شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: با فیلتر کردن همه ضرر کردیم

 

 

حسن روحانی، ریيس‌ جمهوری ایران، در انتقاد از سیاست فیلترینگ گفت نتیجه این اقدام‌ها به ضرر همه مردم و گروه‌های سیاسی بوده است.

او روز دوشنبه اول بهمن‌ماه در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: « فکر می‌کردیم این ابزارهای ارتباطی تحت فرمان ما است که دستور بدهیم فیلتر شود. پس از فیلترشدن چه کار باید بکنیم؟ فیلترشکن‌ها روزانه شدند، چه می‌کنیم؟ نتیجه این اقدامات چه شد؟ همه ضرر کردیم.»

روحانی همچنین از قوه‌قضاییه تلویحا انتقاد کرد و افزود: «فکر می‌کردیم اگر یک نفر روی یک کاغذی بنویسد تحت هر عنوانی یا قوه‌ای دستور فیلترینگ را ابلاغ کنند و مخابرات و دستگاه‌ها از ترس خود آن را اجرا کنند، همه چیز درست می‌شود. برای ما روشن شده است که راه‌حل این نیست.»

اشاره ریيس‌ جمهوری ایران به صدور دستور فیلترینگ تلگرام است که ۱۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری از سوی بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران صادر شد.

با این حال، عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی مجازی آذرماه، بعدتر فاش کرد که تلگرام نخستین بار در جریان اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶، با دستور حسن روحانی در جلسه‌ای در شورای عالی امنیت ملی فیلتر شده است. این دستور البته موقت بود و بعد از چند روز تلگرام رفع فیلتر شد.

حسن روحانی قبلا هم به فیلترشدن تلگرام اعتراض کرده بود. او ۱۵اردیبهشت‌ماه گفت فیلترینگ تلگرام مورد تایید نیست و از سوی دولت هم اجرا نشده است.

ریيس‌ جمهوری ایران در سخنرانی امروز اما گفت مخابرات از روی ترس دستور فیلترینگ را اجرا می‌کند. این تناقض‌ها بر ابهام‌های نقش و مسئولیت دولت ایران در مدیریت فضای مجازی می‌افزاید.

روحانی همچنین در انتقاد از فقدان رسانه‌های خصوصی در ایران اعلام کرد: «رسانه آزاد نداریم، فقط رسانه و رادیو تلویزیون دولتی داریم». او در ادامه نبود رسانه‌های خصوصی را یکی از دلایل تراکم حضور مردم در فضای مجازی دانست: «همه چیز را می‌خواهند در این فضا بگویند، چون رسانه دیگری ندارد.»

ریيس‌ جمهوری ایران تلویحا پیشنهاد داد که جناح‌ها و جریان‌های سیاسی فعال در ایران، «هر کدام یک رادیو و رسانه» داشته باشند و حرف‌های خود را با شناسنامه در این رسانه‌ها طرح کنند.

به نظر می‌رسد انتقادهای امروز حسن روحانی، اعلام مخالفت مجدد دولت با بحث فیلترینگ اینستاگرام باشد.

مقام‌های قضایی و رسانه‌های نزدیک به سپاه در دو ماه گذشته تمرکز بیشتری درباره لزوم فیلتر شدن اینستاگرام داشته‌اند.

ریيس‌ جمهوری ایران و مقام‌های دولت به طور معمول از مخالفت با این رویکردها سخن می‌گویند، ولی در نهایت دستورات مربوط به فیلترینگ اجرایی می‌شوند.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More