شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: آمریکا تحریم‌ها را بردارد تا مذاکره کنیم

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران گفت که دولت آمریکا برای امکان‌پذیر کردن مذاکره بین دو کشور باید همه تحریم‌های اعمال‌شده علیه جمهوری اسلامی را لغو کند

اظهارات روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد  روحانی در وزارت امور خارجه ایران، نشانه‌ای از تغییر موضع تهران درباره یکی از شروط همیشگی مبنی بر الزام آمریکا به برجام قبل از آغاز گفتگو بین دو کشور بود. او این بار در تاکید بر درخواست ایران از آمریکا برای لغو تحریم‌ها گفت: «حالا اگر می‌خواهد وارد برجام شود یا نه، کاری به آن نداریم».

روحانی گفت: «اگر آمریکا مذاکره می‌خواهد، باید قبل از هر کار کل تحریم را بردارد تا جانی علیه حقوق انسان‌ها نباشد. ما نمی‌توانیم با جانی صحبت کنیم. اعمال آمریکا، کار تروریستی است و تروریسم اقتصادی را انجام می‌دهد.»

روحانی افزود: «پس اگر می‌خواهید باید راه مذاکره فراهم شود، راهش توبه است. البته ملت ما تواب‌الرحیم است ولی به شرط آنکه توبه واقعی کنید.»

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، پس از خروج یکجانبه از برجام در سال گذشته، تحریم‌های لغو شده علیه ایران را برقرار کرد. ترامپ و اعضای ارشد کابینه‌اش به کرات از ایران دعوت به مذاکره مستقیم و بدون پیش‌شرط کرده‌اند اما جمهوری اسلامی با وجود خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های شدید نفتی و بانکی، از گفتگو سر باز زده است.

در جدیدترین اقدام، از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، طی سفر اخیر به سازمان ملل دعوت شد در دفتر ترامپ با او دیدار کند که این پیشنهاد با مخالفت جمهوری اسلامی روبرو شد. 

کمی پس از این ماجرا، دولت آمریکا ظریف را تحریم کرد.

تصمیم‌گیری درباره مذاکره مستقیم با آمریکا در اختیار رهبر جمهوری اسلامی است. علی خامنه‌ای از مخالفان سرسخت گفتگو با آمریکاست.

روحانی گفت: «آنها گفتند حاضریم بی قید و شرط مذاکره کنیم ولی چند روز بعد مقام معظم رهبری را تحریم کردند. ما که نمی‌خواهیم با شما مذاکره کنیم و شایستگی مذاکره را ندارید ولی اگر بخواهیم به فرض مذاکره هم بکنیم، چه کسی باید تصمیم‌گیری نهایی کند؟ شما که قانون ما را بلدید و می‌دانید بدون تصمیم و نظر ایشان، نمی‌توانیم یک امر مهم را پیش ببریم.»

روحانی در سخنرانی خود با اشاره به سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۹۲  توضیح داد: «اگر در نیویورک وزیر امور خارجه ما با وزیر امور خارجه آمریکا دیدار نکرده بود و من به تلفن اوباما جواب نمی‌دادم، این کار (امضای برجام) با سختی و کندی انجام می‌شد.»

تنش‌ها بین ایران و آمریکا خصوصا پس از حملات خرابکارانه به نفتکش‌های عبوری از دریای عمان در ماه‌های اخیر شدت گرفت. آمریکا ایران را متهم به انجام حملات کرده در حالی که ایران هرگونه دست داشتن در این حملات را رد کرده است. 

توقیف نفتکش‌های خارجی در حوالی تنگه هرمز از سوی ایران در هفته‌های اخیر نیز بر این تنش‌ها دامن زده است.

در ماه خرداد، دو کشور تا مرز درگیری نظامی پیش رفتند، اما ترامپ در دقایق آخر از حمله به ایران منصرف شد.

روحانی هشدار داد: «صلح با ایران، مادر صلح‌هاست و جنگ با ایران، مادر همه جنگ‌هاست».

روحانی همچنین تلویحا به این موضوع اشاره کرد که توقیف نفتکش بریتانیای در تنگه هرمز در پاسخ به توقیف کشتی حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق بوده است.

او گفت: «نمی‌شود تنگه هرمز برای شما آزاد باشد اما تنگه جبل‌الطارق را برای ما ببندید.»

روحانی خطاب به نیروهای نظامی مستقر در خلیج فارس گفت: «در هنگام توقیف کشتی انگلیسی ناوچه شما در کنار کشتی بود، اما چرا کاری نکرد؟ وقتی هلی‌کوپترهای ما روی کشتی شما قرار گرفت چرا ناوچه شما که آنجا بود کاری برای نجات کشتی متخلف انجام نداد؟»

ایران مدعی است نفتکش بریتانیایی از مقررات دریانوردی عدول کرده است. پیش از توقیف نفتکش بریتانیایی، شناور حامل نفت ایران به مقصد سوریه به علت نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا به دست نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More