شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: امروز و فردا بعضی‌ها می‌خواهند جَو را ناآرام کنند

 

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و نامزد انتخابات دوره‌ی دوازدهم ریاست‌جمهوری در مشهد از نیروهای نظامی تقاضا کرد تا در انتخابات پیش رو، به وصیت‌نامه‌ی آیت‌الله خمینی عمل کنند.

به گزارش ایسنا، روحانی عصر روز چهارشنبه، ۲۷ اردی‌بهشت‌ماه، در آخرین سخنرانی انتخاباتی خود در جمع هوادارانش در مشهد گفت که در روز جمعه انتخاب بین فریب و صداقت است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سخنان خود گفت که رئیس‌جمهور، رئیس شورای عالی دفاع کشور است و یک تصمیم خطای او به‌معنای جنگ و یک تصمیم صحیح او به‌معنای صلح است. او با اشاره به انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری در آمریکا، گفت: «وقتی این آقای جدید در آمریکا برسر کار آمد، در اطاق فکر گفتند یک لبه‌ی گاز انبر درست شد؛ لبه‌ی دیگر گازانبر در اردی‌بهشت و در ایران ایجاد خواهد شد. من در پاسخ به آن‌ها می‌گویم که اشتباه کردید؛ ما در ایران گازانبر نداریم و لبه‌ی گازانبر خارجی را هم کند خواهیم کرد. ما نخواهیم گذشت تحریم‌ها به کشور باز گردد.»

روحانی: شما به مردم مشهد گفتید اگر هنر و مراسم هنری می‌خواهید، از مشهد بروید بیرون. حالا می‌خواهید ایران را بگیرید و به مردم بگویید از ایران بروید بیرون؟

نامزد انتخابات دوره‌ی دوازدهم ریاست‌جمهوری بدون نام بردن، خطاب به رقیب اصلی‌اش، ابراهیم رئیسی گفت: «شما می‌خواهید کشور را اداره کنید؟ اول به من بگوید مشهد را چگونه اداره می‌کنید؟ مشهد که در دست شما بود و امروز نیز در دست شماست؛ شما که با مردم و جوانان مشهد مشکل داشتید، چرا با فردوسی نیز مشکل پیدا کرده و اشعار او را پاک کرده‌اید؟ شما به مردم مشهد گفتید اگر هنر و مراسم هنری می‌خواهید، از مشهد بروید بیرون. حالا می‌خواهید ایران را بگیرید و به مردم بگویید از ایران بروید بیرون؟ آن‌ها فکر می‌کنند استان خراسان در اختیار آن‌ها است، اما نمی دانند که اختیار کل کشوردر دست مردم است و همه‌ی مسئولان باید نوکر ملت ایران باشند.»

روحانی با تأکید بر اینکه در هر شهر یک رهبر نمی‌خواهیم، گفت: «ما یک دولت، یک رهبر و یک قانون اساسی داریم و در هر شهر یک رهبر نمی‌خواهیم.» و دولت دوازدهم نخواهد گذاشت در استان خراسان حصر فکری ایجاد شود.

در پی این صحبت‌های روحانی، جمعیت حاضر در ورزشگاه تختی مشهد اقدام به سردادن شعارهایی علیه امام‌جمعه‌ی این شهر کردند که در واکنش به این شعارها، روحانی گفت: «خواهش می‌کنم راجع‌به فرد خاص یا امام‌جمعه شعاری نگویید؛ چرا که ما با مخالفان هم می‌خواهیم زندگی کنیم. می‌دانید که اقلیت هم باید در جای خودش محترم باشد؛ اما می‌گویم که اقلیت جای اکثریت ننشیند.»

رئیس‌جمهوری در ادامه، خود را مخلص سپاه و بسیج دانست و گفت که از سال ۵۹ در کنار سپاه و بسیج بوده‌ است و سپاهیان را بیش از فرماندهانشان دوست دارد؛ اما او خواست که این دو نهاد، سرجای خود و مسؤول کار خود باشد و از سپاه و بسیج تقاضا کرد که وصیت‌نامه‌ی آیت‌الله خمینی را اجرا کنند. به گفته‌ی حسن روحانی، در وصیت‌نامه‌ی آیت‌الله خمینی آمده است که قوای مسلح اعم از نظامی، انتظامی، پاسدار ، بسیجی و ... مطلقاً درهیچ حزب و گروهی وارد نشوند و خود را از بازی‌های سیاسی دور نگه دارند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین گفت: «ما نمی‌گوییم که قوه‌ی قضائیه نباشد؛ قوه‌ی قضائیه یکی از قوای مهم کشور است و ما می‌گوییم که این قوه باید براساس قانون اساسی عمل کند.»

رئیس‌جمهوری در سخنان خود، با اعلام اینکه «صداوسیمایی را می‌خواهیم که به قانون اساسی عمل کند»، تأکید کرد که صداوسیما باید براساس قانون، زیر نظر سه قوه اداره شود.

او صبح امروز، در اردبیل نیز از هوادارانش خواسته بود که با رأیشان در روز جمعه، صداوسیمای ملی را آزاد کنند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، ضمن انتقاد از عملکرد جناح حاکم بر صداوسیما و عده‌ای دیگر از منتقدانش، افزود: «ما که حرفی نداریم؛ شما می‌خواهید دستگاه فرهنگی، خبرگزاری و تجارت و شرکت داشته باشید؛ ما حرفی نداریم، اما فقط می‌گوییم که جا رابرای مردم تنگ نکنید و از بودجه‌ی دولت علیه دولت استفاده نکنید؛ شما چهار سال، دولت را در رسانه‌ها، روزنامه و خبرگزاری‌های خود تخریب کردید؛ مگر دولت نماینده‌ی مردم نبود؟ پس چرا این کار را کردید؟»

روحانی: درست بود که شب مذاکرات، آقای ظریف و عراقچی را با شماره‌های ناشناس تهدید کردید و تحت فشار قرار دادید؟

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، از هوادارانش خواست که در صورت مشاهده‌ی فحاشی به او، عکس‌العملی نشان ندهند و گفت: «مرتباً به من گزارش می‌شود که در استان‌های مختلف، برخی عکس‌های من را پاره کرده‌اند. در این راستا من دو خواهش دارم؛ یکی اینکه نرخ دستمزد این چاقوکش‌ها را بالا نبرند؛ چرا که آن‌ها پس از دستگیری اعتراف کرده‌اند که برای کار خود، به‌ازای هر ساعت، یک میلیون تومان دریافت کرده‌اند.»

روحانی در این سخنرانی به گفته‌ی خودش برای اولین‌بار به نکاتی از اقدامات ایذایی مخالفان در جریان مذاکرات برای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی اشاره کرد و گفت: «شما در مذاکرات هسته‌ای و در برابر قدرت‌های بزرگ دنیا به ما کمک نکردید و تهمت زدید؛ اشکال ندارد؛ اما درست بود که شب مذاکرات، آقای ظریف و عراقچی را با شماره‌های ناشناس تهدید کردید و تحت فشار قرار دادید؟ چرا از پشت به ملت ایران خنجر زدید و نگذاشتید که ما مسأله‌ی تحریم را سریع‌تر حل کنیم؟»

رئیس‌جمهوری در بخشی از صحبت‌های خود، خطاب‌به امام هشتم شیعیان گفت: «یا علی‌ابن‌موسی‌الرضا، تو غریب‌الغربایی. ما نمی‌دانستیم تا این حد تو را غریب می‌کنند. ما همه چیز را برای آستان قدس تو می‌خواهیم. اما نمی‌خواهیم این آستان وسیله‌ای برای رأی آوردن باشد. یا علی‌ابن‌موسی‌الرضا، تو در عرش الهی هستی، خواستند تو را پایین بیاورند و زیر خیمه‌ی حزب و جناح ببرند. ملت ایران، اجازه‌ی توهین به امام رضا را نمی‌دهند. ما نبات امام رضا را برای شفا می‌خواستیم، نه برای رأی.»

روحانی در ادامه با انتقاد از به‌آتش کشیده‌شدن کنسولگری عربستان در مشهد گفت: «چرا رفتید کنسولگری را آتش زدید و چه کسی اجازه داد سد راه زائرین کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس شوید؟ می‌خواهید با آتش زدن اینجا و آنجا، کشور را اداره کنید؟»

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سخنان خود خطاب به مخالفانش همچنین گفت: «چرا رفتید در روستاها و به حاشیه‌ی شهرها به دروغ گفتید روحانی می‌خواهد درس قرآن را از مدارس حذف کند ؟ ... شما به معلمان و دانش‌آموزان کشور تهمت زدید. می‌خواهید تفتیش عقاید، درست کنید؟ آن عارف ما گفت نانش دهید و از دینش نپرسید. شما نان که نمی‌دهید، اما مدام از دین می‌پرسید. چرا رفتید در روستاها دروغ گفتید که‌ روحانی می‌خواهد درس قران را از مدارس حذف کند؟ شرمتان باد.»

این نامزد ریاست‌جمهوری تأکید کرد: «نکته‌ی آخر را خیلی سربسته بگویم؛ همه‌ی آن چیزهایی که شما می‌گویید و می‌خواهید، فقط با حضور پررنگتان پای صندوق انتخابات به‌وجود خواهد آمد.» با این جمله، جمعیت شعارهای در مورد حصر، از جمله «یا حسین، میرحسین» سر دادند.
روحانی در پایان گفت: «امروز و فردا بعضی‌ها می‌خواهند جو را ناآرام کنند. کاملاً صبور باشید. جواب شما فقط رأی پای صندوق است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More