شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: تحریم آیت‌الله خامنه‌ای از سوی آمریکا بی‌عقلی است

حسن روحانی رییس جمهوری ایران، تحریم آیت الله خامنه‌ای از سوی آمریکا را بی عقلی دانست و گفت کاخ سفید دچار معلولیت ذهنی شده است. 

روحانی گفت آمریکا دروغ می‌گوید که می‌خواهد مذاکره کند، چرا که ایران در حال مذاکره با این کشور بود و وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه آمریکا بارها گفت‌وگو کرده بود.

او به مذاکرات توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت این مذاکرات که آمریکا و ایران در آن دخیل بودند به نتیجه رسید، اما آمریکا نشان داد که قابل اعتماد نیست و برجام را توافقی بد نامید .

 روحانی گفت اگر برجام برای آمریکا بد است برای ایران هم خوب نیست و ایران به دنبال فاصله گرفتن از برجام و کاهش تعهداتش است.  

حسن روحانی که در دیدار با مدیران ارشد نظام سلامت این کشور صحبت می‌کرد همچنین گفت مسوولان باید تلاش کنند تا در جامعه نشاط ایجاد کنند و تا جایی که ممکن است از دخالت در زندگی مردم خودداری کنند.

رییس دولت دوازدهم در ادامه گفت: از زمان روی کار آمدن او هزینه‌های درمانی به قدری کاهش یافته که برخی بیماران را از خوشحالی به گریه انداخته است.

روحانی در سخنان روز سه‌شنبه خود در جمع مدیران ارشد نظام سلامت ایران با طرح این پرسش که «آیا واقعا در دولت یازدهم و دوازدهم کاری برای مردم انجام نشده است؟»، گفت: « اکنون عده‌ای از خوشحالی گریه می‌کنند وقتی هزینه بیمارستانشان را می‌فهمند.»

روحانی اضافه کرد: «ما شاهد تحول خوبی بودیم و همه پزشکان، پرستاران و همه مردم در این کار بزرگ همکاری کردند.»

رئیس‌جمهور ی ایران گفت: به رغم دستاوردهای دولتش در زمینه درمان، حساسیت‌ها نسبت به دولت افزایش یافته در حالی که در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، «هیچکس هیچ کاری نداشت و انتقادی نمی‌شد».

روحانی از رسانه‌ها خواست «بدون دخل و تصرف» واقعیت را در زمینه تحولات مربوط به بخش درمان به مردم بگویند.

روحانی گفت: «بسیاری از رهبران کشورهای اروپایی دچار حیرت بودند و می‌پرسیدند شما واقعا چطور این طرح جامع سلامت را راه انداختید؟»

این در حالی‌است که این طرح شاهد موفقیت‌هایی بود اما به سبب تحمیل بار مالی آن بر دوش شرکت‌های تأمین‌کننده تجهیزات پزشکی و دارویی، طرح با چالش‌های جدی مواجه شد. از طرفی دیگر برقراری تحریم‌های ارزی و بانکی علیه ایران به مشکلات دامن زد تا جایی که وزیر بهداشت که خود مبدع طرح بود کناره‌گیری  کرد و محافل مختلف از شکست این طرح سخن گفتند.

روحانی در سخنان خود همچنین از پزشکان خواست با نامه‌نگاری و حرکات اعتراضی و با استفاده از نفوذ خود در افکار عمومی در راستای مقابله با «تحریم‌های ضد بشری آمریکا» گام بردارند.

اقلام پزشکی و دارویی از شمول تحریم خارج هستند اما به علت تحریم‌های بانکی اعمال‌شده علیه ایران در پی خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای برجام در سال گذشته، ورود این اقلام نیز با مشکل مواجه شده و برخی بیمارستان‌ها از کمبود ملزومات انتقاد کرده‌اند.

رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت:  نباید در زندگی خصوصی مردم مداخله کرد و این مداخله باید در حد ضرورت قانونی باشد.

او  افزود: هرجا که بخواهیم در زندگی مردم مداخله کنیم، کار ضد بهداشتی است و الان هم دیدید که وقتی یکی دو بار به آقای لاریجانی تذکر دادند، گفت بگذارید حرفم را بزنم.

روحانی تاکید کرد: تذکر زیاد انسان را کلافه می‌کند و تحمل هر انسانی حدی دارد.

 

انتقاد از تحریم‌های اخیر 

روحانی همچنین با اشاره به برنامه آمریکا برای تحریم وزیر امور خارجه ایران، گفت: «مگر شما نمی‌گویید که دنبال مذاکره‌اید؟ پس چرا وزیر خارجه یک کشور را تحریم می‌کنید؟»

روحانی افزود: «در این ۴۰  سال سابقه نداشت که وزیر خارجه ما ۱۷  شبانه روز با وزیر خارجه امریکا مذاکره کرده باشد، پس ما اهل مذاکره بودیم و در مذاکره هم به نتیجه رسیدیم، پس چه کسی زیر این مذاکرات زد؟»

اشاره او به مذاکرات بین محمدجواد ظریف و همتای او جان کری در دولت باراک اوباماست که به انقعاد برجام منتهی شد.

در ماه‌های اخیر، تنش‌ها بین ایران و آمریکا تا حد رویارویی نظامی بالا گرفته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More