شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی به دلیل شرایط کرونا به مجلس نرفت؛ آخرین لایحه بودجه دولت دوازدهم را امیری ارائه کرد

حسن روحانی برخلاف روند معمول برای ارائه لایحه بودجه در مجلس حاضر نشد و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس‌جمهور، با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را به هیات رییسه مجلس ارائه کرد.

از زمان شیوع کرونا تاکنون حسن روحانی برای دفاع از وزرای در معرض استیضاح یا رای اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی حاضر نشده است. مقام‌های دولت تاکید دارند که عدم حضور روحانی در مجلس بنابر توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا انجام می‌شود؛ اقدامی که انتقاد برخی نمایندگان را نیز به دنبال داشته است. روحانی و همچنین علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دو مقام ارشد جمهوری اسلامی به شدت قرنطینه را در شرایط کرونا رعایت می‌کنند.

حسن روحانی خود روز چهارشنبه ۱۲ آذرماه درباره دلیل عدم حضور خود در صحن مجلس شورای اسلامی برای ارائه لایحه بودجه گفت: «عدم حضور در مجلس برای ارائه بودجه ۱۴۰۰ به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود.»

هم‌زمان با ارائه لایحه بودجه از سوی حسینعلی امیری به مجلس، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، با بیان این‌که «کسری بودجه ام‌المصائب اقتصاد کشور است»، گفت: «مجلس مصر به اصلاح ساختار بودجه است و اتکای بودجه به نفت، شر مطلق و تکیه بر باد است.»

اطلاعات منتشر‌شده‌ای که از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به دست آمده بیانگر آن است که میزان فروش نفت در سال آینده روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه پیشبینی شده است که بخشی از آن را «صادرات» به خارج و بخش دیگر «فروش داخلی» نفت خواهد بود.

همچنین دولت در یکی از بندهای تبصره ۵ پیش‌نویس لایحه بودجه سال آینده آورده که در صورت تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه خواهد داد تا برای تامین مالی مصارف این قانون تا مبلغ ۲۰۵ هزار میلیارد تومان به «پیش‌فروش ریالی و ارزی نفت» اقدام کند.

این بند به معنای آن است که دولت درصدد فروش و پیش‌فروش نفت در داخل است تا بخشی از رقمی که به‌عنوان فروش و صادرات نفت در لایحه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده از این طریق محقق کند.

در سال ‌جاری نیز وقتی حسن روحانی از «گشایش اقتصادی» سخن گفت، شماری از مقام‌ها و نمایندگان مجلس گفتند که دولت قصد اقدام مشابهی برای پیش‌فروش نفت و فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین را در داخل کشور دارد.

دولت روحانی برای اجرای این طرح اقداماتی از جمله برای تصویب این طرح در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و جلب نظر رهبر جمهوری اسلامی انجام داد اما در نهایت با مخالفت‌هایی مواجه شده و از اجرای آن صرف‌نظر کرد.

قیمت نفت در لایحه بودجه سال آینده بنا بر گزارش رسانه‌های ایران از پیش‌نویس این لایحه ۴۰ دلار در هر بشکه تعیین شده است و دولت درصدد است با مصوبه مجلس نیمی از رقم کل صادرات و فروش نفت را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و نیمی دیگر را با ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی محاسبه کند.

در صورت موافقت مجلس شورای اسلامی درآمد نفتی دولت با اجرای این طرح در سال آینده، نزدیک به ۳۳ میلیارد دلار خواهد بود.

به این ترتیب دولت در نظر دارد تا از محل فروش داخلی نفت با محاسبه دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند و از طریق محاسبه بخش دیگری از فروش نفت با دلار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز ۲۶۳ هزار تومان از منابع خود را تامین کند.

نرخ اصلی ارز در لایحه پیشنهادی دولت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان پیشنهاد شده است و دولت فقط ۸ میلیارد دلار برای تامین بخشی از کالاهای اساسی را با ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی تامین خواهد کرد و تخصیص ارز برای واردات سایر کالاها و نیازمندی‌ها برمبنای دلار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی خواهد بود.

علاوه بر این دولت نرخ دیگری نیز ویژه شرکت‌های دولتی تعیین کرده است که رقم آن ۱۷ هزار تومان عنوان شده است.

راه‌های دولت برای تامین منابع و جبران کسری بودجه به گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت، در سال آینده «مولدسازی دارایی‌ها، واگذاری شرکت‌ها و افزایش مشارکت مردم در اقتصاد، فروش اوراق مدت‌دار، فروش اوراق نفتی» خواهد بود.

برخلاف قالیباف که اتکای بودجه سال آینده به نفت را تکیه بر باد توصیف کرد، سخنگوی دولت دو روز قبل گفت که «طبیعتا میزان فروش نفت کشور نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت و دولت این درآمد اضافی را صرف سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و تکمیلی خواهد کرد».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More