شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم: دانشگاه آزاد فقط در یک ترم ۷۰ استاد نامدار را اخراج کرد

در جریان واکنش‌ها به اخراج بیژن عبدالکریمی از دانشگاه آزاد، رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت که دانشگاه آزاد فقط طی یک ترم ۷۰ استاد از جمله خود وی را اخراج کرده است.

رییس فرهنگستان علوم در مصاحبه‌ اخیر خود با ایلنا در ارتباط با اخراج بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه از دانشگاه آزاد اسلامی، گفت که چند سال پیش دانشگاه آزاد حدود ۷۰ استاد نامدار را در اوایل یک ترم بدون اینکه به آنها اطلاع بدهد از طریق قطع حقوق اخراج کرد.

داوری اردکانی افزود که «خود من هم یکی از استادانی بودم که از دانشگاه آزاد اخراج شدم که بر طبق رویه خود اعتراض نکردم و تا آخر ترم رفتم و درسم را دادم.»

داوری اردکانی که خود از اشخاص حقیقی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است افزود که معنی این رویه و سکوت کنونی من این نیست که اخراج استاد را درست می‌دانم بلکه من هم مثل بسیاری از همکارانم اخراج استاد دانشگاه، آن هم به جرم داشتن رای و نظر خاص را کاری ناروا می‌دانم. 

رییس فرهنگستان علوم افزود که اگر تاکنون من حرفی نزده‌ام، وجهش این است که معتقدم با اینکه عصر به قول مارکوزه عصر اعتراض است، مدیر و حاکم کمتر به اعتراض و حتی به انتقاد توجه می‌کند و معمولا بر طبق مزاج و طبع خود راهش را برمی‌گزیند.

بیژن عبدالکریمی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، چندی پیش به دلیل سخنانش در یک برنامه تلویزیونی درباره نقش رضا شاه در شکل گیری هویت ملی در ایران به «دفاع از نظام سلطنت پهلوی» متهم و از دانشگاه آزاد اسلامی اخراج شد.

پس از بازتاب گسترده اخراج این استاد دانشگاه، محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد در نامه‌ای دستور بررسی مجدد وضعیت بیژن عبدالکریمی، دانشیار اخراج‌شده گروه فلسفه را صادر کرد ولی تاکنون نتیجه این بررسی اعلام نشده است.

اخراج استادان و دانشجویان به دلیل گرایش سیاسی، عقیده، دین و حتی نوع پوشش از دانشگاه از سال ۱۳۵۹ آغاز شد و هزاران استاد و دانشجو در جریان تصفیه‌های دوره انقلاب فرهنگی اخراج شدند.

این روند در تمام چهار دهه گذشته نیز ادامه داشته است و در دو دهه گذشته علاوه بر اخراج و محروم کردن دانشجویان دانشجویان ستاره‌دار، در مورد استادان دانشگاه تحت عناوین مختلفی از جمله رد شدن از سوی گزینش، بازنشستگی اجباری و در موارد متعددی «اخراج» اجرا شده است.

در دانشگاه آزاد اسلامی نیز که درحال حاضر تحت نظر علی‌اکبر ولایتی، مشاور عالی خامنه‌ای در امور بین‌الملل، اداره می‌شود موضوع اخراج استادان سابقه دارد و ولایتی در مواردی به صراحت خواهان اخراج استادان دانشگاه شده است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More