شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: برای مذاکره و رفع سوءتفاهم آماده‌ایم

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران از آمادگی کشورش برای «مذاکره و رفع سوء تفاهم» خبر داد، با این حال خطاب به آمریکا گفت: «دست از تجاوز و فشار و تحریم بردارید و دوستان خود را تشویق نکنید که با ایران ارتباط نداشته باشند».

او پیشتر هم گفته بود که اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو کند، تهران آماده گفت‌وگو با واشینگتن است.

روحانی که روز پنجشنبه ۳۱ مرداد، در مراسم «گرامیداشت روز صنعت دفاعی» و پس از رونمایی سامانه موشکی «باور-۳۷۳» سخنرانی می‌کرد، ایران را تامین‌کننده امنیت منطقه، تنگه هرمز و خلیج فارس توصیف کرد.

او خطاب به واشینگتن گفت:‌«در صورتی که شما از مسیر اشتباه خود برگردید و دست از تجاوز بردارید، [ایران] برای تامین امنیت همه منطقه آماده است.»

رییس جمهوری اسلامی ایران، درباره موقعیت آمریکا در جهان گفت: «ضعیف‌تر و منزوی‌تر از آمریکای فعلی از لحاظ سیاسی و حقوقی در تاریخ به یاد ندارم.»

روحانی همچنین بار دیگر واشینگتن را به راه‌اندازی اعتراض‌های دی‌ماه سال ۱۳۹۶ «از طریق عواملشان» متهم کرد.

در آن دوره، در بسیاری از شهرهای ایران، اعتراض‌های مردمی به راه افتاد که با سرکوب نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مواجه شد.

اگرچه عامل اصلی این اعتراض‌ها، گرانی و فساد گسترده‌ مالی و اداری در ایران عنوان شد، در روند تجمع‌ها، شعارهایی که در ابتدا بیشتر اقتصادی بود کم‌کم به سمت مطالبات اجتماعی و سیاسی از جمله تغییر حکومت سوق پیدا کرد.

روحانی در ادامه گفت: «تصور آنها [آمریکایی‌ها] این بود که یک اغتشاش چندماهه‌ای را در ایران کلید زدند که با تدبیر همه مسئولان، اقدامات نیروهای امنیتی، انتظامی و نظامی و مسئولین نظام این حرکت ظرف پنج روز درهم پیچیده شد.»

او سپس با بیان این که «آمریکا در سال ۹۷ فشار اقتصادی را با خروج از برجام کلید زد»، بار دیگر واشینگتن را به «تروریسم اقتصادی» علیه ایران متهم کرد.

روحانی بحران در بازار ارز ایران در سال ۱۳۹۷ را نیز که منجر به افزایش بی‌سابقه قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی در ایران شد، «توطئه اقتصادی» آمریکا دانست.

با این حال، رییس جمهور اسلامی ایران گفت:‌ «امروز تمام شاخص‌های داخلی نشان می‌دهد وضع ما از سال گذشته در این زمان به مراتب بهتر و آرامش مردم و ثبات بازار اقتصادی بیشتر است.»

این در حالی است که بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماه منتهی به تیرماه ۱۳۹۸ با ۲/۸ درصد افزایش نسبت به ماه خرداد به ۴۰/۴ افزایش یافته است و تورم نقطه به نقطه کل در تیرماه به ۴۸ درصد رسیده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More