شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی تحریم ظریف را «کودکانه» و ناشی از «ترس» دانست

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، اقدام دولت آمریکا به تحریم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، را «کودکانه» و ناشی از «ترس» مقام‌های آمریکایی از «منطق و مصاحبه» وزیر خارجه جمهوری اسلامی دانست. 

روحانی روز پنجشنبه ۱۰ مرداد گفت: «هر روز از مذاکره دم می‌زنند و از روی عجز در برابر خردورزی، وزیر خارجه ما را تحریم می کنند.»

او اضافه کرد مقام‌های دولت دونالد ترامپ  به رغم ادعای «ابرقدرتی» از «منطق و مصاحبه یک دیپلمات شجاع و مقتدر مثل ظریف می ترسند». 

اظهارات روحانی در مراسم افتتاح واحد گازی یک نیروگاه در شمال غرب ایران کمتر از یک روز پس از اجرایی شدن تصمیم دولت آمریکا در مورد تحریم ظریف ابراز شد. 

او گفت: «ظریف یک مصاحبه در نیویورک می‌کند و اینها با هراس مدعی می‌شوند که وزیر امور خارجه افکار را منحرف کرده و ادعاهای غیرقابل‌وقعی بیان می‌کند در حالی که خودشان این میزان ادعای دموکراسی و آزادی دارند ولی از منطق یک عالم مقتدر ایرانی، کاخ قدرتشان به لرزه در آمده و بسیار کودکانه مدعی آمادگی مذاکره هستند و از طرف دیگر وزیر خارجه ایران را تحریم می‌کند.» 

ظریف مذاکره‌کننده اصلی در گفت‌وگوهای بین ایران و شش قدرت جهانی بود که در نهایت در سال  ۲۰۱۵منجر به امضای توافق هسته‌ای برجام شد. اما دولت ترامپ را خروج یکجانبه از این توافق در سال گذشته و برقراری تحریم‌های لغوشده، تنش‌ها را بین تهران و واشنگتن تشدید کرد.

جمهوری اسلامی قبلا هشدار داده بود که تحریم ظریف به منزله بستن در به روی هر گونه گفت‌وگوی احتمالی بین ایران و آمریکاست. مقام‌های آمریکایی و در راس آن‌ها خود ترامپ به کرات خواستار گفت‌وگو با ایران بوده‌اند اما مقام‌های جمهوری اسلامی هرگونه مذاکره را مشروط به بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها دانسته‌اند. 

روحانی با تاکید بر اینکه «راه مذاکره وزارت امور خارجه و در راس آن وزیر امور خارجه است»، گفت: «هر روز ادعا می‌کند که با ایران مذاکره بدون پیش شرط می‌کنیم و در هر لحظه برای مذاکره آماده‌ایم و بعد وزیر خارجه آن کشور را تحریم می‌کنند.» 

دولت آمریکا با این حال گفته است ظریف می‌تواند به سازمان ملل سفر کند اما با محدودیت‌های شدیدی روبرو خواهد بود.

تنش‌ها بین ایران و آمریکا خصوصا در آب‌های جنوب ایران دو کشور را تاکنون تا مرز درگیری نظامی پیش برده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More