شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رقص بخشی از ماست، پس برقص تا برقصیم

 

پخش اعترافات تلویزیونی مائده هژبری یکی از رقصنده های مطرح اینستاگرام که چند روز پیش توسط پلیس فتا دستگیر شده بود  با واکنش‌های انتقادی فراوانی همراه شد.

مائده هژبری متولد سال  ۱۳۸۰ از تهران است، او در  رشته پارکور و ژیمناستیک فعالیت می کند. مائده مدتی عکس‌ها و کلیپ‌های رقصش را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام  منتشر می‌کرد که چند روز پیش این فرد توسط پلیس فتا دستگیر شد. پخش اعترافات تلویزیونی مائده که با گریه همراه بود موجب شد که برخی از رجال سیاسی، هنرمندان و همچنین  فعالان زن نسبت به این مساله واکنش نشان دهند.

 

مصطفی تاجزاده: رفتارتان چندش آور است

مصطفی تاجزاده، یکی از چهره‌های سیاسی ایران با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: « اعترافات تلویزیونی چند دختر نوجوان همچنان که انتظار می رفت با محکومیت قاطع افکار عمومی مواجه شد. اگر صدا و سیما به کسی غیر از رهبر جوابگو بود، هرگز نمی توانست این روش غیرقانونی و غیرانسانی را ادامه دهد که چندش آور است، قاطبه ایرانیان را می رنجاند و موجب وهن نظام می‌شود.»

 

 

آناهیتا همتی: جوانی و زیبایی جرم است

آناهیتا همتی بازیگر عرصه تئاتر و سینما نیز در صفحه اینستاگرام خود با بکاربردن هشتگ #رقص و شادی، جوانی ممنوع است نوشت: « یادم است در دهه شصت و هفتاد به جرم پوشیدن بعضی لباس‌ها و حتی راه رفتن با کسی، موسیقی گوش دادن ، رقص که دیگه جای خود داشت و هزاران دلایل بی منطق دیگر دستگیر می‌کردند و می‌کنند... جوانی وزیبایی جرم محسوب می شود».

 

 

فرانک عمیدی: برقص تا برقصیم

فرانک عمیدی خبرنگار و فعال حقوق زنان نیز با انتشار فیلمی کوتاه از رقص خود در  حمایت از مائده هژبری نوشت:

«این ویدیو مال چند سال پیش است. من از آن  زن هایی هستم که وقتی تنها هستم موزیک را بلند می‌کنم و می رقصم.... آخر هفته‌ها دوست دارم با همسرم بروم بیرون تا صبح با او  برقصم. وقتی در خونه هستیم موزیک بگذارم دستش را بگیرم و پا برهنه روی فرش با او برقصم.... رقص... رقص... رقص.... همه ما می رقصیم.... وقتی ریتم موسیقی به تنمون می‌خورد تکون می‌خوریم... خیلی از ما در نوجوانی، کودکی و بزرگسالی خودمان را روی صحنه تصور کردیم که می‌رقصیم و دیگران زیبایی حرکات ما را تحسین می‌کنند.... رقص بخشی از ماست.... پس برقص تا برقصیم.»

 

 

پرستو صالحی: شرم بر من که شریک سفره شما بودم

پرستو صالحی بازیگر تئاتر و سینما نیز نسبت به دستگیری این رقصنده با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود اعترافات تلویزیونی پخش‌شده را مایه شرم دانست و  نوشت : «نمی‌توانم نگویم يعنی نگویم از خودم شرمم می‌شود دو تا دختربچه كه جای دختر خود من می‌توانند باشند را نشان می دهید و از اشك گرفتنشان فیلم می گیرید؟ غرور و شخصيتشان را خرد می کنید؟! گيرم خطا كار ، البته از نظر شما، به چه حقی اينكارو مي‌كنید  انسان ؟!؟! كدام دفعه اين «رسانه ملی» يك اختلاس‌گر و يك مفسد اقتصادی را آورد و معرفی كرد که بگوید: غلط كردم؟! كدام وقت همدل و همراه مردم بودید».

این بازیگر سینما در بخش دیگری از یادداشت خود نوشت: « شرم بر من كه سال‌ها در سفره  فيلم‌ها و سريال‌های شما شريك بودم امروز پشيمون‌تر از هميشه‌ام ، كاش از شرم بميريد كه دزدا و اختلاس گرا و دشمنان واقعی را رها کردید و پایتان را گذاشتید بر روی خرخره مردم بی دفاع. حرف بزنیم  می‌شویم منافق و معاند و اغتشاش گر و مفسد في الارض.»

صالحی در پایان نوشت: « اوف بر شما اوف که در مسابقه کی  از همه نفرت انگيز‌تراست جلو زدید ايوالله.»

 

 

رضا رشیدپور: به سرشاخه‌های واقعی حواستان باشد

رضا رشیدپو،‌ مجری برنامه  «حالا خورشید» نیز در این برنامه  با اشاره به دستگیری افراد مشهور در فضای مجازی گفت: «حواستون فقط به شاخ‌های مجازی نباشه، به سرشاخه های واقعی هم باشه!»

تورج کاظمی رئیس پلیس فتا تهران،  ۱۶ تیرماه به خبرگزاری ایلنا گفته بود: «با شناسایی شاخ‌های اینستاگرام، از سوی مرجع قضایی و پلیس امنیت اخلاقی به شدت با آنها برخورد می‌شود.» به گفته کاظمی اکنون یک سوم این پرونده‌ها به نتیجه رسیده و مسئول یا مدیر صفحه به پلیس فتا احضار و اقدامات لازم انجام شده است.

کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا نیز در اردیبهشت سال جاری گفته بود که شناسایی ادمین   ۵۱ هزار صفحه اینستاگرامی با «محتوای مستهجن و مبتذل» در حال بررسی است. سه هفته پس از گفته‌های هادیانفر، بر روی صفحه‌های تعدادی از مربیان رقص که از فضای اینستاگرام برای آموزش و بازاریابی استفاده می‌کردند، پیامی مبنی بر بسته شدن این صفحه ها منتشر و تمامی پست و تصاویر منتشر شده در صفحات اینستاگرامی این افراد پاک شد.

 

 

رقص فعالان سازمان عفو بین الملل در حمایت از دستگیری دخترانی که رقص خود را در اینستگرام منتشر کرده بودند
واکنش کاربران رسانه‌های اجتماعی به اعترافات تلویزیونی مائده هژبری
پخش اعترافات تلویزیونی مائده هژبری در گفت‌و‌گو با آسیه امینی تحلیلگر مسائل اجتماعی
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More