شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: بازار و پاساژ‌ها از اول اردیبهشت باز می‌شود 

با وجود نگرانی‌ها از اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا در ایران، حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، از آغاز دوباره فعالیت «مشاغل با ریسک متوسط»، از جمله بازارها و پاساژها از اول اردیبهشت خبر داد.

روحانی، روز یکشنبه ۳۱ فروردین، در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، درباره «مشاغل با ریسک متوسط» افزود: «این مشاغل به مواردی مانند مغازه‌دارانی که در جایی مثل بازار یا پاساژ مشغول فعالیت هستند، برمی‌گردد که قرار شد این افراد نیز کارشان را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اول اردیبهشت شروع کنند.»

او ادامه داد: «اما در عین حال اگر در پاساژ یا بازار یک شغل پرریسک مانند رستوران یا قهوه خانه وجود دارد آن شغل باید همچنان تعطیل بماند، مگر اینکه مثلاً آن رستوران غذا درست کند و به بیرون بدهد، نه اینکه مردم برای صرف غذا آنجا تجمع کنند و کنار هم بنشینند.»

روحانی ساعت کاری بازارها و پاساژها را نیز «تا شش بعدازظهر» اعلام کرد که «تجمع مردم نیز در این اماکن کمتر شود.»

بازگشایی بازارها و پاساژها در حالی است که با وجود هشدارهای کارشناسان درباره شروع موج دیگری از شیوع ویروس کرونا در ایران، «مشاغل کم ریسک» از ۲۳ فروردین در استان‌ها و از ۳۰ فروردین در استان تهران بازگشایی شده است.

همچنین به گفته مقام‌های وزارت بهداشت، شیوع ویروس کرونا در برخی از استان‌های ایران روند صعودی پیدا کرده است.

در حالی که پلیس راهور تهران از افزایش ۷۰ درصدی ترافیک این شهر در روز شنبه خبر داده، ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت نیز گفته که اثر بازگشایی‌ها بر افزایش مرگ و میرهای کرونا «یک ماه بعد از شروع فعالیت‌ها مشاهده خواهد شد.»

رییس جمهوری درباره بازگشایی اماکن مذهبی نیز گفت که قرار بود تا پایان اردیبهشت این اماکن تعطیل باشد، اما با فشار علیرضا اعرافی، رییس حوزه علمیه قم قرار شد «در نیمه اردیبهشت مجددا شرایط را برای حضور مردم در این امکان مقدسه بررسی کنیم.»

این در حالی است که پس از شیوع ویروس کرونا در ایران، مسئولان اماکن مقدس چند هفته با بسته شدن این اماکن مخالفت کردند و به تازگی احمد مروی، تولیت حرم مشهد، از تهیه «شیوه‌نامه بازگشایی» اماکن مقدس با «رعایت ضوابط بهداشتی» خبر داده است.

روحانی درباره زندانیانی که به مرخصی آمده‌اند نیز گفت: «پیش از این قرار بود مرخصی زندانیان تا پایان فروردین ادامه یابد اما با همان شرط قبلی ما مبنی بر اینکه زندانیانی که آزادی‌شان خطری ایجاد نکند از مرخصی استفاده کنند، این آزادی تا پایان اردیبهشت نیز ادامه پیدا می‌کند.»

این درحالی است که جمهوری اسلامی با وجود هشدارها، از اعطای مرخصی به بسیاری از زندانیان سیاسی، مثل نسرین ستوده، دوتابعیتی همچون فریبا عادلخواه و اتباع خارجی محبوس در زندان‌های ایران خودداری کرده است.

رئیس جمهوری اسلامی با تاکید بر این که درباره بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس تصمیم جدیدی اتخاذ نشده، درباره بازگشت دانشجویان خارج از کشور به ایران، نیز گفت: «در صورتی که فردی مبتلا بود باید مقررات و پروتکل‌های بهداشتی درباره وی و سایر همراهانش انجام شود و در قرنطینه قرار گیرند.»

به تازگی مجارستان تعدادی از دانشجویان ایرانی را برای نقض دستورالعمل‌های بهداشتی اخراج کرده است. همچنین جمهوری اسلامی دانشجویان ایرانی در روسیه را به بازگشت به کشور فراخواند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More