شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: به «کوری چشم» مقام «بددهن» آمریکایی، وارد چهلمین سال شدیم

 

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، صبح روز یک‌شنبه نهم اردی‌بهشت‌ماه، در مراسم گرامی‌داشت هفته کارگر در سالن اجلاس سران، مقامات آمریکایی را به توطئه برای ایجاد ناامیدی در جامعه ایران متهم کرد.

 

برخی وزرای دولتم نوای ناامیدی سرمی‌دهند

رییس جمهوری ایران گفت که برخی از وزرا از ابتدای سال جدید، «نوای نا امیدی» سر داده‌اند، اما عده‌ای هم امیدوارانه سخن می‌گویند و پیشنهادات خوبی برای ارائه دارند.

روحانی در ادامه «ایجاد یاس و ناامیدی» را از توطئه‌های «دشمن» علیه ایران خواند.

 

به کوری چشم دولت آمریکا، وارد چهلمین سال انقلاب شدیم

او همچنین به تهدید یک مقام آمریکایی اشاره کرد و گفت: «شخصی بددهنی که اخیراً نیز سمتی در آمریکا گرفته است، می‌گفت جمهوری اسلامی ایران چهلمین سال خود را نمی‌بیند؛ اما به کوری چشمش، وارد چهلمین‌سال شدیم و با تحرک بیشتر و موفقیت بیشتر، سال را به پایان می‌بریم و در ۲۲ بهمن نیز وارد جشن چهل‌و‌یکمین سال عمر جمهوری اسلامی ایران خواهیم شد».

به‌نظر می‌رسد اشاره روحانی به جان بولتون، مشاور جدید امنیت‌ملی دو دولت ترامپ باشد که چند ماه پیش، در گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین خلق، از گروه‌های سیاسی اپوزیسیون جمهوری اسلامی، به مخالفان حکومت ایران گفت که سال آینده به‌همراه آن‌ها در تهران، در جشن پیروزی شرکت خواهد کرد.

رییس جمهوری ایران مدعی شد که قبل از انتخابات سال ۹۲، همه چاه‌های نفت به‌دلیل تحریم قفل بوده است، اما در حال حاضر، صادرات نفت، نسبت‌به قبل از برجام دوبرابر شده است.

روحانی افزود که ۵۵درصد از درآمدهای نفتی به‌عنوان مستمری به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.

 

زمان احمدی‌نژاد یک شغل هم ایجاد نشد

رییس جمهوری ایران با اشاره به دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، گفت که در سال ۸۶، تعداد شاغلان ۲۰میلیون نفر بود و این رقم در سال ۹۱ نیز همین بوده و اشتغال ایران ثابت بوده است.

روحانی داشتن نشاط و روحیه را آغاز کار خوب دانست و افزود: «ما کار باکیفیت می‌خواهیم».

او گفت که اگر کارفرما مواد اولیه بی‌کیفیت خریداری کند، جنس و کالای بی‌کیفیت تولید خواهد کرد و آن «قرص» و «کپسول» شفا نخواهد داد و دیگر خریدار کالای ایرانی نخواهد بود.

رییس جمهوری ایران با تأکید بر شعار سال ۹۷، یعنی «حمایت از کالای ایرانی»، افزود که حتی اگر خود کالا باکیفیت باشد و بسته‌بندی آن باکیفیت نباشد، مشتری آن را نخواهد خرید. او گفت: «چشم وقتی می‌بیند، دل هوس ‌می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهد کالایی خریداری شود، اول چشم را نوازش دهید».

روحانی همچنین گفت که وقتی کالای ایرانی خریداری شود، اشتغال‌زایی نیز بیشتر می‌شود.

 

این فرهنگ بد است که می‌گوییم جنس خارجی، جنس خوب است

روحانی با اشاره به ترجیح کالاهای خارجی بر کالای داخلی برای مصرف‌کننده ایرانی، گفت: «فرهنگ بدی در ایران رواج داشته است که می‌گویند جنس خارجی است، بنابراین جنسش خوب است. این‌که جنس خارجی را نسبت‌به ایرانی برتر قلمداد کردیم، اشتباه ماست».

او با بیان اینکه « الان دوره میز و صندلی و مدیریت گذشته است»، اضافه کرد: «دولت چاق شده و نمی‌توان راه برود؛ بنابراین باید وزنش را کم کند؛ ما نمی‌توانیم دولت را هر روز بزرگ و بزرگ‌تر کنیم؛ دولت باید بتواند راه برود».

 

دولت یازدهم اولین دولتی بود که زنان بیشتری استخدام کرد

روحانی با اشاره به این‌که «امروز زمانه این نیست که بگوییم زن‌های ما بی‌کار باشند و مردها فقط کار کنند؛ نمی‌توانیم به زن‌ها بگوییم که بمانید در خانه و کار نکنید»، گفت: «دولت یازدهم اولین دولتی بود که در یک‌سال، تعداد زنان شاغل در آن، بیشتر از مردهای شاغل بوده است».

رییس جمهوری با اشاره به این‌که در سال ۹۶ حدود ۸۰۰ هزار شغل خالص در کشور ما ایجاد شده است، گفت: «۲۲میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، تعداد شاغلین سال ۹۵ بوده و در سال ۹۶ نیز ۲۳ میلیون و ۳۰۰هزار شاغل داشته‌ایم».

او به دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: «در سال ۸۶، تعداد شاغلان ۲۰میلیون نفر بود و این رقم در سال ۹۱ نیز همین بوده و اشتغال ما ثابت بوده است. این نشان می‌دهد ما در دولت یازدهم و دوازدهم، همه دست‌به‌دست هم دادیم و یک قدم خوب برداشتیم».

روحانی همچنین افزود که هنوز سه‌میلیون بی‌کار داریم.

او کنترل تورم را یکی از موفقیت‌های دولتش دانست و در این مورد توضیح داد: «کاهش تورم به‌معنی این نیست که گرانی کمتر شده یا به معنی ارزانی نیست؛ بلکه به معنی این است که گرانی کندتر حرکت می‌کند».

 

نیکی یزدانی در گزارش ذیل،  نگاهی انداخته به این سخنرانی :

 

 

گفت‌و‌گوبا حسین رسام در مورد سخنان حسن روحانی در مراسم گرامی‌داشت هفته کارگر
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More