد دیگر را ادامه داد».

پس از انتخاب جو بایدن به ریاست‌جمهوری آمریکا گمانه‌زنی‌هایی درباره بازگشت ایالات متحده به برجام مطرح شده است.

در همین حال الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا، در گفت‌وگوی اختصاصی با ایران اینترنشنال گفته بود هر دولتی بخواهد به برجام برگردد با موانع زیادی روبه‌رو می‌شود و باید با متحدان ایالات متحده در خاورمیانه و جاهای دیگر مشورت کند.

یک روز پیش از سخنان حسن روحانی، رهبر جمهوری اسلامی در واکنشی تلویحی به پیروزی جو بایدن اعلام کرده بود که «نمی‌توان روی حرف آن‌ها حساب و برنامه‌ریزی کرد».

 خامنه‌ای گفته بود: «کسانی که برخی چشم امید به آن‌ها دارند با ما دشمنی می‌کنند، ضمن آنکه شرایط داخلی آن‌ها به‌هیچ‌وجه روشن نیست و گرفتاری‌های اخیر، امکان صحبت و موضع‌گیری در مسائل بین‌المللی را به آن‌ها نمی‌دهد و نمی‌توان روی حرف آن‌ها حساب و برنامه‌ریزی کرد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More