شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
نشست رییس‌ جمهوری با جامعه‌شناسان و محققان علوم اجتماعی

روحانی: انتقاد بدون راهکارهای عملی قابل پذیرش نیست

 

حسن روحانی، رییس‌ جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه اول آبان‌ماه، در دیداری با جامعه‌شناسان و محققان علوم اجتماعی گفت: «همان‌طور که علم دستوری نمی‌شود، انتقاد هم نمی‌تواند دستوری باشد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روحانی در این دیدار، با اشاره به اینکه گاهی «واقعیت‌ها با تفسیر و احساس مردم متفاوت است» و گاهی «این تفاسیر با واقعیت‌ها منطبق نبوده و حتی فاصله زیادی دارد»، گفت در زمان‌هایی، میان تفسیر جامعه از مشکلات و واقعیت‌های جامعه، «فاصله» وجود دارد. او افزود: «باید تلاش کنیم تا از این فاصله کاسته شود و البته این بدان‌معنا نیست که ما برای گسترش امید، خلاف واقع گفته و یا صرفا شعار بدهیم، بلکه باید واقعیت‌ها و مشکل را در همان حدی که هست و نه بیشتر، بیان کنیم.»

ایسنا در گزارش خود آورده است که این دیدار با «محققان علوم اجتماعی» و «جامعه‌شناسان» بیش از سه‌ساعت به طول انجامیده است. پیش از این، برخی جامعه‌شناسان در توئیتر از روند انتخاب و دعوت از جامعه‌شناسان برای حضور در این جلسه انتقاد کرده بودند.

رییس‌جمهوری در دیدار روز سه‌شنبه، خواستار تقویت «سرمایه اجتماعی» شد؛ چراکه به گفته او، کاهش سرمایه اجتماعی می‌تواند «بزرگ‌ترین معضل جامعه» باشد که «از کاهش اعتماد نشات می‌گیرد».

روحانی در این دیدار تاکید کرد که دانشگاه «باید مستقل عمل» کند، اما «اساتید دانشگاه نباید خود را از دولت جدا بدانند و همه ما بار مسئولیت سنگینی را برعهده گرفته‌ایم».

به گفته رییس‌ جمهوری، دولت «استقلال دانشگاه و بررسی‌های علمی و پژوهشی» را می‌پذیرد، اما «اینکه شما کناری بایستید و بدون ارائه راهکارهای عملی، صرفا انتقاد کنید و بگویید دولت این کار را بکند یا انجام ندهد، قابل پذیرش نیست».

روحانی در بخشی از این‌ دیدار، با اشاره به اینکه حکومت جمهوری اسلامی «برمبنای مردم‌سالاری» است، اضافه کرد: «الزامات آن گاهی اوقات رعایت نمی‌شود، به‌گونه‌ای که در مواردی شاهدیم بعد از انتخابات، تازه دوره انتقام‌گیری رقبا شروع شده و حتی به‌قیمت لطمه‌زدن به مردم و کشور، مشکلاتی را برای دولت و جامعه ایجاد می‌کند».

این چندمین‌بار در هفته‌های اخیر است که روحانی با گروه‌های مختلف اجتماعی دیدار می‌‌کند. در چند هفته اخیر، گزارش‌هایی از دیدارهای او با اصلاح‌طلبان، اصول‌گرایان و اقتصاددانان منتشر شده بود.

روحانی در این دیدار همچنین گفت که آمریکا «در زمینه برجام شکست‌خورده تاریخ است». به گفته او، «با اتحاد و تقویت انسجام ملی، از مشکلاتی که آمریکایی‌ها در این چندماهه ایجاد کرده اند، بسیار سریع و به‌خوبی عبور خواهیم کرد و آنان نمی‌توانند به روندی که پی گرفته‌اند، ادامه دهند».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More