شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: امروز بین ایران و آمریکا زورآزمایی حداکثری است

حسن روحانی می‌گوید امروز میان ایران و آمریکا «یک زورآزمایی حداکثری» وجود دارد. 

 رئیس جمهوری ایران امروز چهارشنبه اول اسفند در جلسه هیئت دولت بار دیگر به انتقاد از آمریکا و سیاست‌های این کشور در منطقه پرداخت.

او اقدام آمریکایی‌ها در اعمال فشار به بانک‌ها و شرکت‌ها برای همکاری با ایران را « صد‌در‌صد تروریستی» توصیف کرد.

اشاره روحانی به فشارهایی است که به گفته او آمریکا بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بانک‌ها و شرکت‌های تجاری وارده کرده تا آنها به همکاری خود با ایران پایان دهند. 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود  با هدف تغییر رفتار حکومت ایران، تا حد امکان فشارها بر این کشور را افزایش می‌دهد.

حسن روحانی با اشاره به نشست پاییز شورای امنیت علیه ایران، تلاش آمریکا در همراه کردن ۱۴ عضو دیگر را «شکست مفتضحانه سیاسی» برای واشنگتن خواند.

رئیس جمهوری ایران همچنین با اشاره به نشست ورشو، آن را «تصنعی» دانست و هدف آمریکا از آن را «ایران هراسی» و «فراموش کردن موضوع فلسطین» توصیف و تاکید کرد که آمریکا در هر دو زمینه شکست خورد.

نشست دو روزه ورشو به دعوت مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و به میزبانی لهستان با موضوع «صلح و امنیت در خاورمیانه» ۲۴ و ۲۵ بهمن برگزار شد. در جریان این نشست مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به شدت به ایران تاختند و از ایران به عنوان «تهدید امنیتی در منطقه» نام بردند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش نشست هفته گذشته سوچی با حضور ایران، روسیه و ترکیه را «تأثیرگذار» و «محکم» ارزیابی کرد. به گفته رئیس‌جمهوری ایران، َدر این نشست هر سه کشور حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را «خلاف مقررات بین‌المللی و تجاوزگرانه» دانستند و این باور را داشتند که فعالیت‌های آمریکا در سوریه در عمل «به نفع تروریست‌ها» بوده است.

گرچه قرار است نیروهای آمریکایی تا پایان آوریل امسال خاک سوریه را ترک کنند اما انتقادهای ایران از حضور آمریکا در سوریه از دسامبر گذشته شدت گرفت؛ پس از آنکه دونالد ترامپ با اعلام پیروزی در نبرد با داعش، از برنامه خروج تمام نیروی نظامی آمریکا از خاک سوریه خبر داد.

روحانی بر تمایل ایران برای داشتن روابط خوب و صمیمانه با اروپا تاکید کرد و از شرکای اروپایی‌ برجام خواست تا «همان‌گونه که قول و وعده داده‌اند و در برابر دوربین‌ها اعلام کردند به تعهدات خود به‌طور دقیق عمل کنند.» پیشتر حسن روحانی و دیگر مقام‌های ایران عملکرد اروپا در خصوص برجام را «سست و ناکارآمد» توصیف کرده بودند. این انتقادها سازوکار مالی ویژه اروپا با هدف تسهیل مبادلات تجاری با ایران را نیز دربرمی‌گرفت.

در همین حال رئیس‌جمهوری ایران به شرکای خود هشدار داد که «به دنبال زیاده خواهی نباشند» چرا که به گفته او «ملت ایران هرگز زیر بار زورگویی و قلدرمآبی نمی‌رود.» اشاره رئیس‌جمهوری ایران به انتقادهایی است که کشورهای اروپا از جمله در خصوص برنامه موشکی ایران مطرح کرده‌اند. 

پیشتر نیز مقام‌های ایران در واکنش به این انتقادها، هدف از برنامه موشکی خود را دفاعی خوانده و گفته بودند به فشار‌های خارجی برای مذاکرات بر سر آن تن نمی‌دهند.

لفاظی‌های تند و تیز میان رهبران ایران و مقام‌های کنونی آمریکا پس از خروج دونالد ترامپ از برجام شروع شد و طی هفته‌های اخیر به اوج رسید. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More