شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رهاسازی زباله‌های کرونایی بیمارستان‌ها در طبیعت؛ اختلاف نظر میان دستگاه‌های مسئول پسماند

با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایران و رشد چند برابری میزان تولید پسماندهای عفونی، برخی گزارش‌ها حاکی از رهاسازی پسماندهای آلوده بیمارستانی در اماکن عمومی و نقاطی از طبیعت است.

روز چهارشنبه ۱۳ فروردین‌ماه تعدادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی تصاویری از رهاسازی زباله‌ و پسماندهای عفونی بیمارستانی در مراتع روستای «طالب» در اردبیل و همچنین شهر «رستم‌آباد» گیلان منتشر کردند. ایران اینترنشنال نمی‌تواند به طور مستقل صحت این تصاویر را تایید کند.

پیش از این نیز در استان خوزستان، خبرگزاری ایرنا در اسفندماه گزارشی از تخلیه زباله‌های بیمارستانی در ساحل کارون منتشر کرده بود که سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز نیز آن را تایید کرد. 

بنا بر اطلاعیه این سازمان،‌ زباله‌ها مربوط به بیمارستان «امام خمینی»،‌ محل نگهداری بیماران مبتلا به کرونا،‌ بوده است.

هم‌زمان بررسی گزارش‌های رسمی از تهران و سایر استان‌ها نشان می‌دهد معضل افزایش تولید زباله‌های بیمارستانی و انتخاب محل و روند مناسب برای دفن و امحای آن‌ها به یکی از مشکلات جدی دستگاه‌های اجرایی تبدیل شده است.

در استان گلستان روز سه‌شنبه محمدرضا کنعانی،‌ مدیرکل حفاظت محیط زیست،‌ اشاره کرد که پیمانکار سایت پسماندهای پزشکی شرق استان به دلیل «عدم رعایت الزامات محیط زیستی» در دفن زباله‌ها به دادگاه معرفی و برای او پرونده تشکیل شده است. 

با جدی‌تر شدن مشکل پسماندها، اختلاف در اظهارات مقام‌های سازمان‌های مسئول در این زمینه نیز افزایش یافته است. 

حسن پسندیده،‌ مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور،‌ می‌گوید: «از لحاظ قانونی مدیریت پسماند پزشکی و بیمارستانی بر عهده تولیدکننده آن است.»

اما در قم، محسن بهشتی، معاون استانداری، ضمن تایید افزایش حدود ۲/۵ برابری تولید روزانه زباله بیمارستانی گفته است: «آن‌کسی که می‌گوید امحاء و زباله‌سوزی زباله‌های عفونی، به عهده تولیدکننده زباله است درست نبوده و انجام این کار به عهده ما نیست.»

 

مشکل مالی تامین تجهیزات مناسب

در تهران میزان تولید این زباله‌ها طی دو هفته ۲۰۰ تن افزایش یافته است. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند روز دوشنبه از استفاده از ناوگان و نیروی انسانی بیشتر برای مدیریت این موضوع خبر داد. 

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران استان تهران می‌گوید این زباله‌ها بدون تفکیک در مجتمع بازیافت آرادکوه دفن می‌شوند.

در قزوین نیز میزان زباله‌های روزانه بیمارستانی به شش تن رسیده است. 

در پی تشدید معضل پسماند‌های عفونی بیمارستانی طی بحران کرونا، سفیر جمهوری اسلامی در پکن اعلام کرد که چین یک دستگاه امحای زباله‌های بیمارستانی به ارزش تقریبی یک میلیون یورو به ایران اهدا کرده است. 

قیمت بالای دستگاه‌‌های مخصوص امحای زباله‌های بیمارستانی یکی از مشکلاتی است که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که نیاز به برخی ماشین‌های مخصوص دارند را با مشکل مواجه کرده است.

در همین زمینه سلمان سامانی،‌ سخنگوی وزارت کشور، روز یکشنبه گفته بود که از کمک‌های مالی خیرین و مردم برای تهیه و تجهیز بیمارستان‌ها در این زمینه استفاده می‌شود.

 

نگرانی درباره سلامت پاکبانان و زباله‌گردها

کارشناسان محیط زیست و سلامت پیش از این درباره پیامدهای عفونی شیوه دفع و یا رهاسازی زباله‌های بیمارستانی هشدار داده بودند. 

محمد حیدری،‌ کارشناس محیط زیست،‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا گفته بود که شیوع بیماری کرونا از طریق پسماندهای مربوط به این بیماری ممکن است.

نگرانی درباره دفع و امحای زباله‌های عفونی در حالی است که برخی رسانه‌ها نیز از خطرات آن به خصوص برای پاکبانان و زباله‌گردها گزارش داده‌اند.

این در شرایطی است که استاندار تهران نیز از توقف طرح جمع‌آوری کودکان کار و معتادان خبر داده است.

رسانه‌های اجتماعی طی روزهای اخیر تصاویری از زباله‌گردی کودکان منتشر کرده و درباره امکان ابتلای آن‌ها به کرونا به همین دلیل خبر داده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More