شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: اقدامات اخیر ایران برای فشار به آمریکا نیست

 

در آستانه سر رسید مهلت ایران برای توقف اجرای پروتکل الحاقی در صورت عدم لغو تحریم‌ها، حسن روحانی،‌ رییس‌ جمهوری این کشور، اعلام کرد هدف از اقدامات اخیر تهران فشار به آمریکا نیست و این کشور باید در برابر قانون و قطعنامه شورای امنیت «تسلیم» شود.

روحانی روز پنجشنبه ۳۰ بهمن‌ماه گفت: «تسلیم در برابر قانون عیب نیست، خجالت نکشیم. تسلیم در برابر زور عیب است. اینکه تبلیغات می‌شود ایران اخیرا اقداماتی انجام داده تا آمریکا را تحت فشار قرار دهد،‌ نادرست است.»

با این حال او در ادامه اشاره کرد: «ما که نمی‌خواهیم به آمریکا بگوییم در برابر فشار ما غیرقانونی عمل کند، آنچه ما می‌خواهیم قانون است.»

رییس‌جمهوری ایران در ادامه اظهارات خود در همین زمینه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی توافق برجام اشاره کرد و گفت: «امروز ملت آمریکا و دولت فعلی این کشور فهمیده‌ است که رییس‌جمهور سابق اشتباه کرده و امیدواریم این اشتباهات سریع‌تر جبران شود.»

روحانی این اظهارات را در آستانه نزدیک شدن به پنجم اسفندماه، سررسید اعلام‌شده جمهوری اسلامی برای توقف اجرای پروتکل الحاقی، بیان می‌کند.

تصمیم ایران برای توقف این پروتکل، با واکنش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشورهای اروپایی و آمریکا مواجه شده است. قرار است رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس،‌ روز شنبه و سه روز پیش از عملیاتی شدن قدم جدید ایران، به این کشور سفر کند و برای یافتن «راه حل» با مقام‌های ارشد تهران دیدار کند.

خبرگزاری رویترز در همین زمینه گزارش داده که آژانس به اعضای خود اطلاع داده جمهوری اسلامی قصد دارد اجازه استفاده آژانس از فناوری‌های مدرن نظارتی و حضور درازمدت بازرسان آن در ایران را متوقف کند.

پروتکلی که دولت ایران تایید کرده قرار است اجرای آن را متوقف کند به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اختیار را می‌دهد که سریعا از محل‌های مورد نظر خود بازرسی کند.

حسن روحانی در ادامه اظهاراتش به فشار تحریم‌ها و کاهش فروش نفت اشاره کرد و گفت: «وقتی کار را در دولت دوازدهم شروع کردیم،‌ تداوم کار دولت یازدهم را در ذهن داشتیم و نمی‌دانستیم دیوانه‌ای در آمریکا سر کار می‌آید و جنگ بی‌نظیری را در تاریخ علیه ملت ایران آغاز می‌کند.»

تقابل میان تهران و واشینگتن طی هفته‌های اخیر بیشتر شده است. 

در حالی که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تاکید کرده تا زمان لغو همه تحریم‌ها ایران به سطح تعهدات برجامی باز نمی‌گردد،‌ جو بایدن،‌ رییس‌ جمهوری آمریکا، هم گفته تحریم‌ها تا زمان توقف غنی‌سازی فراتر از سطح برجام لغو نخواهد شد.

روز چهارشنبه ند پرایس،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، موضع کشورش را تکرار کرد و گفت اگر ایران به اجرای تعهدات خود برگردد، آمریکا هم چنین خواهد کرد.

او اشاره کرد برجام «حداقل مطالبات» ایالات متحده است و واشینگتن از این توافق برای رسیدگی به سایر نگرانی‌های مربوط به جمهوری اسلامی استفاده خواهد کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More