شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: تأکید بر «مذاکره» پیش از «جنگ»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، که نقشی اساسی در مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی داشته، روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت، در جلسه هیأت دولت  بر مذاکره پیش از «دفاع» تأکید کرد و گفت: «ما همواره مرد مذاکره و دیپلماسی بوده همانطوری که مرد جنگ و دفاع هستیم».

این اظهارات روحانی چند روز پس از تحریم کامل نفتی ایران از سوی آمریکا صورت می‌گیرد.

با این حال، رئیس جمهوری اسلامی اضافه کرد: «مذاکره در صورتی میسر است که همه فشارها برداشته شده، از اقدامات غیرقانونی خود عذرخواهی کنند و احترام متقابل وجود داشته باشد.»

روحانی غیرمستقیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را «فرد چاقوکشی که به زور و به دروغ به دنبال مذاکره است» خواند و مدعی شد: «ما با فرد چاقوکش و فرمول چاقوکشی مذاکره نمی‌کنیم و قبول چنین مذاکره‌ای به معنای ذلت و تسلیم است.»

به عقیده رئیس جمهوری ایران «آمریکا به هیچ عنوان آمادگی برای مذاکره ندارد» و «اصلاً چنین نیست که برخی تبلیغ می‌کنند.»

این اظهارات روحانی در شرایطی است که فشارهای آمریکا با قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی و همچنین عدم تمدید معافیت از تحریم‌ها برای خریداران عمده نفت ایران، به بالاترین میزان خود در تاریخ جمهوری اسلامی رسیده است.

با این حال، مقامات آمریکایی، به رغم خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، بارها از آمادگی خود برای مذاکره با ایران به هدف رسیدن به یک «توافق بهتر» سخن گفته‌اند.

دو هفته پیش و همزمان با قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی آمریکا، برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، در روزنامه نیویورک‌تایمز، خواستار آن شد که ایران با آمریکا «مصالحه کند».

این مقام آمریکا پس از تحریم کامل نفتی ایران نیز بار دیگر اعلام کرد که واشنگتن حاضر است دوباره با ایران پای میز مذاکره بنشیند.

در حالی که صادرات نفت ایران پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا شدیدا کاهش یافته، رئیس جمهوری اسلامی، درباره تصمیم ترامپ در به صفر رساندن صادرات نفت ایران، نیز گفت: «این کار امکان‌پذیر نیست و ما به روش‌های مختلف نفت خود را به فروش خواهیم رساند و آمریکا با اینگونه اقدامات خود به تمام ملت‌های جهان و همه شرکت‌های نفتی دنیا و حتی به ملت خودش ظلم می‌کند.»

همچنین در شراطی که کشورهای عربی منطقه خلیج فارس، برنامه نظامی ایران را تهدیدی برای خود می‌دانند، روحانی با اشاره به حمله صدام حسین به کویت، خطاب به عربستان سعودی و امارات متحده عربی گفت: «صدام علاوه بر کویت به دنبال اشغال عربستان، عمان، امارات و قطر هم بود.»

رئیس  دولت دوازدهم اضافه کرد: «جمهوری اسلامی ایران حق حیات بر گردن شما دارد و این دروغ نیست و یک تعارف و یا شعار نیست. ما بودیم که نگذاشتیم کشور شما از بین برود و بر شما مسلط شوند، چطور امروز با دشمنان ما همکاری می‌کنید؟»

عربستان، کویت، بحرین و امارات متحده عربی، جمهوری اسلامی را به مداخله در امور داخلی خود با حمایت از گروه‌های مخالف شیعی متهم می‌کنند.

در این میان ریاض چند سالی است که پس از آتش گرفتن دفاتر دیپلماتیکش در تهران و مشهد، رابطه سیاسی و تجاری خود با ایران را قطع کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More