شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی با وجود دعوت قالیباف برای بررسی بودجه ۱۴۰۰ هم به مجلس نرفت

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی که از زمان آغاز کار دوره کنونی مجلس شورای اسلامی هرگز به مجلس نرفته، در نشست مجلس برای بررسی گزارش کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ نیز با وجود دعوت رسمی قالیباف، حاضر نشد. 

در پی این غیبت روحانی، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه گفت: «بر اساس قانون، رییس جمهور باید برای دفاع از کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس حضور پیدا می‌کرد.»

به گزارش پایگاه خبری خانه ملت وابسته به مجلس شورای اسلامی، قالیباف در پاسخ به تذکر یک نماینده، ادامه داد برای حضور روحانی در این نشست «از ۱۰ روز قبل نامه کتبی نوشتم و از ایشان به طور رسمی دعوت کردم. رئیس جمهور این دعوت را اجابت نکردند لذا ما وظیفه خود را انجام داده‌ایم.»

پیش از آن، محمدرضا صباغیان بافقی، نماینده مهریز، در تذکری گفت: «با استناد به بند ج ماده ۱۰۸ آیین‌نامه داخلی مجلس، رییس جمهور در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه باید از کلیات بودجه دفاع کند و سپس سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه به ایراد گزارش کمیسیون بپردازد.»

او ادامه داد که دولت همچنین گزارش عملکرد بودجه سال گذشته درباره «بودجه شرکت‌ها و موسسات و بیمه‌ها» را ارائه نکرده است.

همچنین ناصر موسوی لارگانی، عضو هیات رییسه مجلس گفت: «عدم حضور رییس جمهور در خانه ملت طی ۹ ماه گذشته که مجلس یازدهم کار خود را آغاز کرده، بی احترامی به ملت ایران و مجلس است.»

این مقام مجلس انتقادهای روحانی «در قرنطینه» از مصوبه‌های مجلس و کمیسیون تلفیق را غیرقابل قبول دانست.

حسن روحانی پیشتر برخلاف روند معمول برای ارائه لایحه بودجه در مجلس حاضر نشد و قبل از آن نیز در جلسه دفاع از علیرضا رزم‌حسینی،‌ گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صنعت معدن و تجارت، و همچنین در مردادماه وقتی حسین مدرس خیابانی را برای این وزارتخانه به مجلس معرفی کرد،‌ در جلسه مجلس حضور نیافته بود. 

عدم حضور روحانی در نشست مجلس شورای اسلامی، به دنبال اختلاف میان دولت و مجلس از هفته‌ها پیش بر سر لایحه بودجه سال آینده است. بسیاری از نمایندگان از جمله قالیباف درآمدهای دولت در لایحه پیشنهادی را غیرواقعی و موجب افزایش تورم می‌دانستند و مجلس تغییراتی در این لایحه اعمال کرد.

دولت فروش نفت را دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه پیش‌بینی کرده بود اما کمیسیون تلفیق مجلس این رقم را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش داد. همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی از بودجه سال ۱۴۰۰ اعتراض مقام‌های دولت را به دنبال داشت.

در جلسه روز سه‌شنبه مجلس، تعدادی از نمایندگان به عنوان موافق یا مخالف گزارش کمیسیون تلفیق بودجه سخنرانی کردند.

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس و یکی از منتقدان لایحه بودجه دولت، از حذف «رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی» دفاع کرد و گفت: «لایحه ارایه شده از سوی دولت سیاسی نوشته شده است.»

اما روحانی روز سه‌شنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی بار دیگر از لایحه بودجه ۱۴۰۰ دفاع کرد و گفت که این لایحه «برای مدیریت اقتصاد کشور در شرایط جنگ اقتصادی» تدوین شده است.

روحانی تاکید کرد: «از نظر دولت تغییر در شاکله و محورهای اصلی لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌تواند صدمات جدی به معیشت مردم و مسیر توسعه و مدیریت اقتصاد کشور وارد کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More