شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: برای جنگ اقتصادی اختیارات ویژه می‌خواهم

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران با اشاره به وضعیتی که آن را «‌جنگ اقتصادی» نامید، خواهان داشتن «‌اختیارات ویژه» شد.

روحانی که دوشنبه شب ۳۰ اردیبهشت‌ماه، در جمعی گروهی از روحانیون صحبت می‌کرد، وضعیت کنونی ایران را مشابه شرایط زمان جنگ با عراق خواند و گفت همان‌طور که شورای عالی پشتیبانی جنگ در آن زمان اختیارات ویژه‌ای داشته است در حال حاضر هم نیاز به چنین اختیاراتی است. او تایید کرد که ایران «در هیچ دوره‌ای در تبادلات بانکی و فروش نفت با مشکلات و شرایط امروز» مواجه نبوده‌است.

 به گفته او در دوران جنگ همه اختیارات به «شورای عالی پشتیبانی جنگ» واگذار شد  و حتی «مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند».

نخستین بار است که روحانی درباره اختیارات ویژه برای مدیریت «جنگ اقتصادی» سخن می‌گوید. او توضیح بیشتری درباره اختیارات ویژه نداده و نگفته که آیا باید نهاد تازه‌ای شکل بگیرد یا اختیارات ویژه منحصر به قوه‌ مجریه باشد. 

اختیارات ویژه می‌تواند در زمینه مذاکره احتمالی با آمریکا کاربرد داشته باشد و اعطای چنین اختیاراتی نیز از سوی رهبر جمهوری اسلامی امکان‌پذیر است. با این حال  روحانی در اظهارات دوشنبه شب خود گفت گفت علیرغم نظر شخصی‌اش بر مذاکره و دیپلماسی، شرایط فعلی برای مذاکره با آمریکا مناسب نیست.

رییس‌جمهوری ایران تاکید کرد «بنده طرفدار مذاکره و دیپلماسی هستم، اما انجام آن را (با آمریکا) در شرایط کنونی به هیچ عنوان قبول ندارم.»

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز هفته گذشته در سخنانی مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی را به «‌سم» تعبیر کرده بود. 

روحانی نیز در همین رابطه تاکید کرد:«شرایط امروز به هیچ عنوان شرایط مذاکره نیست و امروز شرایط ما شرایط مقاومت و ایستادگی است.»

روحانی گفت در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال گذشته، «پنج نفر از رهبران معروف دنیا واسطه شدند که با رییس جمهور آمریکا مذاکره کنیم.»

او افزود جمهوری اسلامی، هشت بار درخواست وزارت امور خارجه آمریکا را برای مذاکره در سال گذشته رد کرد.

این اظهارات روحانی کمی پس از آن مطرح شد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، در توییتی اعلام کرد هرگاه طرف ایرانی آماده باشد او مایل به مذاکره است.

ترامپ در عین حال هشدار داد در صورتی که ایران به منافع آمریکا در خاورمیانه تعرض کند با واکنش «شدید» مواجه خواهد شد.

برخی منابع آمریکایی گفته‌اند شبه‌نظامیان شیعه حامی ایران مسئول شلیک راکت به منطقه حفاظت شده در بغداد، پایتخت عراق، در روز یکشنبه‌اند. راکت به نزدیکی سفارت آمریکا اصابت کرد اما تلفاتی بر جای نگذاشت.

در هفته‌‌های اخیر، جدال لفظی بین ایران و آمریکا بالا گرفته است. تنش‌ها خصوصا پس از اعزام ناو هواپیمابر و بمب‌افکن به خلیج فارس برای مهار تهدیدات ایران همزمان با تلاش آمریکا برای صفر کردن صادرات نفت ایران تشدید شد.

روحانی در سخنان خود همچنین گفت: «کسانی در کاخ سفید هستند که طی ۴۰ سال گذشته همیشه علیه جمهوری اسلامی ایران و نظام اسلامی عمل می‌کردند و راه مقابله با کشور ما را فشار و جنگ می‌دانستند و امروز همه این افراد در کاخ سفید یکجا جمع شده‌اند.»

رییس‌جمهور ایران با اشاره به توافق هسته‌ای، از ماندن ایران در این توافق علیرغم خروج یکجانبه آمریکا در اردیبهشت سال گذشته دفاع کرد و گفت اگر ایران با تحریک‌های آمریکا از برجام خارج می‌شد، امروز دفاع از اقدامات دولت در برابر مردم بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر بود.

او توضیح داد: «در چنین فضایی علاوه بر آمریکا جهان و سازمان ملل نیز تحریم‌هایی را علیه کشورمان اعمال می‌کرد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More