شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانیون و مقام‌هایی که روی تخت بیمارستان‌های غرب درمان شدند

 

 

واکنش‌ها به دستور مستقیم علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، مبنی بر «ممنوعیت واردات واکسن‌های کرونای ساخت بریتانیا و آمریکا» به ایران همچنان ادامه دارد.

بسیاری کاربران رسانه‌های اجتماعی با اشاره به سابقه سفر درمانی مقام‌های حکومت و خانواده‌ آن‌ها به خارج کشور، رفتار دوگانه در این زمینه را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

شماری از کاربران توییتر و اینستاگرام هم تصاویر و اسنادی از سفر روحانیون ارشد جمهوری اسلامی به «بریتانیا» منتشر و به استفاده آن‌‌ها از امکانات و تجهیزات پزشکی در غرب اشاره کرده‌اند.

در یک مورد محمدمهدی صدرالساداتی،‌ فعال مجازی که برادرش عضو مجلس خبرگان و پدر همسرش عضو شورای نگهبان است،‌ مواردی در این زمینه را از خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است.

صدرالساداتی در همین زمینه نوشته: «انگلستان همان انگلستان است و اعتماد کردن مسئولان و اقوامشان به پزشکان در لندن در طول این سال‌ها یک امر طبیعی و متداول بوده و هیچ کدام حس نکردند که ممکن است پزشک انگلیسی ولو به صورت نامحسوس یک بلایی سر آن‌ها بیاورد.»

او نتیجه گرفته است: «پس به نظر می‌رسد قضیه ممنوعیت واکسن انگلیسی صرفا یک قضیه پزشکی نیست و یک نوع دیپلماسی است.»

نگاهی گذرا به خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی، فهرست بلندی از نام روحانیون و مقام‌های ارشد حکومت و منصوبان علی خامنه‌ای و روح‌الله خمینی در این ارتباط را نشان می‌دهد.

اغلب این مقام‌ها و روحانیون در سخنرانی‌ها و مواضع خود بارها بر «دشمن» بودن کشورهای غربی با ایران تاکید کرده و همچنین به تفکرات، اعتقادات و سیاست‌های «سکولار» و «لیبرال» در این کشورها تاخته‌اند.

آن‌ها همچنین «سبک زندگی غربی» را نیز برای مردم و جامعه ایران مورد نکوهش قرار داده‌اند.

 

عباس واعظ طبسی

 

بر اساس خاطرات هاشمی رفسنجانی در مهرماه سال ۱۳۷۱، عباس واعظ طبسی، رییس «آستان قدس رضوی» و نماینده ولی فقیه در خراسان، برای عمل جراحی پایش به لندن رفته بود.

هاشمی در این خاطره نوشته واعظ طبسی با فرزندش به این سفر رفت و «تحت تاثیر نظم و پیشرفت آن‌ها» قرار گرفت.

واعظ طبسی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و مدیر عالی حوزه علمیه خراسان بود.

 

محمدرضا مهدوی کنی

 

هاشمی رفسنجانی در بخشی دیگر از خاطراتش در آذرماه ۱۳۶۴ اشاره کرده که برای کسالت قلبی محمدرضا مهدوی کنی در لندن جایی رزرو شد.

مهدوی کنی رییس سابق مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل «جامعه روحانیت مبارز» بود که ریاست دانشگاه «امام صادق» را بر عهده داشت. 

وب‌سایت‌های حامی حکومت ایران نیز بعدها تصویری از مهدوی کنی در بریتانیا به همراه محسن دعاگو، امام جمعه سابق شمیرانات، را منتشر کردند.

 

عبدالکریم موسوی اردبیلی

 

سال ۱۳۶۱ عبدالکریم موسوی اردبیلی، رییس سابق دیوان عالی کشور، علاوه بر دریافت تسهیلات ارزی، برای معالجه و چک‌آپ به اروپا رفت.

موسوی اردبیلی در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ عالی‌ترین مقام قضایی ایران و همچنین امام جمعه موقت تهران بود. او همچنین عضویت مجلس خبرگان رهبری و دادستانی کل کشور  را نیز در کارنامه‌اش داشت.

نام این مقام ارشد قضایی کشور در پرونده اعدام‌های دهه ۱۳۶۰ مخالفان جمهوری اسلامی مورد اشاره قرار گرفته و از سوی سازمان‌های حقوق بشری مورد انتقاد واقع شده است.

 

محمود هاشمی شاهرودی

 

رییس سابق دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که در دوره ریاست‌اش بسیاری از منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی به حبس محکوم شدند نیز از جمله مقام‌هایی بود که در دهه اخیر سفرش به آلمان حاشیه‌ساز شد.

در سال ۱۳۹۶ انتشار عکسی از او منجر به علنی شدن سفرش به هانوفر برای درمان منجر شد. 

هاشمی شاهرودی وقتی از سفر بازگشت گفت با «اصرار عزیزان» سفری مختصر به آلمان داشته است.

 

خانواده روح‌الله خمینی

 

همسر و فرزند روح‌الله خمینی،‌ نخستین رهبر جمهوری اسلامی، از دیگر بستگان و نزدیکان مقام‌های حکومت هستند که برای معالجه به بریتانیا و اسپانیا سفر کرده بودند.

هاشمی رفسنجانی در خاطرات فروردین سال ۱۳۷۲ اشاره می‌کند: «پیش از ظهر با عفت [همسر] به دیدن همسر امام رفتیم. بیمار هستند؛ برای معالجه به انگلستان رفته اما نتیجه‌ای نگرفته‌اند، ولی روحیه خوبی دارند.»

بر اساس همین خاطرات، احمد خمینی نیز در سال ۱۳۶۰ برای معالجه چشمش به اسپانیا سفر کرد.

نام برخی دیگر از مقام‌هایی که به گفته هاشمی رفسنجانی ترجیح داده‌اند دوره دوا و درمان خود را در غرب سپری کننده در جدول زیر مورد اشاره قرار گرفته‌ است.

 
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More