شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی:پیشنهادم تصویب پروتکل‌الحاقی در مجلس ایران،تایید برجام و لغو تحریم‌‌ها در کنگره آمریکاست

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در دیدار با جمعی از «نخبگان سیاست آمریکا»گفت: «پیشنهاد ایران، طرح فوری تصویب پروتکل الحاقی در مجلس ایران و تایید فوری برجام و لغو کلیه تحریم‌ها در کنگره آمریکاست.»

این پیشنهاد روحانی شامگاه چهارشنبه در آخرین شب اقامت روحانی در نیویورک  مطرح شد؛ هرچند پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز آن را عنوان کرده بود.

ظریف پیش از ورود روحانی به نیویورک در مصاحبه با کریستین امان‌پور، گزارشگر ارشد سی‌ان‌ان، گفته بود: «روحانی حاضر است این هفته در نیویورک با رییس جمهور ترامپ ملاقات کند به شرطی که رییس جمهور ترامپ آمادگی داشته باشد آنچه ضروری است را انجام دهد و نظارت دایمی بر تاسیسات هسته‌ای ایران را جایگزین تحریم‌ها کند.»

پس از ورود روحانی به نیویورک و در جریان سخنرانی روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل روحانی شرط دییدار و مذاکره با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، را «لغو تحریم»‌ها عنوان کرد، اما آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان  آن را «غیر واقع‌بینانه» و امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه نیز آن را «نشدنی» دانستند.

روحانی اما شامگاه چهارشنبه باردیگر پیشنهاد خود را و البته این‌بار با صراحت بیشتری عنوان کرد. همان پیشنهادی که روز گذشته سخنگوی دولت، علی ربیعی، نیز آن را «موافقت با اصلاح جزیی برجام» توصیف کرد. مبنای این پیشنهاد روحانی یکی از مفاد برجام است که براساس آن جمهوری اسلامی متعهد شده است در سال ۲۰۲۳ پروتکل‌الحاقی را به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند. ایران در حال حاضر نیز پروتکل الحاقی را به شکل داوطلبانه اجرا می‌کند.

روحانی شامگاه چهارشنبه در برابر تصویب پروتکل الحاقی در مجلس شورای اسلامی،خواهان تصویب لغو کامل تحریم‌ها و برجام در کنگره آمریکا شد، اما همزمان افزایش تحریم‌ها را سبب انسجام طیف‌های مختلف جمهوری اسلامی شد و گفت: «بر خلاف انتظار واشنگتن، فشارهای آمریکا سبب شده تمامی احزاب و گروه‌ها در ایران آمریکا را تنها مقصر مشکلات کنونی در زمینه‌های مختلف بدانند.»

روحانی با اشاره به این‌که «برجام بهترین توافقی بود که امکان رسیدن به آن وجود داشت»، گفت: «گزارش‌های متعدد آژانس در تایید پایبندی جمهوری اسلامی به تعهدات خود، علی‌رغم خروج آمریکا از برجام نشان می‌دهد که ایران به‌دنبال انحراف از قوانین هسته‌ای نیست.»

رییس جمهوری اسلامی در ادامه با اشاره به آنچه «وضعیت نابسامان کنونی در منطقه» خواند، گفت: «مردم یمن تحت بمباران شدیدی قرار دارند که از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی فراهم می‌شود. کشورهایی که در حادثه اخیر آرامکو قضاوت کردند و به ایران اتهام زدند، در جنگ یمن بی‌طرف نیستند و حق قضاوت ندارند. این سیاست‌ها نیاز به بازنگری دارند و ادامه این روند می‌تواند موجب یک فاجعه شود.»

روحانی در پایان سخنان خود گفت: «دو نکته درباره ایران را باید دانست. اول این‌که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و نخواهد بود. و دوم این که همان‌گونه که در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل طرح ائتلاف صلح هرمز یا امید تشریح کردم، جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال صلح و ثبات در کل منطقه بوده و خواهد بود و از پیوستن سایر کشورها به این ائتلاف استقبال می‌کند.»

دست‌کم ساعات پس از سخنرانی روحانی، طرح او با عنوان «صلح هرمز» که کمتر از دو هفته پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، ارایه شد، واکنش ویژه‌ای در پی نداشته است.

نماینده خامنه‌ای در کیهان ساعاتی پیش در سرمقاله پنج‌شنبه چهارم مهرماه این روزنامه تاکید کرد که بخشی از سخنان روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل «با کنایه‌ای هرچند دوپهلو، ولی به‌گونه‌ای که برای حریف قابل فهم بود، به بستن تنگه‌هرمز و دکترین صدور نفت از خلیج‌فارس برای همه یا هیچ‌کس» اشاره داشته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More