شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: باید در حوزه اختیارات از دولت مطالبه داشت

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، د رپاسخ به انتقادها نسبت به اوضاع جاری گفته است دولتش در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست خارجی اختیارات محدودی دارد.

روحانی، شامگاه شنبه ۲۱ اردیبهشت، در جمع گروهی از فعالان سیاسی گفت: « وقتی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود باید از طرف دیگر بررسی شود که دولت چه مقدار در حوزه‌های مورد سوال دارای اختیار بوده است.»

روحانی مشخصا از حوزه‌های «سیاست خارجی، فرهنگ و فضای مجازی» نام برد و گفت: «باید در حد توان و در حوزه اختیارات رئیس‌جمهوری از دولت مطالبه داشت.»

این اظهارات روحانی منطبق بر اصل ۱۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی است که بر اساس آن، رئیس‌جمهوری پس‏ از رهبر جمهوری اسلامی، «عالی‌ترین‏ مقام‏ رسمی‏ کشور» بوده و «ریاست‏ قوه‏ مجریه‏ را جز در اموری‏ که‏ مستقیما به‏ رهبری‏ مربوط می‏ شود، بر عهده‏ دارد.»

اگر چه موضوعات کلیدی و حساس در حوزه سیاست خارجی، از جمله نحوه تعامل با آمریکا و پرونده هسته‌ای، قانونا در حوزه اختیارات شورای عالی امنیت ملی است که ریاست آن را رئیس‌جمهوری بر عهده دارد اما این شورا بدون نظر مثبت رهبر ایران سیاستی را تایید نمی‌کند.

از طرفی سیاست‌های دولت روحانی در زمینه‌ فرهنگی و خصوصا فضای مجازی با واکنش تند جناح‌های تندرو و اقدامات قوه قضاییه مواجه شده است. اختیار آزادسازی رسانه‌های اجتماعی که در ایران مسدود می‌باشند در اختیار دولت نیست.

روحانی با اشاره به اوضاع فعلی ایران خصوصا تشدید تحریم‌ها، تلویحا از مجلس ایران نیز انتقاد کرد و گفت: «وقتی به عنوان دولت لایحه‌ای را با قید فوریت در خصوص ایجاد وزارت بازرگانی به مجلس ارایه می‌کنیم. انتظار این است که مجلس نیز با آن همراهی کند، چرا که در شرایط امروز کشور بدون وزارت بازرگانی نمی‌شود اوضاع تجاری کشور را سر و سامان داد.»

روحانی شرایط فعلی را با دوران جنگ هشت‌ساله ایران و عراق مقایسه کرده و گفت : «امروز نمی‌توان گفت که شرایط از دوران جنگ تحمیلی بهتر یا بدتر است اما ما در زمان جنگ مشکل بانک، فروش نفت و واردات و صادرات نداشتیم و تنها تحریم ما، تحریم خرید سلاح بود.»

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از خروج این کشور از معاهده هسته‌ای برجام در سال گذشته، تحریم‌های لغوشده از جمله تحریم‌های نفتی را مجددا علیه ایران اعمال کرد و اخیرا معافیت‌های اعطایی به هشت مشتری اصلی نفت خام ایران را پایان داد.

روحانی فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه ایران را یک «جنگ تمام‌عیار و بی‌سابقه در تاریخ انقلاب اسلامی» توصیف کرد و گفت محدودیت‌های بانکی «هزینه‌های اضافی» بر نقل‌و‌انتقالات مالی ایران تحمیل کرده است.

او اضافه کرد: «این مشکلات در حوزه‌های فروش نفت، محصولات پتروشیمی، فولاد و کشاورزی نیز اثرگذار است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More