شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: تمدید تحریم تسلیحاتی را به هیچ وجه نخواهیم پذیرفت 

 

حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران تهدید کرد که جمهوری اسلامی «تخطی» از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را «به هیچ وجه» نخواهد پذیرفت و این موضوع را به کشورهای باقیمانده در برجام اعلام کرده است.

روحانی گفت در نامه خود به پنج کشور باقی‌مانده نیز اعلام کرده که « اگر چنین شود ما نیز چنان خواهیم کرد و آنان نیز می‌دانند اگر هم چنین خطایی مرتکب شوند چه عواقب وخیمی برای آنها و شکست بزرگ برای آنها خواهد داشت».

او در عین حال اعلام نکرد که جمهوری اسلامی چه اقدامی را در صورت تمدید تحریم تسلیحاتی خود انجام خواهد داد. 

پیش از این نیز علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، تهدید کرده بود که در صورت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران،  برجام، به «مرگ ابدی خواهد رفت».

علی ربیعی، سخنگوی دولت، نیز تهدید کرده بود که جمهوری اسلامی به آمریکا و اروپا پیغام داده  تمدید تحریم‌های تسلیحاتی‌اش، «واکنش سختی» را به دنبال خواهد داشت. 

با این حال آقای روحانی گفت که رییس جمهور آمریکا قصد داشته در صورت خروج ایران از برجام پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد اما جمهوری اسلامی از برجام خارج نشده و او «عصبانی» شده است.

رییس‌جمهوری ایران ایران  گفت  مشاوران ترامپ به او گفته بودند که پس از خروج آمریکا از برجام، ایران نیز از این توافق خارج خواهد شد.

تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در حمایت از برجام صادر شده بود شش ماه دیگر به پایان می رسد و آمریکا به دنبال تمدید این تحریم‌ها است.

آمریکا در هفته‌های اخیر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده و خواستار تمدید این تحریم است. روسیه پیش از این اعلام کرده بود که قطعنامه مرتبط با این موضوع را وتو خواهد کرد اما مقام‌های آمریکا گفته‌اند که در حال رایزنی با دیگر کشورهای عضو شورای امنیت برای وتو نشدن آن هستند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More