شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روایت متفاوت مقام وزارت ارتباطات و کاربران شبکه‌های اجتماعی از اختلال در اینترنت

 

در حالی که یک مقام وزارت ارتباطات ایران دلیل اختلال در اینترنت را قطعی آن در ترکیه و ارمنستان اعلام کرده، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی دلیل این اتفاق را تست فیلترینگ دانسته‌اند.

شامگاه چهارشنبه ۱۸ تیر گزارش‌هایی درباره اختلال در اینترنت ایران منتشر شد.

سجاد بنابی، عضو هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، در توییتر نوشت: «با قطعی گسترده‌ اینترنت در خارج از مرزهای ایران به ویژه در ارمنستان و ترکیه مواجه‌ایم. در حال بازگردانی مسیرهای به سمت جنوب هستیم.»

او ساعاتی پس از آن نوشت: «تغییر مسیر به اتمام رسید و شبکه به پایداری ترافیکی رسید.»

با این حال برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشتند که در این مدت دسترسی به گوگل و پیام‌رسان واتس‌اپ مشکل نداشتند، اما همه وی‌پی‌ان‌ها و پروکسی‌های تلگرام و اینستاگرام قطع بودند.

برخی از کاربران دیگر با اشاره به نکات فنی مربوط به فیلترینگ نوشتند که ترافیک اینترنت در ایران قطع نشده، و روش‌های جدیدی برای تست فیلترینگ در حال انجام شدن است. عده‌ای هم درباره امکان آماده کردن شرایط برای ایجاد آنچه «اینترنت ملی» خوانده می‌شود، ابراز نگرانی کردند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز پایان کار شرکت  vpnmakers را به معنای دور جدیدی از فیلترینگ دانستند.

 

 

جمهوری اسلامی تاکنون چندین بار مانور قطع اینترنت برگزار کرده و محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از برگزاری ده‌ها آزمایش  در این‌باره خبر داده بود.

از سال‌های گذشته سازمان مخابرات ایران اعلام کرده است هزینه بازدید از وب‌سایت‌های داخلی، کمتر از وب‌سایت‌های خارجی خواهد بود.

در هفته‌های گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار فیلترینگ اینستاگرام و راه‌اندازی سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات شده بودند.

حکومت ایران از ۱۵ سال پیش طرحی به نام «شبکه ملی اطلاعات» را دنبال می‌کند که هدف آن ایجاد یک شبکه غیروابسته به اینترنت جهانی در ایران است. فعالان حقوق بشر و نهادهای فعال در زمینه آزادی اطلاعات بارها از این تصمیم دولت ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین حال به گفته آذری‌جهرمی، تنها در یک مورد بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات هزینه شده است. این مبلغ ۲۶ برابر بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ۶۶ برابر بودجه توریسم و میراث فرهنگی ایران در یک سال است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More