شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی ادعاها درباره حضور اسرائیل در تامین امنیت منطقه را «پوچ» خواند

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران طرح ادعاهایی مبنی بر حضور اسرائیل در تامین امنیت منطقه را «پوچ» خواند و این کشور را «عاملی اصلی تروریسم، جنگ و کشتار در منطقه» معرفی کرد.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری ایران روز چهارشنبه ۲۳ مرداد در جلسه هیأت دولت گفت «اسرائیلی‌ها اگر می‌توانند، همانجایی که هستند امنیت خود را حفظ کنند.» او افزود «آنها هر جا که حضور داشتند، ناامنی، کشتار و ترور ایجاد کردند.»

حسن روحانی در ادامه سخنان خود، «تمامی شعارهای» مرتبط با «ائتلاف جدید» در منطقه خلیج فارس و دریای عمان را «ظاهری و غیرعملی»  توصیف کرد و گفت «بی‌تردید هر مقدار از این شعارها هم عملی شود، کمکی به امنیت منطقه نخواهد کرد.» او همچنین هشدار داد که نباید کسی به دام چنین حرف‌ها و ادعاهایی بیفتد.

در پی حمله به چند نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز و ساقط شدن پهپاد آمریکایی در خلیج فارس، تنش در منطقه بالا گرفته است.

به دنبال آن، واشنگتن از ۶۰ کشور جهان خواسته تا در ائتلاف بین‌المللی برای تامین امنیت دریایی خلیج فارس به رهبری آمریکا شرکت کنند.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل ۱۵ مرداد گفت که کشورش بخشی از ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا برای تامین امنیت کشتی‌‌های تجاری در خلیج فارس خواهد بود.

بریتانیا نیز به درخواست آمریکا برای پیوستن به این ائتلاف پاسخ مثبت داده‌ است. در مقابل آلمان، فرانسه و ژاپن گفته‌اند که به این ائتلاف نمی‌پیوندند.

 

برای امنیت و ثبات در خلیج فارس نیازی به خارجی‌ها نیست

حسن روحانی، اقدامات آمریکا برای امنیت و ثبات در خلیج فارس را بی‌فایده خواند و گفت «برای امنیت و ثبات در خلیج فارس نیازی به نیروهای خارجی نیست.» به گفته او، کشورهای منطقه «با وحدت، انسجام و گفت‌وگو می‌توانند امنیت خود را حفظ کنند.»

جمهوری اسلامی ایران خردادماه سال جاری پیشنهاد امضای «پیمان عدم تعرض» را به دیگر کشورهای منطقه ارائه داده است. این پیشنهاد نخستین بار در دیدار  محمد‌جواد ظریف از عراق مطرح شد.

رئیس‌جمهوری ایران بار دیگر اعلام کرد که جمهوری اسلامی در کنار کشورهای ساحلی برای حفظ امنیت خلیج فارس آماده است، «همانطور که در طول تاریخ این کار را انجام داده است.»

 

اگر به نتیجه نرسیدیم، مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی در راه است

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به کاهش تعهدات جمهوری اسلامی در برجام، هدف از آن را برقراری توازن در تعهدات ایران و دیگر امضا‌کنندگان برجام خواند و گفت «اگر در پایان ۶۰ روز دوم به نتیجه نرسیدیم، حتماً مرحله سوم را آغاز خواهیم کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این بارها از «بی‌عملی»کشورهای اروپایی برای اجرای تعهدات‌شان در برجام و« فقدان اراده کافی» برای مقابله با اقدامات تخریبی آمریکا در این توافقنامه چند جانبه انتقاد کرد‌ه و از تصمیم قاطع تهران در زمینه کاهش تعهدات خود خبر داده‌اند.

تصمیم ایران با انتقاد شرکای اروپایی برجام روبرو شده است، آنها خواستار پایبندی ایران به تعهدات و الزام‌های پیش بینی شده در برجام هستند.

به گفته حسن روحانی در صورت به نتیجه نرسیدن مرحله سوم، جمهوری اسلامی باز هم ۶۰ روز فرصت خواهد داد تا به راه‌حل منطقی، درست و متوازن برسد.»

 

مذاکرات با کشورهای همسایه و سایر کشورها ادامه دارد

رئیس جمهوری ایران همچنین اعلام کرد که در کنار متوازن کردن تعهدات برجامی، مذاکرات با کشورهای همسایه و سایر کشورهای جهان در راستای تقویت بیش از پیش روابط هم ادامه دارد. او گفت «اگر همه شرایط مناسب بود، همیشه دنبال تعامل با دنیا و مذاکره با طرف مقابل برای اهداف خود هستیم.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More