شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روایت خبرگزاری فارس درباره کشته شدن فخری‌زاده: حمله بدون عامل انسانی بود

 

در حالی که مقام‌های ارشد نظامی ایران «رخنه و ضعف»‌ در سیستم امنیتی را در ارتباط با کشته شدن محسن فخری‌زاده تایید می‌کنند، خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران‌ سناریوی وقوع حمله «بدون هیچ عامل انسانی» حاضر در محل را مطرح کرده است.

خبرگزاری فارس روز یکشنبه ۹ آذرماه در روایتی متفاوت از آنچه که تاکنون منتشر شده است نوشت خودروی حامل فخری‌زاده و همسرش،‌ به همراه سه خودروی تیم حفاظت، در حال حرکت از شهر رستمکلای مازندران به سمت آبسرد دماوند مورد اصابت چند گلوله قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش،‌ اصابت گلوله‌ها موجب «جلب توجه» فخری‌زاده شد و او با تصور «اشکال در موتور خودرو» یا «برخورد با مانع خارجی» خودرو را ترک کرد.

فارس نوشت در همین زمان از یک خودروی نیسان که در فاصله ۱۵۰ متری خودروی فخری‌زاده متوقف بوده، یک دستگاه «تیربار اتوماتیک از راه دور» شلیک‌های متعددی به سمت او می‌کند که به دلیل جراحت‌ها این مقام حکومت ایران قطع نخاع شد.

خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران اشاره کرده که در همین زمان سرتیم حفاظت که برای پوشاندن فخری‌زاده تلاش کرده بود نیز هدف چند گلوله قرار می‌گیرد. بنا بر این گزارش، لحظاتی بعد همان نیسان متوقف کنار جاده منفجر شد.

این رسانه زمان کل عملیات را «سه دقیقه» عنوان و اشاره کرده تمام تیراندازی‌ها بدون عوامل انسانی توسط «سلاح خودکار» انجام شد. همچنین بجز فخری‌زاده که کشته شد، در این تیراندازی فقط یک محافظ مجروح شده است. پیش از این روایت‌هایی از کشته شدن دست‌کم یکی از محافظان منتشر شده بود.

این روایت رسانه نزدیک به سپاه پاسداران در حالی منتشر می‌شود که امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح،‌ در توضیح حادثه به انفجار خودروی نیسانی در ۱۰ الی ۱۵ متری خودروی فخری‌زاده و همچنین تیراندازی مهاجمان حاضر در صحنه اشاره کرده بود.

وزیر دفاع اشاره‌ای به استفاده از تیربار اتوماتیک نکرده بود.

در گزارش رسانه‌های رسمی حکومت ایران نیز به «درگیری» تیم حفاظت فخری‌زاده با حمله‌کنندگان اشاره شده است. در همین زمینه، برخی روزنامه‌ها از جمله اعتماد و همشهری از گمانه‌زنی‌هایی درباره تعداد اعضای گروه حمله‌کننده به کاروان خودروی فخری‌زاده خبر داده و آن‌ها را میان شش تا ۱۲ نفر خوانده‌اند.

انتشار روایت‌های متفاوت و متناقض از شیوه کشته شدن فخری‌زاده در حالی است که شماری از مقام‌های ارشد نظامی کشور،‌ از جمله مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی، نیز «رخنه و نفوذ» در ساختار امنیتی کشور را در همین ارتباط مورد تایید و انتقاد قرار داده‌اند.

محسن فخری‌زاده از مقام‌های ارشد سپاه پاسداران بود که ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را بر عهده داشت. از او به عنوان یکی از برجسته و پرنفوذترین چهره‌های برنامه هسته‌ای ایران نام برده می‌شد که نامش در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More