شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رهبر حشد شعبی حضور نیروهای ایرانی برای مقابله با معترضان را شایعه خواند

فالح فیاض رهبر حشد شعبی  در یک نشست خبری، گزارش‌ها درباره حضور نیروهای ایرانی برای مقابله با معترضان علیه دولت عراق را شایعه خواند.

در روزهای اخیر برخی از مخالفان دولت در شهرهای مختلف عراق از حضور نیروهای ایرانی برای سرکوب اعتراض‌ها خبر داده بودند و در جریان‌ اعتراض‌ها، شعارهایی علیه مقام‌های جمهوری اسلامی سر داده شده بود. 

اعتراض‌ها در عراق متوجه فساد دولتی، ضعف خدمات‌رسانی عمومی و آمار بالای بیکاری است. معترضان خواهان تغییرات اساسی و کنار رفتن عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر کنونی عراق‌اند.

با این حال رهبر گروه حشد شعبی روز دوشنبه ۱۴ مهر ماه خطاب به معترضان گفت که فرصتی برای انقلاب درعراق وجود ندارد و هر تغییری باید از مجرای قانون و دولت کنونی صورت گیرد. 

گروه حشد شعبی یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران است و برخی مقام‌های این گروه در ارتباط تنگاتنگ با سپاه قدس قرار دارند. این نیرو از حدود ۴۰ گروه مختلف تشکیل شده که عمدتاً گروه‌های شیعه‌اند.

در اعتراضات عراق که از روز سه‌شنبه با فراخوان‌هایی در رسانه‌های اجتماعی آغاز شد، بسیاری از ساختمان‌های دولتی به آتش کشیده شد. این اعتراض‌ها تاکنون بیش از ۱۰۰ کشته و حدود ۶ هزار زخمی برجای گذاشته است. تحریم‌ها علیه عراق در دوران صدام حسین و جنگ‌های پس از سقوط صدام، اقتصاد این کشور را تضعیف کرده و دولت برای ارائه خدمات اولیه به مردم، نظیر آبرسانی و برق، با مشکل جدی مواجه است.

عراق که بر اساس گزارش شفافیت بین‌الملل دوازدهمین کشور فاسد جهان است، در سال‌های اخیر بارها شاهد اعتراضات علیه فساد و ناکارآمدی دولت بوده است.

برای خروج از بحران سیاسی، دولت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق طرحی هفده ماده‌ای را در نظر گرفته که در جلسه اضطراری شامگاه شنبه ۱۲ مهر مطرح شد.

بر اساس این طرح، کمک هزینه‌های دولتی برای مسکن فقرا و همچنین حقوق بازنشستگی افزایش می‌یابد و حقوق بیکاری نیز پرداخت می‌شود. دولت عراق، کلاس‌های آموزشی و تدابیر دیگری را نیز برای جوانان در نظر گرفته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More